"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Psykologi som vetenskap, 15 hp

Engelskt namn: Psychology as Science

Denna kursplan gäller: 2022-11-07 och tillsvidare

Kurskod: 2PS007

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Beslutsmöte, 2010-03-09

Reviderad av: Prefekten, 2022-10-18

Innehåll

Kursen skall ge fördjupade kunskaper i forsknings- utredningsprocessens olika faser och en bred inblick i olika typer av undersökningar inom psykologin. Under kursen behandlas problemformulerings- och metodfaserna liksom data-analys. Träning ges i att söka, läsa och kritiskt granska vetenskapliga publikationer. Kursen behandlar kvalitativ metod översiktligt. Kursen skall fortsatt ge grundläggande kunskaper om logiken och den statistiska teorin bakom hypotesprövning. Särskild vikt läggs vid samplingmåttens fördelning. Procedurer och tekniker för prövning av kvantitativa mätningar behandlas. Särskild vikt läggs vid hur valet av statistisk prövning skall göras. Kursen ska ge praktisk färdighet att göra beräkningar och analyser såväl för hand som i programvara för statistisk deskription och analys.
Kursen består av 2 moment:
 
Moment 1. Forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng. Momentet skall ge fördjupade kunskaper i forsknings- utredningsprocessens olika faser och en bred inblick i olika typer av undersökningar inom psykologin.  
 
Moment 2. Statistisk teori, 7,5 högskolepoäng. Momentet börjar med en kort repetition av deskriptiv statistik, resten av momentet ägnas åt hypotesprövning. Särskild vikt läggs vid hur valet av statistisk prövning skall göras.

Förväntade studieresultat

Efter kursen ska den studerande kunna:
 
Moment 1. Forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng.  
 
Kunskap och förståelse
-    Använda begrepp centrala för vetenskaplig psykologisk metod.  
-    Redogöra för hur undersökningsproblemen begränsar typ av studie som kan genomföras.
-    Redogöra för variansbegreppets centrala förankring i olika designer.
-    Givet en viss undersökningsuppläggning, redogöra för konsekvenserna för generaliserbarhet.
 
 
Färdighet och förmåga

-    Orientera sig och söka bland vetenskapliga publikationer.
-    Identifiera den vetenskapliga framställningsformen och de centrala faserna i forsknings- utredningsprocessen i artiklarna.
-    Givet ett visst problem, formulera en testbar frågeställning och beskriva en metod för att testa den.

 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-    Redogöra för styrkan och svagheterna i olika typer av studier.
-    Identifiera och reflektera över etiska aspekter av psykologisk forskning.
 
 
Moment 2. Statistisk teori, 7,5 högskolepoäng.  
 
Kunskap och förståelse
- Utifrån en given försöksuppläggning välja statistisk procedur för hypotesprövning. - Formulera statistiska modeller som ska prövas i termer av hypoteser, testa statistikor och signifikansnivåer.
 
Färdighet och förmåga
-    Med hjälp av statistisk programvara göra nödvändiga beräkningar för att genomföra hypotesprövningar.
-    Kontrollera om de statistiska förutsättningarna för hypotesprövningarna är uppfyllda.
-    Presentera och dra statistiska slutsatser.
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Redogöra för databehandlingens plats i forsknings- utredningsprocessen och vilka slutsatser som kan dras givet det statistiska resultatet.

Behörighetskrav

Minst 60 hp inom huvudområdet psykologi, inklusive kurserna 2PS114 Introduktionskurs i psykologi samt 2PS117 Vetenskaplig metod eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och laborationer. Undervisningsinslag kan komma att ske digitalt. Undervisningen på moment 1 och 2 sker parallellt.

Rätten att erhålla undervisning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska

 

Examination

Moment 1 examineras  genom individuell skriftlig hemtentamen, skriftlig och muntlig redovisning av etikuppgift (genomförs i par eller individuellt) samt genom individuell förberedd muntlig och skriftlig artikeldiskussion i seminarium. På skriftlig hemtentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). På den skriftliga hemtentamen sker omexamination genom komplettering. Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. På övriga examinationstillfällen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G).

Moment 2 examineras genom individuell skriftlig salsexamination. På salsexaminationen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Godkänt betyg på kursen sätts efter att alla examinerande inslag är godkända. För väl godkänt krävs också att båda de skriftliga tentamina har fått betyget väl godkänt.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.
 
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska examinator, i samråd med kursansvarig lärare och studievägledare, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 45

Övrig litteratur

Howell David C.
Statistical methods for psychology
8 : Belmont, CA : Cengage Learning, Inc : 2012 : 792 pages :
ISBN: 9781111840853 (Paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Morling Beth.
Research methods in psychology : evaluating a world of information
Second Edition. : New York : W. W. Norton & Company : 2014. : pages cm :
ISBN: 9780393936933
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.