Engelskt namn: Critical Perspectives on Norms in Everyday Life, Education and Work
Denna kursplan gäller: 2024-02-19 och tillsvidare
Kurskod: 2PE173
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2024-02-19
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas kritiska perspektiv på normer och hur olika teoretiska verktyg kan vara till hjälp att synliggöra och problematisera normer och deras betydelse i pedagogiska processer. Vidare behandlas hur normer skapas, vidmakthålls och utmanas i sammanhang som exempelvis familj, fritidsliv, utbildning och arbetsliv. Färdighetstränande inslag består i att analysera och problematisera normer utifrån olika konkreta exempel. I kursen ingår även att kritiskt reflektera kring normer i olika vardagliga sammanhang.
Kritiska perspektiv på normer i vardag, utbildning och arbetsliv, 7,5 hp
Critical perspectives on norms in everyday life, education and work, 7,5 credits
Efter kursen ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon.
Kursen examineras genom följande inslag:
Examinationen på kursen sker löpande liksom i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig tentamen. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Ambjörnsson Fanny
En säker plats? : alternativa familjer relationsanarki och flersamhet bland unga queeraktivister
Ingår i:
Barnets familjer ur barnkulturella perspektiv
Stockholm : Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet : 2010 : 170 s. :
Obligatorisk
Introduction: Perspectives on private and family life, in Cutas, D., & Chan, S. (Eds.). (2012). Families Beyond the Nuclear Ideal (Science, Ethics and Society)
Cutas Daniela, Chan Sara
London: Bloomsbury Academic : 2014 :
http://dx.doi.org/10.5040/9781780930114
The body, identity and gender in managerial athleticism.
Johansson Janet, Tienari Janne, Valtonen Anu
Human Relations, Vol 70 (9), s 1141-1167 : 2017 :
http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0018726716685161
Gymnastikflickor och ishockeybrudar genus i två idrottsföreningar
Jonsson Cecilia, Eriksson Marie, Källberg Evelina
Nordic Sports Studies Forum. Malmö: Idrottsforum.org. : 2015 :
https://idrottsforum.org/wp-content/uploads/2015/04/jonssonetal150414.pdf
Kalonaityté Viktorija
Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 169 s. :
ISBN: 9789144084107
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 3-4
Kirkpatrick Graeme
How gaming became sexist: a study of UK gaming magazines 19811995.
Media, Culture & Society, Vol. 39(4) 453468 : 2017 :
http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0163443716646177
Martinsson Lena
Värdegrunder normeras till frigörelse. I Martinsson, Lena & Reimers, Eva (Red) (2014) Skola i normer. (2:a omarb. upplagan)
Malmö: Gleerup. ISBN: 978-91-40-68599-5. (Kap 5) : 2014 :
Obligatorisk
Mulinari Paula
Tystnad och osynlighet : hur hanteras diskriminering inom organisationer?
Ingår i:
Inte bara jämställdhet
Stockholm : Fritze : 2014 : 275 s. :
Peuravaara Kamilla
De där blickarna känner jag igen: Konstruktioner av normalitet och avvikelse genom kritiska blickar i en gymnasieskolekontext, i Pettersson, C., Wickman, K., & Takala, M., (Red.). Genus och specialpedagogik praktiknära perspektiv: En vetenskaplig antologi från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2017 :
https://webbutiken.spsm.se/globalassets/pdf---publikationer/genus-och-specialpedagogik--praktiknara-perspektiv-tillganglig-version.pdf/
Silfver Eva
Vad kan ett norm- och maktkritiskt perspektiv innebära för specialpedagogisk praktik?, i Pettersson, C., Wickman, K., & Takala, M., (Red.). Genus och specialpedagogik praktiknära perspektiv: En vetenskaplig antologi från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2017 :
https://webbutiken.spsm.se/globalassets/pdf---publikationer/genus-och-specialpedagogik--praktiknara-perspektiv-tillganglig-version.pdf/
Sixtensson Johanna
Härifrån till framtiden : om gränslinjer, aktörskap och motstånd i tjejers vardagsliv
Malmö : Malmö Universitet. Fakulteten för hälsa och samhälle : 2018 : 194 sidor :
Online
ISBN: 978-91-7104-878-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 4-6
I thought he was ugly: Mothers of extremely premature children narrate their experiences as troubled subjects
Widding Ulrika, Farooqi Aijaz
Feminism & Psychology, Vol. 26(2) 153169 : 2016 :
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0959353516636149
Artiklar och andra texter kan tillkomma.