Engelskt namn: History of Education: The Organisational and Pedagogical Development of Schooling
Denna kursplan gäller: 2021-08-30 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2021-08-30
Kurskod: 2PE162
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-12-14
Reviderad av: Prefekten, 2021-09-01
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas skolans och skolsystemets historiska framväxt i Sverige i relation till utvecklingen på utbildningsområdet i ett urval andra västländer. Särskild vikt fästs vid att utveckla kunskap om grundläggande samhälleliga förutsättningar, utbildningsideologier och reformer som haft stor inverkan på skolans institutionella organisering och pedagogiska inriktning. Parallellt tar kursen upp centrala teoretiska perspektiv på utbildningshistorisk forskning och på utbildningens expansion som samhällsföreteelse, samt uppmärksammar de vetenskapliga trender som påverkat det utbildningshistoriska fältet under de senaste decennierna. Slutligen belyser kursen hur utbildningshistorisk kunskap kan stärka nutida pedagogisk forskning samt bidra med perspektiv på dagens skola.
Utbildningshistoria: Skolans organisatoriska och pedagogiska utveckling, 7,5 hp
History of education: The organisational and pedagogical development of schooling, 7,5 credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Yrkesexamen från det samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga eller utbildningsvetenskapliga området om minst 180 hp. Eller generell examen från det samhällsvetenskapliga eller beteendevetenskapliga området om minst 180 hp. Behörig är också den som har 90 hp i något samhällsvetenskapligt eller beteendevetenskapligt ämne. Dessutom krävs engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt genom självständigt arbete. Kursen ges som en internetkurs utan fysiska träffar. Detta innebär krav på viss teknisk utrustning och kompetens.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den individuella skriftliga studien samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Burman Anders
Pedagogikens idéhistoria : uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 359 sidor :
ISBN: 9789144109831
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Evertsson Jakob
Gustav Vasa och skolans avfolkning : undervisningens roll i förhandling om traditionell religion under tidig reformationstid i Sverige
Lund : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-382068
Obligatorisk
From Seminar to University : Dismantling an Old and Constructing a New Teacher Education in Finland and Sweden, 1946–1979
Furuhagen Björn, Holmén Janne
Umeå : 2017 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-142620
Obligatorisk
Skolans kriser : historiska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter
Landahl Joakim, Sjögren David, Westberg Johannes
Lund : Nordic Academic Press : [2021] : 285 sidor :
ISBN: 9789188909787
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Utbildningshistoria : en introduktion
Larsson Esbjörn, Westberg Johannes
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 616 sidor :
ISBN: 9789144121192
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Larsson Esbjörn
Om utbildningshistoriens nytta och skada: Svensk utbildningshistorisk historiografi i nietzscheansk belysning
Uddannelsehistorie, vol. 50, 91-106 : 2016 :
Obligatorisk
McCulloch Gary
The struggle for the history of education
1. ed. : London : Routledge : 2011 : 139 p. :
ISBN: 978-0-415-56534-9 (hbk) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Petersson Lars
Pedagogik och historia: En komplicerad förbindelse
S. Selander (red.), Kobran, nallen och majjen: Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling : 2003 :
Obligatorisk
Local versus national history of education: The case of Swedish school governance, 1950-1990
Prytz Johan, Ringarp Johanna
Transnational perspectives on Curriculum History, edited by Gary McCullogh et al. New York: Routledge, 131-148 : 2020 :
Obligatorisk
Wedin Tomas
The paradox of democratic equality: On the modofied teacher role in post-war Sweden
Confero 5, no. 1, 197-244 : 2017 :
Obligatorisk
Westberg Johannes
Teorier och metoder för utbildningshistorisk forskning
T Nygren (red.), Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap. Stockholm: Natur och Kultur, 81-106 : 2021 :
Obligatorisk
Westberg Johannes
Vad är utbildningshistoria? Ett forskningsfälts historia, framtid och relation till pedagogikämnet
Utbildning & Demokrati 27 : 2017 :
Obligatorisk
Ytterligare litteratur kan tillkomma
Archer Margaret S.
Social origins of educational systems
London: Sage : 1984 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (valda delar)
Boli John
New citizens for a new society : the institutional origins of mass schooling in Sweden
1. ed. : Oxford : Pergamon : 1989 : xviii, 296 s. :
ISBN: 0-08-036461-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Burman Anders
Pedagogikens idéhistoria : uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 359 sidor :
ISBN: 9789144109831
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Depaepe Marc
Between educationalization and appropriation: Selected writings on the history of modern educational systems
Leuven: Leuven University Press : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (valda delar)
Kultur, klass och kön i det svenska läroverket 18501914
Florin Christina, Johansson Ulla
Lund: Tiden : 1993 :
Obligatorisk
Green Andy
Education and state formation : the rise of education systems in England, France and the USA
London : Macmillan : 1990 : 353 s. :
ISBN: 0333518977
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Utbildningshistoria
Johansson Egil, Nordström Stig G. (red.)
ÅSU, vol. 170, Uppsala : 1992 :
Obligatorisk
Utbildningshistoria : en introduktion
Larsson Esbjörn, Westberg Johannes
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 616 sidor :
ISBN: 9789144121192
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Larsen Christian
A diversity of schools: The Danish school acts of 1814 and the emergence of mass schooling in Denmark
Nordic Journal of Educational History 4, no. 1 : 2017 :
Obligatorisk
McCulloch Gary
The struggle for the history of education
1. ed. : London : Routledge : 2011 : 139 p. :
ISBN: 978-0-415-56534-9 (hbk) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The rise of the modern educational system: Structural change and social reproduction 18701920
Müller Detlef K., Ringer Fritz K., Simon Brian (red.)
Cambridge: Cambridge University Press : 1987 :
Obligatorisk
Petersson Lars
Pedagogik och historia: En komplicerad förbindelse
S. Selander (red.), Kobran, nallen och majjen: Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling : 2003 :
Obligatorisk
Westberg Johannes
Vad är utbildningshistoria? Ett forskningsfälts historia, framtid och relation till pedagogikämnet
Utbildning & Demokrati 27 : 2017 :
Obligatorisk
Ytterligare litteratur kan tillkomma