Engelskt namn: Methods and practices for understanding complex IT-enviroments
Denna kursplan gäller: 2024-06-24 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-06-24
Kursplan för kurser med start mellan 2022-04-25 och 2024-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-14 och 2022-04-24
Kursplan för kurser med start mellan 2020-06-15 och 2021-06-13
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-24 och 2020-06-14
Kursplan för kurser med start mellan 2018-06-11 och 2019-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2018-06-10
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-26 och 2018-02-18
Kurskod: 2PE152
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2017-01-23
Reviderad av: Prefekten, 2024-06-17
Kursen är en samklassad termin inom ämnena Pedagogik, Psykologi och Sociologi. I kursen kommer studenterna att introduceras till och arbeta med olika metoder och praktiker för förståelse av komplexa IT-miljöer. Kursen syftar till att skapa kunskap om vad som kan utgöra en komplex IT-miljö samt utifrån olika perspektiv arbeta med metoder för hur man kan skapa förståelse för- och arbeta med dessa miljöer i arbetslivet. Särskild vikt läggs inom kursen på projektarbete, reflektion samt kommunikation.
Modul 1: Undersöka lärmiljöer: Möjligheter och utmaningar, 7.5 hp
Investigating learning spaces: opportunities and challenges, 7.5 credits
Modulen är indelad i två olika delar som inleder respektive avslutar terminen. I den inledande delen så kommer "Komplexa IT-miljöer" som kontext introduceras och förtydligas. Vidare så kommer studenterna att få kännedom om terminens upplägg i övrigt och börja planera för ett projektarbete som ska presenteras i modulens avslutande del.
I den avslutande delen kommer studenterna att individuellt och gemensamt sammanfatta lärdomarna från terminen som helhet och de olika ingående modulerna.
Modul 2: Användaren och IT-miljöer, 7.5 hp
The user and IT-enviroments, 7.5 credits
Modulen ger en introduktion till centrala psykologiska teorier inom olika områden såsom perception, kognition samt organisation och ledarskap. Målet är att ge studenterna förståelse för hur olika individuella och organisatoriska faktorer kan påverka hur människor agerar, tänker och interagerar med komplexa IT-system.
Modul 3: Pedagogik och IKT på arbetsplatsen III, 7.5 hp
Education and ICT in the Workplace III, 7.5 credits
Modulen ger en introduktion till utvecklings- och lärandeprocesser i digitala arbetsmiljöer. Teorier som kan användas för att förstå utvecklings- och lärandeprocesser i digitala arbetsmiljöer lyfts fram, både på individuell och organisatorisk nivå. Kursen ger även kunskaper om hur särskilda metoder kan användas för att undersöka anställdas pedagogiska digitala kompetens.
Modul 4: Komplexa IT-miljöer och kritisk digital sociologi, 7.5 hp
Complex IT-environments and critical digital sociology, 7.5 credits
Modulen ger en introduktion till kritisk teori, digital sociologi och andra relaterade perspektiv. Målet är att ge studenterna redskap för att utveckla egna kritiska och reflexiva förmågor i relation till komplexa IT-miljöer.
Modul 1: Undersöka lärmiljöer: Möjligheter och utmaningar,7.5 hp
Investigating learning spaces: opportunities and challanges, 7.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Användaren och IT-miljöer, 7.5 hp
The user and IT-enviroments, 7.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3: Pedagogik och IKT på arbetsplatsen III, 7.5 hp
Education and ICT in the Workplace III, 7.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 4: Komplexa IT-miljöer och kritisk digital sociologi, 7.5 hp
Complex IT-enviroments and critical digital sociology, 7.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Beteendevetenskapliga grunder: Socialpsykologi BIT, 7.5 hp, Beteendevetenskapliga grunder: Introduktion till Pedagogik, 7.5 hp, Beteendevetenskapliga grunder: sociologi med inriktning mot IT-miljöer, 7.5 hp samt Beteendevetenskaplig metod, 15.0 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.
Undersöka lärmiljöer: Möjligheter och utmaningar,7.5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
Modulen bedöms i tvågradig skala. För att bli godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande uppgifter är godkända.
Användaren och IT-miljöer, 7.5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på två av de tre hemtentamensuppgifterna.
Pedagogik och IKT på arbetsplatsen III, 7.5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella hemtentamen.
Komplexa IT-miljöer och kritisk digital sociologi, 7.5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på de individuellt skriftliga uppgifterna. De som av olika skäl är frånvarande på från ett eller flera seminarier kommer att behöva skriva kompletteringsuppgifter.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på modul 1 samt ett väl godkänt betyg på minst två av modulerna 2, 3 och 4.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Organisationsförändringar och förändringsledarskap
Jacobsen Dag Ingvar, Andersson Sten
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 320 sidor :
ISBN: 9789144129273
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar.
ICT Coordinators TPACK-based leadership knowledge in their roles as agents of change.
Avidov Ungar Orit, Shamir-Inbal Tamar
Journal of Information Technology Education: Research, 6(16), 169-188 : 2017 :
Obligatorisk
From Jörgen
Pedagogical Digital Competence between values, knowledge and skills
Ingår i:
Higher Education Studies
Canadian Center of Science and Education : 7 :
http://www.ccsenet.org/journal/index.php/hes/search/authors/view?firstName=Jorgen&middleName=&lastName=From&affiliation=&country=
Obligatorisk
What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
Koehler Matthew J., Mishra Punya
Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
http://leegreen.wiki.westga.edu/file/view/What%20Is%20Technological%20Pedagogical%20Content%20%20%20Knowledge%3F%20.pdf/346772424/What%20Is%20Technological%20Pedagogical%20Content%20%20%20Knowledge%3F%20.pdf
Obligatorisk
Krumsvik Rune Johan
Teacher educators digital competence
Ingår i:
Scandinavian journal of educational research
London : Taylor & Francis : 2000- : 58 : sid. 269-280 :
Obligatorisk
Laurillard Diana
Technology enhanced learning as a tool for pedagogical innovation
Ingår i:
Journal of philosophy of education
Oxford : Blackwell : 1997- : 42 : sid. 521-533 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9752.2008.00658.x/full
Obligatorisk
Technological Pedagogical Content Knowledge : A Framework for Teacher Knowledge
Mishra Punya, Koehler Matthew J.
Ingår i:
Teachers college record.
New York : Teachers College, Columbia Univ. : 1970- : 108 : sid. 1017-1054 :
Obligatorisk
Pettersson Fanny
Digitally Competent School Organizations : Developing Supportive Organizational Infrastructures
2018 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-153015
Obligatorisk
Pettersson Fanny
On the issues of digital competence in educational contexts a review of literature
Education and Information Technologies, 23(3), 1005-1021 : 2017 :
https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-017-9649-3
Obligatorisk
Den lärande organisationen 2.0
Granberg Otto, Ohlsson Jon
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 302 sidor :
ISBN: 9789144114798
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar.
Fuchs Christian
Social media : a critical introduction
London : SAGE Publications : 2014 : vii, 293 p. :
ISBN: 9781446257319
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer 3-5 vetenskapliga artiklar.