Engelskt namn: Education B
Denna kursplan gäller: 2017-11-27 till 2018-11-11 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-06-24
Kursplan för kurser med start mellan 2024-01-01 och 2024-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2022-10-31 och 2023-12-31
Kursplan för kurser med start mellan 2022-07-18 och 2022-10-30
Kursplan för kurser med start mellan 2022-02-14 och 2022-07-17
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-21 och 2022-02-13
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-14 och 2021-06-20
Kursplan för kurser med start mellan 2020-11-23 och 2021-06-13
Kursplan för kurser med start mellan 2020-06-15 och 2020-11-22
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-24 och 2020-06-14
Kursplan för kurser med start mellan 2018-11-12 och 2019-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2018-11-11
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-26 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2016-05-23 och 2017-06-25
Kurskod: 2PE148
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-11-14
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen fördjupas kunskaper om pedagogiska processer och olika tillämpningsområden och forskningsfält introduceras. Forskningsprocessen och vetenskaplig metodologi behandlas under kursens inledande moment och därefter följer tre moment där lärande i relation till informations- och kommunikationsteknologi, normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker samt frågor om ledarskap i organisationer behandlas. Reflektion över den egna lärandeprocessen, utveckling av praktiska och teoretiska färdigheter i relation till pedagogikämnet samt vetenskaplig skolning är röda trådar som löper genom samtliga moment.
Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5
Momentet ger en introduktion till vetenskapsteoretiska- och filosofiska traditioner. Det vetenskapliga skrivandets villkor behandlas och i relation till detta lär sig studenten formulera forskningsproblem med relevans för det pedagogiska ämnesområdet. I momentet ingår även att kritiskt granska vetenskapliga publikationer med avseende på dess internlogik och att få kännedom om de forskningsetiska principer som ska genomsyra vetenskapligt arbete. I anslutning till detta problematiseras även forskningsetiska aspekter. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 2: Lärande och IKT, 7,5 hp
I momentet behandlas lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Med utgångspunkt i sociokulturell teoribildning samt forskning om lärande och IKT planeras, analyseras och presenteras en utbildningsinsats. Studenten övar sig även på att förstå samt använda peer-review som metod samt att orientera sig inom aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT. Vidare läggs vikt vid att studenten reflekterar över den egna lärprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 3: Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp
Momentet ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det special- och socialpedagogiska ämnesområdet. I momentet diskuteras och analyseras normaliseringsprocesser och olika former av special- och socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att öva sig i att kommunicera kunskap till grupper utan specialkunskaper inom det område momentet behandlar. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form samt att reflektera över etiska ställningstaganden.
Moment 4: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp
I momentet introduceras och problematiseras ledarskap utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Ledarskap diskuteras även utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att studenten lär sig att använda och problematisera enkät som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp
Research Processes and Methods in Education I
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2: Lärande och IKT, 7,5 hp
Learning and Information Communication Technology
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3: Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp
Normalization Processes in Education Practices
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 4: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp
Leadership in Organisations
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: 22,5 hp på Pedagogik A, varav Pedagogik som vetenskap 7,5 hp alternativt Introduktion till pedagogik 7,5 hp eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.255314). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.
Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:
Moment 2: Lärande och IKT, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:
Moment 3: Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:
Moment 4: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Kursens ingående moment kan vara delvis ändrade. För den som påbörjat Pedagogik A vid Umeå universitet, 30hp innan vårterminen 2017 kan det få vissa konsekvenser. För mer information och planering av fortsatta studier, kontakta studievägledaren för kursen.
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet : 2017 : 82 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-352-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Potter Gary
The philosophy of social science
1. uppl. : Edinburgh : Pearson education limited : 2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1 (19s). Tillhandahålls av institutionen.
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
ISBN: 9789147111510
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Higher education dominance and siloed knowledge: a systematic review of flipped classroom research
Lundin Mona, Bergviken Resenfeldt Annika, Hillman Thomas, Lantz-Andersson Annika, Peterson Louise
International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15, 1-30 : 2018 :
https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-018-0101-6
Obligatorisk
Hrastinski Stefan (Red.)
Digitalisering av högre utbildning
1:1.uppl. : Lund : Studentlitteratur. ISBN: 9789144119724 : 2018 :
Obligatorisk
Hrastinski Stefan
A theory of online learning as online participation
Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
https://www.researchgate.net/publication/222258718_A_theory_of_online_learning_as_online_participation
Obligatorisk
Missing: Evidence of a scholarly approach to teaching and learning with technology in higher education
Kirkwood A., Price L.
Teaching in higher education, 18(3), pp. 227-337 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13562517.2013.773419
Obligatorisk
Technology-enhanced learning and teaching in higher education: what is enhancedand how do we know? A critical literature review
Kirkwood A., Price L.
Learning, media and technology, 39(1), 6-36 : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439884.2013.770404#.VX5yCf77670
Obligatorisk
What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
Koehler Matthew J., Mishra Punya
Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
http://leegreen.wiki.westga.edu/file/view/What%20Is%20Technological%20Pedagogical%20Content%20%20%20Knowledge%3F%20.pdf/346772424/What%20Is%20Technological%20Pedagogical%20Content%20%20%20Knowledge%3F%20.pdf
Obligatorisk
Hrastinski Stefan
Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-06806-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?
Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K.
The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135 : 2011 :
https://www.researchgate.net/publication/233779932_E-Learning_online_learning_and_distance_learning_environments_Are_they_the_same
Obligatorisk
A theory of learning for the mobile age
Sharples M., Taylor J., Vavoula G.
In Medienbildung in neuen Kulturräumen (pp. 87-99). VS Verlag für Sozialwissenschaften : 2010 :
Obligatorisk
Siemens G.
Connectivism: A learning theory for the digital age
International journal of instructional technology and distance learning, 2(1), 3-10 : 2005 :
Obligatorisk
Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 279 s. :
ISBN: 9789144101736
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar.
Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
2. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 216 s. :
ISBN: 9789127147461
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Etik
Andersson Dan-Erik, Lennerfors Thomas Taro
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 127 s. :
ISBN: 978-91-47-09563-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartholdsson Åsa
Den vänliga maktutövningens regim
Stockholm : Liber : 2008 : 203 :
ISBN: 91-47-08475-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Börjesson Mats
Barn i behov av särskild korrigering : om att ställa barnhälsofrågorna på ett annat sätt
Ingår i:
Att arbeta med särskilt stöd
Stockholm : Statens skolverk : [2002] : 127 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: http://lektorio.files.wordpress.com/2008/08/pdf923.pdf
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normalisering, autenticitet och reflexivitet - om iscensättandet av det vanliga livet i handikappomsorg
Ineland Jens, Sjöström Stefan
Socialvetenskaplig tidskrift, nr. 4, s. 266-278 : 2007 :
http://svt.forsa.nu/Documents/Forsa/Documents/Socialvetenskaplig%20tidskrift/Artiklar/2007/Normalisering,%20autencitet%20och%20reflexivitet%20-%20om%20iscens%C3%A4ttande%20av%20det%20vanliga%20livet%20i%20handikappomsorg%20av%20Jens%20Ineland%20och%20Stefan%20Sj%C3%B6str%C3%B6m.pdf
Obligatorisk
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Molin Martin, Gustavsson Anders, Hermansson Hans-Erik
Göteborg : Daidalos : 2008 : 264 s. :
ISBN: 978-91-7173-266-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widding Ulrika
Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender
Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38 : 2010 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701
Obligatorisk
Dessutom tillkommer tre till fyra vetenskapliga artiklar.
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Northouse Peter Guy
Leadership: Theory and Practice
7. ed. Sage Publications Ltd, ISBN-13: 978-1483317533 ISBN-10: 1483317536 : 2015 :
Obligatorisk
Northouse Peter Guy
Leadership : theory and practice
Eighth Edition. : 2018 : pages cm :
ISBN: 9781506362311
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
Obligatorisk
Enkätboken
Trost Jan, Hultåker Oscar
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 178 s. :
ISBN: 9789144115450
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer tre vetenskapliga artiklar.
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
God forskningssed
Obligatorisk
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Potter Gary
The philosophy of social science
1. uppl. : Edinburgh : Pearson education limited : 2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1 (19s). Tillhandahålls av institutionen.
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
ISBN: 9789147111510
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The flipped classroom: A survey of the research
Bishop J. L., Verleger M. A.
ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA : 2013 :
http://www.asee.org/public/conferences/20/papers/6219/view
Obligatorisk
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hrastinski Stefan
A theory of online learning as online participation
Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
https://www.researchgate.net/publication/222258718_A_theory_of_online_learning_as_online_participation
Obligatorisk
Missing: Evidence of a scholarly approach to teaching and learning with technology in higher education
Kirkwood A., Price L.
Teaching in higher education, 18(3), pp. 227-337 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13562517.2013.773419
Obligatorisk
Technology-enhanced learning and teaching in higher education: what is enhancedand how do we know? A critical literature review
Kirkwood A., Price L.
Learning, media and technology, 39(1), 6-36 : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439884.2013.770404#.VX5yCf77670
Obligatorisk
What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
Koehler Matthew J., Mishra Punya
Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
http://leegreen.wiki.westga.edu/file/view/What%20Is%20Technological%20Pedagogical%20Content%20%20%20Knowledge%3F%20.pdf/346772424/What%20Is%20Technological%20Pedagogical%20Content%20%20%20Knowledge%3F%20.pdf
Obligatorisk
Hrastinski Stefan
Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-06806-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?
Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K.
The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135 : 2011 :
https://www.researchgate.net/publication/233779932_E-Learning_online_learning_and_distance_learning_environments_Are_they_the_same
Obligatorisk
A theory of learning for the mobile age
Sharples M., Taylor J., Vavoula G.
In Medienbildung in neuen Kulturräumen (pp. 87-99). VS Verlag für Sozialwissenschaften : 2010 :
Obligatorisk
Siemens G.
Connectivism: A learning theory for the digital age
International journal of instructional technology and distance learning, 2(1), 3-10 : 2005 :
Obligatorisk
Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 279 s. :
ISBN: 9789144101736
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar.
Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
2. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 216 s. :
ISBN: 9789127147461
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Etik
Andersson Dan-Erik, Lennerfors Thomas Taro
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 127 s. :
ISBN: 978-91-47-09563-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartholdsson Åsa
Den vänliga maktutövningens regim
Stockholm : Liber : 2008 : 203 :
ISBN: 91-47-08475-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Börjesson Mats
Barn i behov av särskild korrigering : om att ställa barnhälsofrågorna på ett annat sätt
Ingår i:
Att arbeta med särskilt stöd
Stockholm : Statens skolverk : [2002] : 127 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: http://lektorio.files.wordpress.com/2008/08/pdf923.pdf
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normalisering, autenticitet och reflexivitet - om iscensättandet av det vanliga livet i handikappomsorg
Ineland Jens, Sjöström Stefan
Socialvetenskaplig tidskrift, nr. 4, s. 266-278 : 2007 :
http://svt.forsa.nu/Documents/Forsa/Documents/Socialvetenskaplig%20tidskrift/Artiklar/2007/Normalisering,%20autencitet%20och%20reflexivitet%20-%20om%20iscens%C3%A4ttande%20av%20det%20vanliga%20livet%20i%20handikappomsorg%20av%20Jens%20Ineland%20och%20Stefan%20Sj%C3%B6str%C3%B6m.pdf
Obligatorisk
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Molin Martin, Gustavsson Anders, Hermansson Hans-Erik
Göteborg : Daidalos : 2008 : 264 s. :
ISBN: 978-91-7173-266-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widding Ulrika
Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender
Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38 : 2010 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701
Obligatorisk
Dessutom tillkommer tre till fyra vetenskapliga artiklar.
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Northouse Peter Guy
Leadership: Theory and Practice
7. ed. Sage Publications Ltd, ISBN-13: 978-1483317533 ISBN-10: 1483317536 : 2015 :
Obligatorisk
Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
Obligatorisk
Enkätboken
Trost Jan, Hultåker Oscar
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 178 s. :
ISBN: 9789144115450
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer tre vetenskapliga artiklar.