Engelskt namn: Education A
Denna kursplan gäller: 2018-06-11 till 2018-11-11 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-06-24
Kursplan för kurser med start mellan 2024-01-01 och 2024-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2022-11-07 och 2023-12-31
Kursplan för kurser med start mellan 2022-10-31 och 2022-11-06
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-14 och 2022-10-30
Kursplan för kurser med start mellan 2020-11-23 och 2021-06-13
Kursplan för kurser med start mellan 2020-06-15 och 2020-11-22
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-17 och 2020-06-14
Kursplan för kurser med start mellan 2018-11-12 och 2019-06-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-06-11 och 2018-11-11
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2018-06-10
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-26 och 2017-11-26
Kurskod: 2PE147
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-11-14
Reviderad av: Prefekten, 2018-06-18
Innehåll
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Ett första moment, Introduktion till pedagogik, behandlar pedagogik som vetenskaplig disciplin och ger grundläggande kunskaper inför de fortsatta pedagogikstudierna. Därutöver läser studenten tre moment som på olika sätt behandlar teorier om lärande och undervisning i olika pedagogiska praktiker, relationen mellan människan och samhället samt fostrans- och socialisationsprocesser. Reflektion över den egna lärandeprocessen, utveckling av praktiska och teoretiska färdigheter i relation till pedagogikämnet samt vetenskaplig skolning är röda trådar som löper genom samtliga moment.
Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
I momentet ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne. Svensk utbildningshistoria behandlas på ett övergripande plan och centrala pedagogiska begrepp lyfts fram. Vetenskapens och den pedagogiska forskningens relation till det omgivande samhället diskuteras och problematiseras. Momentet ger även grundläggande kunskaper om vad som kännetecknar vetenskaplig textproduktion, samt träning i referenshantering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp
I momentet behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv och forskningsinriktningar. Momentet behandlar frågor om hur lärande och undervisning i olika kontexter kan planeras, genomföras, bedömas och vidareutvecklas och studenten ges träning i att självständigt planera en mindre undervisningsinsats. Ett annat färdighetstränande inslag består av att lära sig tillämpa och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp
I momentet behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och möjliga tillämpningsområden. I momentet ingår dels att få kunskap om teorins roll i pedagogiska forskningsprocesser, dels att få kunskap om hur samhällsteorier kan användas för att förstå olika pedagogiska praktiker. Studenten färdighetstränas i att genomföra analyser av pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier samt att söka och värdera vetenskaplig litteratur. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
I momentet belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang. Momentet har både ett historiskt och ett samtida perspektiv. Betydelsen av genus och klass för fostrans- och socialisationsprocesser fokuseras särskilt. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
Introduction to Education
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp
Learning and Teaching
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp
Human and Society
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
Upbringing and Socialisation
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2¬553¬14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.
Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:
Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:
Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:
Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Kunskap
Benner Mats, Widmalm Sven
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-09621-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Englund Thomas
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1. s. 37-49 : 2004 :
http://journals.lub.lu.se/ojs/index.php/pfs/article/view/7911/6965
Obligatorisk
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
Liberg Caroline, Lundgren Ulf P., Säljö Roger
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska : 2017 : 770 sidor :
ISBN: 978-91-27-81840-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Hållsten Stina, Strand Hans, Moberg Bodil
3 uppl., ISBN: 978-91-47-11408-5 , 192 s, Liber : 2015 :
Obligatorisk
Sundberg Daniel
Pedagogik som vetenskap: analys och argument
Växjö : Institutionen för utbildningsvetenskap, Linnéuniversitetet (47s) : 2015 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:855664/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Filstad Cathrine
Organisationslärande : från kunskap till kompetens
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 315 s. :
ISBN: 978-91-44-07394-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gruppobservationer : teori och praktik
Hammar Chiriac Eva, Einarsson Charlotta
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
ISBN: 9789144082134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
ISBN: 9789197558488
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
Liberg Caroline, Lundgren Ulf P., Säljö Roger
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska : 2017 : 770 sidor :
ISBN: 978-91-27-81840-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broady Donald
Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf
Obligatorisk
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
Liberg Caroline, Lundgren Ulf P., Säljö Roger
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska : 2017 : 770 sidor :
ISBN: 978-91-27-81840-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad kulturteori
Gunnarsson Payne Jenny, Öhlander Magnus
Lund : Studentlitteratur : [2017] : 377 sidor :
ISBN: 9789144110707
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildning, demokrati, medborgarskap
Dahlstedt Magnus, Olson Maria
Gleerups : 2013 : s. :
ISBN: 9789140685445
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karp Staffan
Perspectives on the Meaning of Childrens Sport for Adulthood
European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
Obligatorisk
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
Liberg Caroline, Lundgren Ulf P., Säljö Roger
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska : 2017 : 770 sidor :
ISBN: 978-91-27-81840-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandin Bengt
The parent: A cultural invention. The politics of parenting
European Journal of Developmental Psychology, 14:6, 733-746 : 2017 :
https://doi.org/10.1080/17405629.2017.1322952
Obligatorisk
Sommer Dion
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 304 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02059-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widding Göran
Practices in home-school cooperation - a gendered story?
Teaching Education, 24(2), pp. 209-221 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10476210.2013.786896#.UcA3K5wmN8E
Obligatorisk
Widding Ulrika
Parenting ideals and (un-)troubled parent positions
In Pedagogy, Culture & Society 23 (1), 4564 : 2015 :
Obligatorisk
Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar