Engelskt namn: Education Policy and Practice in International Perspectives
Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare
Kurskod: 2PE142
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-05-11
Kursen ger en introduktion till det utbildningspolitiska fältet. Den innehåller en översikt av utbildningspolicys på internationell och även på nationell nivå. I kursen studeras relationerna mellan politiska sammanhang, processer och resultat, och dessa illustreras med hjälp av konkreta exempel på europeiska och svenska policys. Kursen ger deltagarna möjlighet att fördjupa sina kunskaper om policyforskning och att reflektera över kopplingarna mellan utbildningspolitik och pedagogisk verksamhet. Mer specifikt är kursen strukturerad utifrån följande teman: (a) Att förstå utbildningspolitik, hur den genomförs och mottas i skolan. (b) Vilka värden politiken representerar och hur dessa förmedlas i utbildningsinstitutioner (c) Vad politik och forskning om politik innebär för lärare och elever. I kursen används fallstudier för att analysera dessa teman, baserade på forskning inom följande områden:
Fallstudierna kommer att ha både svenska och internationella/jämförande inslag.
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Grundläggande behörighet samt studier på universitetsnivå om minst 60 hp.
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide. Kursen ges som en kombination av föreläsningar, seminarier, handlett enskilt arbete och studentpresentationer.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Bedömningen grundas på:
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Managing inclusion in competitive school systems: The cases of Sweden and England
Alexiadou N, Erixon Arreman I, Dovemark M, Ho AS, Lundahl L, Lundström U
Umeå universitet / Research in Comparative and International Education : 2016 :
http://rci.sagepub.com/content/11/1/13.abstract
Läsanvisning: 11(1), s 13-33.
Teacher Education for inclusive practice : Responding to policy
Alexiadou N, Essex J
Ingår i:
European journal of teacher education
London : Taylor & Francis : 2000- : 39 : sid. 5-19 :
Länk
Allan Julie
The inclusion challenge
Ingår i:
Bildning för alla!
Kristianstad : Kristianstad University Press : 2012 : 247 s. : sid. 109-120 :
Ladda ner pdf
Still social and democratic? : Inclusive education policies in the Nordic welfare states
Arnesen A-L, Lundahl L
Ingår i:
Scandinavian journal of educational research
London : Taylor & Francis : 2000- : 50 : sid. 285-300 :
Ladda ner pdf
How schools do policy : policy enactments in secondary schools
Ball Stephen J., Maguire Meg, Braun Annette, Hoskins Kate, Perryman Jane
London [u.a.] : Routledge : 2012 : 173 s. :
ISBN: 9780415676267
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Selected chapters.
Education around the world : a comparative introduction
Brock Colin, Alexiadou Nafsika
London : Bloomsbury : 2013 : 205 p. :
ISBN: 9781441105011
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Selected chapters.
Bunar N
Choosing for Quality or Inequality : current perspectives on the implementation of school choice policy in Sweden
Ingår i:
Journal of education policy [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 25 : sid. 1-18 :
Ladda ner pdf
Bunar N
Multicultural urban schools in Sweden and their communities : social predicaments: the power of stigma, and relational dilemmas
Ingår i:
Urban education [Elektronisk resurs].
Thousand Oaks, CA : Sage Publications : 1999- : 46 : sid. 141-164 :
Ladda ner pdf
Erixon Arreman I
The Process of Finding a Shape : stabilising new research structures in Swedish teacher education
Ingår i:
European educational research journal
Wallingford : Triangle Journals : 2002- : 7 : sid. 157-175 :
Ladda ner pdf
Erixon Arreman I
Student Perceptions of New Differentiation Policies in Swedish Post-16 Education
Ingår i:
European educational research journal
Wallingford : Triangle Journals : 2002- : 13 : sid. 616-631 :
Ladda ner pdf
Labaree D.F
Public Goods, Private Goods : The American Struggle over Eduational Goals
Ingår i:
American educational research journal
Beverly Hills : Sage : 2000- : 34 : sid. 39-81 :
Ladda ner pdf
New forms of European Union governance in the education sector? : A preliminary analysis of the Open Method of Coordination
Lange B, Alexiadou N
Ingår i:
European educational research journal
Wallingford : Triangle Journals : 2002- : 6 : sid. 321-335 :
Ladda ner pdf
Lindbom A
School Choice in Sweden : Effects on Student Performance, School Costs, and Segregation
Ingår i:
Scandinavian journal of educational research
London : Taylor & Francis : 2000- : 54 : sid. 615-630 :
Ladda ner pdf
Educational marketization the Swedish way
Lundahl L, Erixon Arreman I, Holm A, Lundström U
Ingår i:
Education inquiry
Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : 4 : sid. 497-517 :
http://www.education-inquiry.net/index.php/edui/article/view/22620
Setting Things Right? : Swedish Upper Secondary School Reform in a 40-year Perspective
Lundahl L, Erixon Arreman I, Lundström U, Rönnberg L
Ingår i:
European journal of education
Oxford : Blackwell : 1999- : 45 : sid. 46-59 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1465-3435.2009.01414.x/abstract
Manzon M
Comparing places
Ingår i:
Comparative Education Research
Cham : Springer International Publishing : 2014. : XVI, 453 p. : sid. 97-137 :
http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-05594-7_4
Globalizing education policy
Rizvi Fazal, Lingard Bob
London : Routledge : 2010 : 228 s. :
ISBN: 0415416256
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Selected chapters.
Enacting inclusion : a framework for interrogating inclusive practice
Florian L, Spratt J
Ingår i:
European journal of special needs education
Chichester : Wiley : 1986- : 28 : sid. 119-135 :
Ladda ner pdf
Schwartz A
The significance of place and pedagogy in an urban multicultural school in Sweden
Ingår i:
Education inquiry
Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : 5 : sid. 247-264 :
http://www.education-inquiry.net/index.php/edui/article/view/23924
Does initial teacher education make a difference? : The impact of teacher preparation on student teachers attitudes towards educational inclusion
Sosu M.E, Mtika P, Colucci-Gray L
Ingår i:
JET
Abingdon : Carfax : 1996- : 36 : sid. 389-405 :
Ladda ner pdf
Additional articles will be included closer to the start of the course.