Engelskt namn: Norm-critical pedagogy in working life
Denna kursplan gäller: 2016-06-27 till 2017-04-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-24 och 2021-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2019-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-26 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-04-24 och 2017-06-25
Kursplan för kurser med start mellan 2016-06-27 och 2017-04-23
Kurskod: 2PE135
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2015-02-26
Reviderad av: Prefekten, 2016-06-20
Kursen behandlar området normkritisk pedagogik utifrån relevanta teorier och praktiker. Vidare behandlar kursen hur normkritiska idéer kan användas för att undersöka och problematisera normer och värderingar i arbetslivet. Kursen fokuserar hur normer och värderingar produceras, reproduceras och förhandlas i olika kontexter på såväl organisations-, grupp- som individnivå. Målet är att den studerande ska utveckla ett reflexivt förhållningssätt till hur normer och värderingar påverkar arbetslivet och hur normskapande processer kan synliggöras och utmanas i företags och organisationers dagliga verksamhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom området normkritisk pedagogik, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området
- visa god kunskap om tidigare forskning inom området
- visa förståelse för hur uttalade och outtalade normer och värderingar påverkar organisationer, grupper och individer i arbetslivskontexter
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att kritiskt granska och analysera hur normer och värderingar uttrycks i arbetslivsrelaterade kontexter
- visa färdighet i att problematisera möjliga effekter av olika normer och värderingar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- genom ett reflexivt förhållningssätt kunna diskutera, värdera och problematisera normer med stöd från olika teoretiska perspektiv
- värdera betydelsen av normkritiska perspektiv i arbetslivsrelaterade kontexter och kritiskt förhålla sig till vilka inne- och uteslutningseffekter olika normer och värderingar kan ge upphov till
Yrkesexamen från det samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga eller utbildningsvetenskapliga området om minst 180 hp innehållande minst 15 hp examensarbete. Eller generell examen från det samhällsvetenskapliga eller beteendevetenskapliga området om minst 180 hp innehållande minst 15 hp examensarbete. Behörig är också den som har 90 hp varav 15 hp examensarbete/uppsats i något samhällsvetenskapligt eller beteendevetenskapligt ämne.
En A/5 och SvB/3.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt genom självständigt arbete där studenterna studerar och analyserar normer och värderingar i en specifik arbetslivsrelaterad kontext. Kursen ges som en internetkurs utan fysiska träffar.
Kursen bedöms med betygen U/G/VG. Examinationen sker såväl muntligt som skriftligt löpande under kursen. Examinationen sker dels genom seminarier vilka kräver en skriftlig förberedelse och ett aktivt deltagande i den muntliga diskussionen, dels genom en normkritisk analys av ett eget valt arbetslivsrelaterat område som presenteras skriftligt. För ett godkänt betyg på kursen krävs ett godkänt betyg på seminariedeltagandet samt den skriftliga analysen. För betyget väl godkänd krävs ett godkänt betyg på seminariedeltagandet samt en väl genomförd skriftlig analys där studenten självständigt visar på ett kritiskt och problematiserande förhållningssätt.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Acker Joan
Inequality regimes: Gender, class and race in organizations
Gender and society, (20)4, 441-464 : 2006 :
http://www.sagepub.com/oswcondensed/study/articles/05/Acker.pdf
Obligatorisk
Ahmed Sara
The Nonperformativity of Antiracism
Meridians: feminism, race, transnationalism, 7(1), pp. 104-126 : 2006 :
https://muse.jhu.edu/journals/meridians/v007/7.1ahmed.html
Obligatorisk
Angervall Petra
Jämställdhetsarbetets pedagogik : dilemman och paradoxer i arbetet med jämställdhet på ett företag och ett universitet
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2005 : 229, [15] s. :
ISBN: 91-7346-529-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fogde Marinette
Är du anställningsbar? Coachning och karriärråd på en global arbetsmarknad.
I Marinette Fogde & Johanna Övling (Red.), Det globaliserade arbetslivet, Gidlunds förlag, s. 103-110 : 2014 :
Obligatorisk
Forbes Diane A.
Commodification and Co-Modification Explicating Black Female Sexuality in Organizations
Management Communication Quarterly, 22(4), pp. 577-613 : 2009 :
http://mcq.sagepub.com/content/22/4/577.abstract
Obligatorisk
Garsten Christina
Globala normer för arbete : anställningsbarhet, mätbarhet och reflexivitet
I Marinette Fogde & Johanna Övling (Red.), Det globaliserade arbetslivet. Gidlunds förlag, s. 111-125 : 2014 :
Obligatorisk
Dis/ability and austerity: beyond work and slow death
Goodley Dan, Lawthomb Rebecca, Runswick-Coleb Katherine
Dis/ability and austerity: beyond work and slow death. 980984 : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI:10.1080/09687599.2014.920125
Encountering Social Class Differences at Work: How Class Work Perpetuates Inequality
Gray Barbara, Kish-Gephart Jennifer J.
Academy of Management Review, Vol. 38(4), 670699 : 2013 :
http://dx.doi.org/10.5465/amr.2012.0143
Obligatorisk
Holmqvist Mikael
Disabled people and dirty work
Disability & Society, Vol. 24(7), 869-882 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI: 10.1080/09687590903283480
Inte bara jämställdhet : intersektionella perspektiv på hinder och möjligheter i arbetslivet
Stockholm : Fritze : 2014 : 275 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 9789138241219
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar, ca 100 sidor)
Kalonaityté Viktorija
Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 169 s. :
ISBN: 9789144084107
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Discursive managerial practices of diversity and homogeneity
Knoppers Annelies, Claringbould Inge, Dortants Marianne
Journal of Gender Studies, 24(3), pp. 259-274 : 2015 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09589236.2013.833086
Obligatorisk
Kumashiro Kevin K.
Toward a Theory of Anti-Oppressive Education
Review of Educational Research, 70(1), pp. 25-53 : 2000 :
http://rer.sagepub.com/content/70/1/25.short
Obligatorisk
Lockwood Harris Kate
Show Them a Good Time: Organizing the Intersections of Sexual Violence
Management Communication Quarterly, 27(4), pp. 568-595 : 2013 :
http://mcq.sagepub.com/content/27/4/568.short
Obligatorisk
Inledning, kapitel 1
Martinsson Lena, Reimers Eva
I Lena Martinsson och Eva Reimers (Red.), Skola i normer. Malmö: Gleerups, (24 sidor) : 2014 :
Obligatorisk
Martinsson Lena
Troublesome factory
Ingår i:
Norm-struggles
Newcastle : Cambridge Scholars : 2010 : 235 s. :
Obligatorisk
The need for fresh blood: Understanding organizational age inequality through a vampiric lens
Riach Kathleen, Kelly Simon
Organization, Vol. 22(3), 287305 : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI: 10.1177/1350508413508999