Engelskt namn: Design for E-learning in the workplace
Denna kursplan gäller: 2016-06-27 till 2017-04-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2021-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-26 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-04-24 och 2017-06-25
Kursplan för kurser med start mellan 2016-06-27 och 2017-04-23
Kurskod: 2PE134
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2015-02-26
Reviderad av: Prefekten, 2016-06-20
I kursen ingår teori om utbildningsplanering och utbildningsdesign och diskussioner förs om vilka möjligheter och begränsningar IKT erbjuder vid design av olika former för e-lärande i arbetslivet. I kursen arbetar studenterna med case där de förväntas planera för utbildningsinsatser/kompetensutvecklingsinsatser i arbetslivet. I sådana processer ingår behovsinventering, analys av förutsättningar, design av innehåll och metoder, implementering och utvärdering.
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa god förståelse för utbildningsplanering och utbildningsdesign i arbetslivet via e-lärande
- visa god kunskap om centrala processer vid planering, genomförande och uppföljning av utbildning i arbetslivet via e-lärande
- visa god kunskap om tidigare forskning med relevans för den planerade utbildningsinsatsens forskningsområde
Färdighet och förmåga
- kunna planera för ett genomförande och en uppföljning av en utbildningsinsats via e-lärande på en konkret arbetsplats
- visa god förmåga att analysera den planerade utbildningsinsatsens design i relation till den konkreta arbetsplatsens lokala förutsättningar
- visa kunnande att kommunicera utbildningsinsatsens olika delar till adekvata målgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna värdera, reflektera och diskutera vilka möjligheter och begränsningar informations- och kommunikationsteknik (IKT) erbjuder vid design av olika former för e-lärande i arbetslivet
Yrkesexamen från det samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga eller utbildningsvetenskapliga området om minst 180 hp innehållande minst 15 hp examensarbete. Eller generell examen från det samhällsvetenskapliga eller beteendevetenskapliga området om minst 180 hp innehållande minst 15 hp examensarbete. Behörig är också den som har 90 hp varav 15 hp examensarbete/uppsats i något samhällsvetenskapligt eller beteendevetenskapligt ämne.
En A/5 och SvB/3.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, skriftliga uppgifter samt case. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar.
De förväntade studieresultaten examineras löpande genom deltagande i obligatoriska seminarier, genom skriftliga PM, muntliga presentationer eller muntlig inspelning och slutligen genom en skriftlig case-rapport. Seminarier, muntliga examinationer och PM examineras i betygskalan U/G medan den skriftliga case-rapporten examineras i betygsskalan U/G/VG.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att
erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget väl godkänd har uppnåtts på hemtentamen.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Dochy Filip J. R. C.
Theories of learning for the workplace : building blocks for training and professional development programmes
London : Routledge : 2011 : xii, 147 p. :
ISBN: 9780415618939 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fischer Gerhard
Lifelong learning - more than training
Journal of Interactive Learning Research, 11(3), pp. 265-294 : 2000 :
http://itari.in/categories/lifelonglearning/ltrainingvslifelonglerarning.pdf
Obligatorisk
Garrison D. Randy
E-learning in the 21st century : a framework for research and practice
2nd ed. : London : Routledge : 2011. : xvi, 161 s. :
ISBN: 0415885825 (hbk) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
3., uppdaterade och omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 287 s. :
ISBN: 9789144083308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsplanering : samspel mellan utbildning och arbete
Helms Jørgensen Christian, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 341, [3] s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-03975-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Knowledge management in education : enhancing learning & education
Sallis Edward, Jones Gary
London : Kogan Page : 2002 : xv, 140 p. :
ISBN: 0-7494-3495-3 (pbk.) ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moving from theory into practice : on the informed design of educational technologies
Olofsson Anders D., Lindberg J. Ola
Technology, Pedagogy and Education, 23(3), pp. 285-291 : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1475939X.2014.945275#.VQGCQ-HGq6c
Obligatorisk
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
ISBN: 9789147111510
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst