Engelskt namn: Education with Specialization in Behavioural Analysis and IT Environments
Denna kursplan gäller: 2015-07-06 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-07-06
Kurskod: 2PE131
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2014-03-21
Reviderad av: Prefekten, 2015-06-11
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Moment 1: Pedagogiska processer och IKT i arbetslivet I, 7,5 hp
Education and ICT in the workplace I
I första momentet ligger fokus på arbetslivet och hur olika pedagogiska processer i arbetslivet kan tas i uttryck. Vidare så behandlas hur informations och kommunikationsteknologi kan stötta pedagogiska processer i arbetslivet och hur man kan införliva IKT i arbetslivets pedagogik. Särskild vikt läggs även vid studentens förmåga att kritiskt värdera och reflektera kring information och kommunikationsteknikens roll i och möjligheterna att stödja pedagogiska processer i arbetslivet.
Moment 2: Pedagogiska processer och IKT i arbetslivet II, 7,5 hp
Education and ICT in the workplace II
I andra momentet använder studenten sina tidigare erhållna kunskaper från moment I för att göra en mindre empirisk studie som syftar till att få en tydligare inblick i hur pedagogiska processer och IKT används på konkreta arbetsplatser och hur praktiken hänger samman med aktuell forskning inom ämnet. Studenten får även öva på att genomföra muntliga presentationer med särskilt fokus på förmågan att förmedla innehåll till personer utan inblick i forskningsfältet pedagogik i arbetslivet. I momentet ingår också att studenterna producerar en vetenskaplig rapport med utgångspunkt i den mindre empiriska studien samt de teorier om pedagogiska processer och IKT som har behandlats.
Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp
Learning and Information Communication Technology
I momentet behandlas lärande med stöd av informations- och kommunikations-teknik. Med utgångspunkt i teorier och forskning om lärande och IKT planeras, analyseras och presenteras en utbildningsinsats. Studenten övar sig även på att söka, värdera och redovisa olika former av vetenskaplig litteratur samt att orientera sig inom aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT. Vidare läggs vikt vid att studenten reflekterar över den egna lärprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 4: Sociala medier, design och lärande, 7,5 hp
Social Media, Design and Learning
I momentet ges en introduktion till aktuell forskning inom sociala medier, design och lärande. Särskilt fokus läggs dessutom på sociokulturell teori. Vidare analyseras och diskuteras några populära sociala medier i relation till lärande och design. I momentet ingår även att designa och problematisera en utbildningssekvens inom till exempel skolans, arbetslivets eller föreningslivets praktik med hjälp av en eller flera sociala medier. I momentet ingår också att självständigt producera en rapport, med utgångspunkt i de teorier som behandlats under momentet.eller flera sociala medier. I momentet ingår också att självständigt producera en rapport, med utgångspunkt i de teorier om lärande som behandlats under momentet. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 1: Pedagogiska processer och IKT i arbetslivet I, 7,5 hp
Education and ICT in the workplace I
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Pedagogik i arbetslivet
- beskriva hur pedagogiska processer i arbetslivet kan förstås med hjälp av IKT
- redogöra för centrala begrepp, teorier och perspektiv inom forskningsfältet Pedagogik i arbetslivet
Färdighet och förmåga
- analysera och diskutera pedagogik och IKT i arbetslivet med utgångspunkt i olika teorier och perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera och reflektera kring information- och kommunikationsteknikens möjligheter och begränsningar att stödja pedagogiska processer i arbetslivet
Moment 2: Pedagogiska processer och IKT i arbetslivet II, 7,5 hp
Education and ICT in the workplace II
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande förståelse för bearbetning och analys av vetenskaplig data
- visa kunskap om tidigare forskning med relevans för den empiriska studiens forskningsområde
Färdighet och förmåga
- genomföra en mindre empirisk studie av pedagogiska processer och IKT i arbetslivet på en konkret arbetsplats
- visa förmåga att kommunicera kunskap om momentinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom det område kursen behandlar
- översiktligt kunna identifiera och analysera organisationers pedagogiska processer och användningen av IKT som stöd genom insamlingen av data
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och diskutera möjligheter och villkor för att kommunicera kunskap om pedagogiska processer och IKT till olika grupper
Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp
Learning and Information Communication Technology
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hur lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik kan förstås med hjälp av olika teorier om lärande
- visa grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT
Färdighet och förmåga
- analysera lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik med utgångspunkt i olika teorier om lärande
- med utgångspunkt i teorier och forskning om lärande och med stöd av IKT planera, analysera och presentera en IKT-stödd utbildningsinsats.
- uppvisa grundläggande kunskaper i att söka, värdera och redovisa olika former av vetenskaplig litteratur.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Moment 4: Sociala medier, design och lärande, 7,5 hp
Social Media, Design and Learning
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om hur sociokulturell teori kan användas för att förstå sociala medier och lärande
- på ett grundläggande plan redogöra för hur sociokulturell teori kan användas vid design av lärsituationer som innehåller sociala medier
- visa förtrogenhet med aktuell forskning inom området sociala medier, design och lärande
Färdighet och förmåga
- designa och problematisera en lärandeaktivitet med hjälp av sociala medier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Antagen till BIT-programmet och klarat minst 30 hp i Pedagogik varav 15 hp ska utgöras av Beteendevetenskaplig metod.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.
Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift.
Moment 1: Pedagogiska processer och IKT i arbetslivet I, 7,5 hp
Education and ICT in the workplace I
Det förväntade studieresultaten som behandlar kunskapen att visa grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Pedagogik i arbetslivet examineras i seminarieform eller skriftligt individuellt (U/G). I seminarieform eller skriftligt individuellt examineras även studentens värderingsförmåga och att kritiskt värdera och reflektera kring information- och kommunikationsteknikens möjligheter och begränsningar att stödja pedagogiska processer i arbetslivet (U/G). I en individuell skriftlig hemtentamen examineras kunskapen att beskriva hur pedagogiska processer i arbetslivet kan förstås med hjälp av IKT att kunna redogöra för centrala begrepp, teorier och perspektiv inom forskningsfältet Pedagogik i arbetslivet samt studentens förmåga att analysera och diskutera pedagogiska processer och IKT i arbetslivet med utgångspunkt i olika teorier och perspektiv (U/G/VG).
Moment 2: Pedagogiska processer och IKT i arbetslivet II, 7,5 hp
Education and ICT in the workplace II
Det förväntade studieresultaten som behandlar kunskapen att visa grundläggande förståelse för bearbetning och analys av vetenskaplig data examineras i seminarieform eller skriftligt individuellt (U/G). I seminarieform eller skriftligt individuellt examineras även studentens förmåga att kommunicera kunskap om momentinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom det område kursen behandlar samt studentens värderingsförmåga och att reflektera över och diskutera möjligheter och villkor för att kommunicera kunskap om pedagogiska processer och IKT till olika grupper (U/G). I en skriftlig empirisk studie i formen av en rapport examineras kunskapen att visa kunskap om tidigare forskning med relevans för den empiriska studiens forskningsområde, förmågan att genomföra en mindre empirisk studie av pedagogiska processer och IKT i arbetslivet på en konkret arbetsplats samt att översiktligt kunna identifiera och analysera organisationers pedagogiska processer och användningen av IKT som stöd genom insamlingen av data (U/G/VG).
Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp
Learning and Information Communication Technology
De förväntade studieresultat som behandlar grundläggande kunskaper om aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT examineras i muntlig seminarieform (G). I en individuell hemtentamen (U/G/VG) som redovisas genom en muntlig och skriftlig digital presentation examineras kunskaper om hur lärande med stöd av IKT kan förstås med hjälp av teorier och forskning. I denna hemtentamen examineras även förmågan att planera, analysera och presentera en IKT-stödd utbildningsinsats samt förmågan att söka, värdera och redovisa vetenskaplig litteratur. I en individuell skriftlig reflektionsuppgift examineras vidare studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).
Moment 4: Sociala medier, design och lärande, 7,5 hp
Social Media, Design and Learning
Det förväntade studieresultatet som handlar om kunskapen att visa förtrogenhet med aktuell forskning inom området sociala medier, design och lärande examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt att reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form (U/G). De förväntade studieresultaten att visa kunskap om hur sociokulturell teori kan användas för att förstå sociala medier och lärande, förmågan att på ett grundläggande plan redogöra för hur sociokulturell teori kan användas vid design av lärsituationer som innehåller sociala medier samt färdigheten att designa och problematisera en lärandeaktivitet med hjälp av sociala medier examineras in en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG).
Examination för hela kursen, 30 hp
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Moment 1: Pedagogiska processer och IKT i arbetslivet I, 7,5 hp Education and ICT in the workplace I
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mankin David
Human resource development
Oxford : Oxford University Press : 2009 : 503 s. :
ISBN: 0199283281
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer 3-4 vetenskapliga artiklar.
Moment 2: Pedagogiska processer och IKT i arbetslivet II, 7,5 hp Education and ICT in the workplace II
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet : 2002 :
http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Obligatorisk
Gunnartz Kristoffer
Prata som folk, Einstein : att berätta begripligt om vetenskap
Stockholm : Norstedt : 2010 : 204 s. :
ISBN: 978-91-1-302588-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mankin David
Human resource development
Oxford : Oxford University Press : 2009 : 503 s. :
ISBN: 0199283281
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer 3-4 vetenskapliga artiklar samt ytterligare 1-2 vetenskapliga artiklar som studenten väljer själv.
Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp Learning and Information Communication Technology
The flipped classroom: A survey of the research
Bishop J. L., Verleger M. A.
ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA : 2013 :
http://www.asee.org/public/conferences/20/papers/6219/view
Obligatorisk
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hrastinski Stefan
A theory of online learning as online participation
Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
http://ict.mcast.edu.mt/moodle/data/102/resources/online_learning.pdf
Obligatorisk
Hrastinski Stefan
Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-06806-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Missing: Evidence of a scholarly approach to teaching and learning with technology in higher education
Kirkwood A., Price L.
Teaching in higher education, 18(3), pp. 227-337 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13562517.2013.773419
Obligatorisk
Technology-enhanced learning and teaching in higher education: what is enhancedand how do we know? A critical literature review
Kirkwood A., Price L.
Learning, media and technology, 39(1), 6-36 : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439884.2013.770404#.VX5yCf77670
Obligatorisk
What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
Koehler M., Mishra P.
Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
http://www.citejournal.org/articles/v9i1general1.pdf
Obligatorisk
e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?
Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K.
The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135 : 2011 :
https://www.researchgate.net/publication/233779932_E-Learning_online_learning_and_distance_learning_environments_Are_they_the_same
Obligatorisk
A theory of learning for the mobile age
Sharples M., Taylor J., Vavoula G.
In Medienbildung in neuen Kulturräumen (pp. 87-99). VS Verlag für Sozialwissenschaften : 2010 :
Obligatorisk
Siemens G.
Connectivism: A learning theory for the digital age
International journal of instructional technology and distance learning, 2(1), 3-10 : 2005 :
Obligatorisk
Moment 4: Sociala medier, design och lärande, 7,5 hp Social Media, Design and Learning
Writing in multimodal texts: A social semiotic account of designs for learning
Bezemer Jeff, Kress Gunther
Written Communication, 25(2), pp. 166-195 : 2008 :
Obligatorisk
Investigating instructional strategies for using social media in formal and informal learning
Chen Baiyun, Bryer Thomas
The International Review of Research in Open and Distance Learning, 13(1), pp. 87-104 : 2012 :
Obligatorisk
On the Design of Social Media for Learning
Dron J., Anderson T.
Social Sciences, 3(3), 378393. doi:10.3390/socsci3030378 : 2014 :
http://www.mdpi.com/2076-0760/3/3/378
Obligatorisk
Hauge Trond Eiliv
Uptake and use of technology: bridging design for teaching and learning
Technology, Pedagogy and Education, 23:3, 311-323, DOI: 10.1080/1475939X.2014.942750 : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/1475939X.2014.942750
Obligatorisk
Using Social Media for Collaborative Learning in Higher Education: A Case Study
Li Na, El Helou Sandy, Gillet Denis
pp. 285-290 http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=achi_2012_11_40_20164 : 2012 :
http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=achi_2012_11_40_20164
Obligatorisk
The emerging Web 2.0 social software: an enabling suite of sociable technologies in health and health care education
Kamel Boulos Maged. N., Wheeler Steve
Health Information and Libraries Journal, 24, pp. 2-23 : 2007 :
Obligatorisk
Meredith Farkas
Participatory technologies, pedagogy 2.0 and information literacy
Library Hi Tech, 30(1), pp. 82-94 : 2012 :
http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=17020807
Obligatorisk
Moving from theory into practice on the informed design of educational technologies
Olofsson Anders D., Lindberg Ola
Introduction, Technology, Pedagogy and Education, 23:3, 285-291, DOI: 10.1080/1475939X.2014.945275 : 2014 :
http://dx.doi.org/10.1080/1475939X.2014.945275
Obligatorisk
Preface
Olofsson Anders D., Lindberg J. Ola
In Anders D. Olofsson and J. Ola Lindberg (eds.), Informed Design of Educational Technologies in Higher Education. Enhanced Learning and Teaching. Hershey, Pennsylvania: IGI Global. : 2011 :
Obligatorisk
Designs for Learning. (2011). Vol 4 nr. 2
http://www.designsforlearning.nu/11/no2/DFL_02_11_totalwebb.pdf :
http://www.designsforlearning.nu/11/no2/DFL_02_11_totalwebb.pdf
Obligatorisk
Elevers gränsöverskridande framträdande på sociala nätverksplatser i ett utbildningssammanhang
Vigmo S., Lantz-Andersson A.
Pedagogisk forskning i Sverige, 18(1-2), 31-61 : 2013 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/9928
Obligatorisk
Vygotskij Lev Semenovic
Mind in society : the development of higher psychological processes
Cole, Michael. Cambridge, Mass. : Harvard U.P., 1978 - 159 s. ISBN:0-674-57629-2 (hft) LIBRIS-ID:5116862 :
Obligatorisk
L. S. Vygotsky and contemporary developmental psychology
Wertsch James, Tulviste Peeter
Developmental Psychology, Vol 28(4), Jul 1992, 548-557. :
http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.28.4.548
Obligatorisk
Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.
Moment 1: Pedagogiska processer och IKT i arbetslivet I, 7,5 hp Education and ICT in the workplace I
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Learning, Training and Development in Organizations
Kozlowski Steve W. J., Salas Eduardo
London: Routledge, ISBN: 9780415649674, pp. 552 : 2012 :
Obligatorisk
Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer 3-4 vetenskapliga artiklar.
Moment 2: Pedagogiska processer och IKT i arbetslivet II, 7,5 hp Education and ICT in the workplace II
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gunnartz Kristoffer
Prata som folk, Einstein : att berätta begripligt om vetenskap
Stockholm : Norstedt : 2010 : 204 s. :
ISBN: 978-91-1-302588-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Learning, Training and Development in Organizations
Kozlowski Steve W. J., Salas Eduardo
London: Routledge, ISBN: 9780415649674, pp. 552 : 2012 :
Obligatorisk
Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet : 2002 :
http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Obligatorisk
Därutöver tillkommer 3-4 vetenskapliga artiklar samt ytterligare 1-2 vetenskapliga artiklar som studenten väljer själv.
Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp Learning and Information Communication Technology
The flipped classroom: A survey of the research
Bishop J. L., Verleger M. A.
ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA : 2013 :
http://www.asee.org/public/conferences/20/papers/6219/view
Obligatorisk
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hrastinski Stefan
A theory of online learning as online participation
Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
http://ict.mcast.edu.mt/moodle/data/102/resources/online_learning.pdf
Obligatorisk
Hrastinski Stefan
Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-06806-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Missing: Evidence of a scholarly approach to teaching and learning with technology in higher education
Kirkwood A., Price L.
Teaching in higher education, 18(3), pp. 227-337 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13562517.2013.773419
Obligatorisk
Technology-enhanced learning and teaching in higher education: what is enhancedand how do we know? A critical literature review
Kirkwood A., Price L.
Learning, media and technology, 39(1), 6-36 : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439884.2013.770404#.VX5yCf77670
Obligatorisk
What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
Koehler M., Mishra P.
Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
http://www.citejournal.org/articles/v9i1general1.pdf
Obligatorisk
e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?
Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K.
The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135 : 2011 :
https://www.researchgate.net/publication/233779932_E-Learning_online_learning_and_distance_learning_environments_Are_they_the_same
Obligatorisk
A theory of learning for the mobile age
Sharples M., Taylor J., Vavoula G.
In Medienbildung in neuen Kulturräumen (pp. 87-99). VS Verlag für Sozialwissenschaften : 2010 :
Obligatorisk
Siemens G.
Connectivism: A learning theory for the digital age
International journal of instructional technology and distance learning, 2(1), 3-10 : 2005 :
Obligatorisk
Moment 4: Sociala medier, design och lärande, 7,5 hp Social Media, Design and Learning
Writing in multimodal texts: A social semiotic account of designs for learning
Bezemer Jeff, Kress Gunther
Written Communication, 25(2), pp. 166-195 : 2008 :
Obligatorisk
Investigating instructional strategies for using social media in formal and informal learning
Chen Baiyun, Bryer Thomas
The International Review of Research in Open and Distance Learning, 13(1), pp. 87-104 : 2012 :
Obligatorisk
On the Design of Social Media for Learning
Dron J., Anderson T.
Social Sciences, 3(3), 378393. doi:10.3390/socsci3030378 : 2014 :
http://www.mdpi.com/2076-0760/3/3/378
Obligatorisk
Hauge Trond Eiliv
Uptake and use of technology: bridging design for teaching and learning
Technology, Pedagogy and Education, 23:3, 311-323, DOI: 10.1080/1475939X.2014.942750 : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/1475939X.2014.942750
Obligatorisk
Using Social Media for Collaborative Learning in Higher Education: A Case Study
Li Na, El Helou Sandy, Gillet Denis
pp. 285-290 http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=achi_2012_11_40_20164 : 2012 :
http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=achi_2012_11_40_20164
Obligatorisk
The emerging Web 2.0 social software: an enabling suite of sociable technologies in health and health care education
Kamel Boulos Maged. N., Wheeler Steve
Health Information and Libraries Journal, 24, pp. 2-23 : 2007 :
Obligatorisk
Meredith Farkas
Participatory technologies, pedagogy 2.0 and information literacy
Library Hi Tech, 30(1), pp. 82-94 : 2012 :
http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=17020807
Obligatorisk
Moving from theory into practice on the informed design of educational technologies
Olofsson Anders D., Lindberg Ola
Introduction, Technology, Pedagogy and Education, 23:3, 285-291, DOI: 10.1080/1475939X.2014.945275 : 2014 :
http://dx.doi.org/10.1080/1475939X.2014.945275
Obligatorisk
Preface
Olofsson Anders D., Lindberg J. Ola
In Anders D. Olofsson and J. Ola Lindberg (eds.), Informed Design of Educational Technologies in Higher Education. Enhanced Learning and Teaching. Hershey, Pennsylvania: IGI Global. : 2011 :
Obligatorisk
Designs for Learning. (2011). Vol 4 nr. 2
http://www.designsforlearning.nu/11/no2/DFL_02_11_totalwebb.pdf :
http://www.designsforlearning.nu/11/no2/DFL_02_11_totalwebb.pdf
Obligatorisk
Elevers gränsöverskridande framträdande på sociala nätverksplatser i ett utbildningssammanhang
Vigmo S., Lantz-Andersson A.
Pedagogisk forskning i Sverige, 18(1-2), 31-61 : 2013 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/9928
Obligatorisk
Vygotskij Lev Semenovic
Mind in society : the development of higher psychological processes
Cole, Michael. Cambridge, Mass. : Harvard U.P., 1978 - 159 s. ISBN:0-674-57629-2 (hft) LIBRIS-ID:5116862 :
Obligatorisk
L. S. Vygotsky and contemporary developmental psychology
Wertsch James, Tulviste Peeter
Developmental Psychology, Vol 28(4), Jul 1992, 548-557. :
http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.28.4.548
Obligatorisk
Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.