Engelskt namn: Basics in the Behavioural Sciences: Introduction to Education
Denna kursplan gäller: 2024-06-24 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-06-24
Kursplan för kurser med start mellan 2023-09-04 och 2024-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-30 och 2023-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-23 och 2019-09-29
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-16 och 2019-09-22
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-09 och 2019-09-15
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2019-09-08
Kursplan för kurser med start mellan 2018-10-01 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2018-09-30
Kursplan för kurser med start mellan 2017-10-23 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-09-18 och 2017-10-22
Kurskod: 2PE130
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2013-06-10
Reviderad av: Prefekten, 2024-06-17
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas pedagogik som vetenskapligt ämne samt olika teorier om lärande. Vidare introduceras peer-review som modell för lärande. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursens innehåll och form.
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig
institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Peer review in higher education: Student perceptions before and after participation
Mulder R. A., Pearce J. M., Baik C
Active Learning in Higher Education, 15(2), 157-171 : 2014 :
Obligatorisk
Rethinking feedback practices in higher education: a peer review perspective
Nicol D., Thomson A., Breslin C.
Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(1), 102-122 : 2014 :
Obligatorisk
Säljö Roger
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 200 sidor : ISBN: 9789151106878 : 2022 :
Obligatorisk
Nilsson Peter
Vad är pedagogik? Några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv.
Umeå Universitet, Pedagogiska Institutionen. : 2005 :
Obligatorisk
Lindblad Sverker
Vetenskap, profession och politik: Om förändring av det pedagogiska kunskapsområdet i Sverige.
Nordic Studies in Education, 42(1), 65-82 : 2022 :
https://doi.org/10.23865/nse.v42.3787
Obligatorisk
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer tre vetenskapliga artiklar.