"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education

Denna kursplan gäller: 2013-03-11 och tillsvidare

Kurskod: 2PE129

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2013-03-14

Innehåll

Moment 1: Observationer i pedagogiska miljöer, 7,5 hp
(Observations in Educational Contexts)
Innehållet i moment 1 behandlar skiftande observationstekniker som kan användas för att beskriva barn och deras samspel i förskolans eller förskoleklassens sammanhang, utifrån olika pedagogiska och psykologiska utgångspunkter.

Moment 2: Fostran och socialisation, 7,5 hp
(Upbringing and Socialization)
Moment 2 fokuserar främst på hur fostrans- och socialisationsprocesserna är förankrade dels i kulturella och historiska traditioner, dels i pedagogiska och psykologiska traditioner och teoribildningar, samt vilka normer, värderingar, kunskaper och färdigheter som barn och ungdomar av idag förväntas få i vårt samhälle. Båda dessa moment genomsyras av ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Observationer i pedagogiska miljöer, 7,5 hp
(Observations in Educational Contexts)
Studenten skall efter genomgånget moment: •

  • kunna redogöra för olika forsknings- och utredningsmetoder som kan användas samt praktiskt tillämpa dessa •
  • kunna redogöra för hur förskoleklass- och förskoleverksamhet kan fungera, samt kunna inta ett professionellt förhållningssätt •
  • kunna använda och problematisera samhällsvetenskaplig metod, med fokus på genomförande och analys av observationer, skriftlig rapportering, och kritisk granskning genom oppositionsförfarande

Moment 2: Fostran och socialisation, 7,5 hp
(Upbringing and Socialization)
Studenten skall efter genomgånget moment: •

  • kunna med hjälp av olika teorier om individ, grupp och samhälle förstå, beskriva och analysera samtida sociala fenomen med fokus på pedagogiska processer/praktiker •
  • kunna använda och problematisera samhällsvetenskaplig metod i relation till fostrans- och socialisationsprocesser

Behörighetskrav

Univ: 30 hp i huvudområdet psykologi.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. I moment 1: Observationer i pedagogiska miljöer, ingår obligatoriska observationer i förskola eller förskoleklass. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Examinationerna på moment 1, Observationer i pedagogiska miljöer, består av genomförande och analys av observationer, skriftlig rapportering och en kritisk granskning av en rapport, så kallat opponentskap. Examinationerna på moment 2, Fostran och socialisation, består av litteraturseminarier, en intervjustudie samt en analys av en skönlitterär text.

Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 30

    Moment 1: Observationer i pedagogiska miljöer, 7,5 hp

    Berk Laura E.
    Child development
    9th ed. : Boston : Pearson : c2013 (tr. 2012) : xix, 652, [146] p. :
    ISBN: 978-0-205-19766-8 (int. ed.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Observation och intervju i förskolan.
    Løkken Gunvor, Søbstad Frode
    Lund : Studentlitteratur, 1995 : 131 s. :
    ISBN: 91-44-60261-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Löfdahl Annica
    Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 120 s. :
    ISBN: 9789147114528
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sveriges Psykologförbund
    Yrkesetiska principer för psykologer i Norden : Antagna av Sveriges Psykologförbunds kongress
    1998 :
    Psykologförbundet
    Obligatorisk

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konventionen om barnets rättigheter : med strategi för att stärka barnets rättigheter i Sverige
    Stockholm : Socialdepartementet, Regeringskansliet : 2014 : 76 s. :
    ISBN: 9789163751271
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Metodkompendium
    Umeå universitet : Psykologprogrammet

    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålls på kursens kursportal.

    Viss litteratur till observationsuppgiften väljs individuellt i samråd med lärare.

    Moment 2. Fostran och socialisation, 7,5 hp

    Kultursociologiska texter
    Bourdieu Pierre, Broady Donald, Palme Mikael
    4. uppl. : Stockholm : B. Östlings bokförl. Symposion : 1993 : 310 s. :
    ISBN: 91-7139-120-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Distinktionen. En social kritik av omdömet. I Pierre Bourdieu: Kultursociologiska texter (pp 244-310).

    Forsberg Lucas
    Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
    1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-7393-707-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kommer att finnas tillgänglig.

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holm Ann-Sofie
    Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
    http://hdl.handle.net/2077/17220
    ISBN: 978-91-7346-610-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Avhandling för doktorsexamen, Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.

    Ungdomsgrupper i teori och praktik
    Lalander Philip, Johansson Thomas
    4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 300 s. :
    ISBN: 978-91-44-07574-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dalen Monica
    Intervju som metod
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
    ISBN: 978-91-40-65247-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Viss litteratur väljs individuellt i samråd med lärare.

  • Giltig från: 2013 vecka 11

    Moment 1: Observationer i pedagogiska miljöer, 7,5 hp

    Hammarberg Thomas
    Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
    Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
    http://www.regeringen.se/download/b8de24c7.pdf?major=1&minor=40998&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment
    ISBN: 91-7496-358-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Child psychology : development in a changing society
    Harwood Robin L., Miller Scott A., Vasta Ross
    5. ed. : Hoboken, NJ : John Wiley & Sons : cop. 2008 : 665 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0814/2007031695-b.html
    ISBN: 978-0-471-70649-6 (inb.) och 0-471-70649-3 (inb.))
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Löfdahl Annica
    Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
    ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Observation och intervju i förskolan.
    Løkken Gunvor, Søbstad Frode
    Lund : Studentlitteratur, 1995 : 131 s. :
    ISBN: 91-44-60261-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Metodkompendium
    Umeå universitet : Psykologprogrammet

    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålls på kursens kursportal.

    Sveriges Psykologförbund
    Yrkesetiska principer för psykologer i Norden : Antagna av Sveriges Psykologförbunds kongress
    1998 :
    Psykologförbundet
    Obligatorisk

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Viss litteratur till observationsuppgiften väljs individuellt i samråd med lärare.

    Moment 2. Fostran och socialisation, 7,5 hp

    Kultursociologiska texter
    Bourdieu Pierre, Broady Donald, Palme Mikael
    4. uppl. : Stockholm : B. Östlings bokförl. Symposion : 1993 : 310 s. :
    ISBN: 91-7139-120-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Distinktionen. En social kritik av omdömet. I Pierre Bourdieu: Kultursociologiska texter (pp 244-310).

    Forsberg Lucas
    Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
    1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-7393-707-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kommer att finnas tillgänglig.

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holm Ann-Sofie
    Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
    http://hdl.handle.net/2077/17220
    ISBN: 978-91-7346-610-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Avhandling för doktorsexamen, Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.

    Ungdomsgrupper i teori och praktik
    Lalander Philip, Johansson Thomas
    4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 300 s. :
    ISBN: 978-91-44-07574-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dalen Monica
    Intervju som metod
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
    ISBN: 978-91-40-65247-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Viss litteratur väljs individuellt i samråd med lärare.