"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kvantitativ metod i studier av pedagogiska praktiker, 7,5 hp

Engelskt namn: Quantitative method in the study of educational practices

Denna kursplan gäller: 2012-11-05 och tillsvidare

Kurskod: 2PE127

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-05

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen belyses kvantitativa metoder i pedagogiska praktiker. Särskild betoning ges till datainsamlingsmetodens kvalité och urval i relation till analys av kvantitativa data. I kursen behandlas begrepp inom sannolikhetsteori, statistisk inferensteori samt regressionsanalys. I kursen ingår vidare att kunna tillämpa de vunna kunskaperna i en analys av en pedagogisk praktik.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • förstå relationen mellan formulerat problem inom en pedagogisk praktik, insamlingsmetod och kvantitativ analysmetod
  • genomföra fördjupade analyser av kvantitativa data med statistik
  • presentera muntligt och skriftligt resultat från en egen kvantitativ analys
  • använda statistikprogram, såsom SPSS

Behörighetskrav

Magisterkurs i pedagogik 30 hp eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, datorövningar och handledning. Den bygger på att kursdeltagarna aktivt bearbetar kurslitteraturen under kursens gång. I kursen skall den studerande självständigt genomföra en uppgift och rapportera muntligt och skriftligt.

Examination

Den studerande examineras skriftligt och muntligt i slutet av kursen. Prestationen bedöms i en tvågradig betygskala, Godkänd eller Underkänd. Kursen kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Omprov baserad på samma kursplan som ordinarie prov garanteras två år efter att studenten läst kursen för första gången. Efter två underkända examinationstillfällen för kursen har den studerande rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 45

Statistical methods for the social sciences
Agresti Alan, Finlay Barbara
4. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson : 2009 [dvs 2008] : xiii, 609 s. :
ISBN: 0-13-713150-X (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar om ca 200 sidor tillkommer.