Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas olika aspekter av kvalitativ metod i pedagogiska praktiker. Kursen innehåller frågor om metodval, empirins kvalitet och kvantitet, kunskapsimplikationer och olika kvalitativa analyser. I kursen ingår vidare att kunna tillämpa de vunna kunskaperna i en forskningsdesign där kvalitativa metoders betydelse för kunskapsobjekt och studieobjekt identifieras och kritiskt granskas.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
förstå relationen mellan formulerat problem inom en pedagogisk praktik, insamlingsmetod, empiri och kvalitativ analysmetod
designa, problematisera och jämföra alternativa kvalitativa studier i sina delar och som helheter
avgöra vilken kunskap som kan skapas i kvalitativa analyser och kritiskt granska dess generaliserbarhet
relatera kursens innehåll till det egna projektet
Behörighetskrav
Magisterkurs i pedagogik 30 hp eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bygger i hög grad på den studerandes aktiva deltagande och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Kritisk granskning av kurslitteraturen utgör en central del av kunskapsprocessen. I kursen ingår att genomföra en analysuppgift som rapporteras muntligt och skriftligt.
Examination
Den studerande examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker fortlöpande och i slutet av kursen. Prestationen bedöms i en tvågradig betygskala, Godkänd eller Underkänd. Kursen kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Omprov baserad på samma kursplan som ordinarie prov garanteras två år efter att studenten läst kursen för första gången. Efter två underkända examinationstillfällen för kursen har den studerande rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 45
Constructing mystery: Empirical matters in theory development Alvesson Mats, Kärreman Dan Academy of Management Review, 32(4), pp. 1265-1281 : 2007 : Obligatorisk
Bailey Richard The SAGE handbook of philosophy of education London : SAGE : 2010. : 550 s. : ISBN: 978-1-84787-467-2 (hbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (kap: 15, 19, 20 och 22)
Hillman Amy Editor's Comments: What Is the Future of Theory? Academy of management review , 36(4), pp. 607-609 : 2011 : Obligatorisk
Jacobsson Katarina Den svårfångade kvaliteten I Katarina Sjöberg & David Wästerfors (red.) Uppdrag: Forskning - Konsten att genomföra kvalitativa studier, Malmö: Liber, s. 162183 : 2008 : Obligatorisk
Karlsson Magnus Det levda samhället I Katarina Sjöberg & David Wästerfors (red.) Uppdrag: Forskning - Konsten att genomföra kvalitativa studier, Malmö: Liber, s. 85-113 : 2008 : Obligatorisk