Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2013-12-19
Innehåll
Kursen syftar till att kursdelagarna utvecklar kunskaper om entreprenörskap som förhållningssätt och perspektiv på lärande. Kursen syftar även till att ge verktyg för att utveckla skolkultur och skolstrukturer mot ett mer entreprenöriellt förhållningssätt. Kursen kännetecknas av reflektion och växelverkan mellan teoretiska delar och praktiken som kursdeltagarna är verksamma i.
Den inledande delen ger en historisk och politisk tillbakablick på entreprenörskapets väg in i skolan. Kursdeltagarna analyserar och diskuterar hur omvärld och samhällsutveckling påverkat och påverkar skolutvecklingen. Skolkulturen sätts i fokus i syfte att förstå hur förändringarna visar sig i skolan. Kursdeltagarna diskuterar entreprenöriellt lärande och analyserar arbetsformerna i skolan, likabehandling och inkludering. Med utgångspunkt i styrdokument analyserar kursdeltagarna begrepp inom det entreprenöriella lärandet så som företagsamhet, innovation, kreativitet, initiativ, eleven som aktör och medarbetare samt samverkan mellan skola och arbetsliv/omvärld. I denna del kommer kursdeltagarna att påbörja ett utvecklingsarbete som ska löpa genom hela utbildningen och som ska bidra till att utveckla den egna förskolan/skolan mot ett mer entreprenöriellt förhållningssätt. (Förväntade studieresultat 1-4 är kopplade till första delen av kursen.)
Den andra delen av kursen sätter fokus på det inre entreprenörskapet och hur det tar sig uttryck i klassrummet. Med inre entreprenörskap menas elevens drivkrafter och vilja att lära och utvecklas. Kursdeltagarna behandlar förskole- och skolpersonalens motiverande roll och granskar undervisningsmetoder. I den andra delen av kursen uppmärksammas även frågekonstruktion, uppgifters utformning samt betyg och bedömning utifrån ett entreprenöriellt perspektiv. Kursdeltagarna diskuterar förskole- och skolpersonalens förhållningssätt och elevsyn, diskuterar och problematiserar utifrån etiska ställningstaganden. Förändringsarbete innebär ofta motstånd och konflikter. Kursdeltagarna får i denna del kunskaper och verktyg för att praktiskt kunna hantera detta. (Förväntade studieresultat 5-8 är kopplade till andra delen av kursen.)
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall kursdeltagarna kunna:
relatera begreppen inom entreprenöriellt lärande till styrdokumenten
redogöra för begreppet entreprenörskap ur olika perspektiv
redogöra för hur ett entreprenöriellt förhållningsätt kan tillämpas i skolans praktik
redogöra för hur ett entreprenöriellt förhållningsätt påverkar arbetssätt och kommunikation med elever, kollegor och omgivande samhälle
analysera och redogöra för olika lärsituationer samt kunna relatera dessa till entreprenöriellt lärande
beskriva och analysera bedömning och betygsättning i relation till entreprenöriellt lärande
redogöra för olika sätt att använda formativ bedömning
kunna tillämpa entreprenöriellt lärande i klassrummet
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen är en uppdragsutbildning och ges som kombination av distans samt fem kurstillfällen på studieorten. Studietakten är 25%. Kursens utgörs av föreläsningar, seminarier, projektarbete samt litteratur.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid seminarier och skriftliga och/eller muntliga redovisningar eller tentamina. Fsr 1 och 2 examineras genom muntliga seminarier, Fsr 3 och 4 examineras genom gestaltande arbete och Fsr 5-8 examineras genom en skriftlig rapport. Studentens prestationer bedöms i en tvågradig betygsskala, Godkänd eller Underkänd.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 3
Om relationell pedagogik Aspelin Jonas, Persson Sven 1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 168 s. : ISBN: 978-91-40-66679-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Falk-Lundqvist Åsa Entreprenöriell pedagogik i skolan : drivkrafter för elevers lärande 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. : ISBN: 978-91-47-09984-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Fowelin Peter Från motstånd till möjlighet : att leda förändringsarbete i förskola och skola Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2012 : 144 s. : ISBN: 978-91-979023-5-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Gärdenfors Peter Lusten att förstå : om lärande på människans villkor 1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. : ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst