"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogiska forskningsprocesser och metoder II, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Research Processes and Methods in Education II

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 och tillsvidare

Kurskod: 2PE120

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-10-04

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Som förberedelse för uppsatsmomentet ges en fördjupning i det pedagogiska forskningsfältet med tonvikt på metodologiska och teoretiska utgångspunkter. Ett betydande inslag på kursen består av att bearbeta, analysera och presentera olika former av empiriska material. I momentet ingår också att designa en studie med pedagogikvetenskaplig relevans som har en internlogik med avseende på forskningsprocessens olika delar. Momentet belyser även olika problemområden, såsom reliabilitet och validitet, forskningens samhällsrelevans samt etiska ställningstaganden i relation till forskningsprocessen och till pedagogikämnet. Utöver detta tränas även förmågan att kommunicera vetenskaplig kunskap med personer utan specialkunskaper inom det pedagogiska forskningsfältet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa kunskap om det pedagogiska forskningsfältet med fokus på metodologiska och teoretiska aspekter
- visa kännedom om olika analytiska verktyg rörande kvalitativa såväl som kvantitativa data
- diskutera vetenskapens och den pedagogiska forskningens samhällsfunktion på ett fördjupat sätt

Färdighet och förmåga
- genomföra och presentera statistiska analyser
- genomföra och presentera analyser av textbaserat material
- designa en studie med pedagogikvetenskaplig relevans som har en internlogik med avseende på forskningsprocessens olika delar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera samt göra bedömningar av vetenskapliga kvalitetsaspekter
- göra etiska ställningstaganden i relation till forskningsprocessen och i relation till pedagogikämnet
- visa förmåga att kommunicera vetenskaplig kunskap med personer utan specialkunskaper inom det pedagogiska forskningsfältet.

Behörighetskrav

Univ: Godkända kurser på A/B-nivå motsvarande 45 högskolepoäng (hp) varav 15 hp ska utgöras av kurserna/momenten Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp alternativt Introduktion till pedagogik, 7,5 hp och Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp alternativt Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning som baseras på individuella uppgifter. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Undervisning och handledning bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.

Examination

De förväntade studieresultaten som avser att genomföra och presentera statistiska samt textbaserade analyser examineras individuellt och skriftligt genom  två uppgifter (U/G/VG). Även färdigheten att designa en studie examineras individuellt och skriftligt (U/G/VG). Förmågan att diskutera samt göra bedömningar av vetenskapliga kvalitetsaspekter liksom att göra etiska ställningstaganden i relation till forskningsprocessen och i relation till pedagogikämnet examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). Kunskaper om det pedagogiska forskningsfältet beträffande metodologiska och teoretiska utgångspunkter examineras också i seminarieform eller skriftligen (U/G). Förmågan att kommunicera vetenskaplig kunskap med personer utan specialkunskaper inom det pedagogiska forskningsfältet examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G).

Examinationen sker löpande under momentet liksom i slutet av momentet. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget väl godkänd har uppnåtts på minst två av de individuella uppgifterna.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 21

    Etik
    Andersson Dan-Erik, Lennerfors Thomas Taro
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 127 s. :
    ISBN: 978-91-47-09563-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskap
    Benner Mats, Widmalm Sven
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-47-09621-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
    ISBN: 978-91-47-09068-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Handbok i kvalitativ analys
    Fejes Andreas, Thornberg Robert
    2., utök. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 283 s. :
    ISBN: 9789147111657
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
    2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
    ISBN: 9789140686121
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
    3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
    ISBN: 9789147111510
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
    Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
    ISBN: 91-40-65070-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Därutöver tillkommer 3-4 vetenskapliga artiklar.

  • Giltig från: 2013 vecka 3

    Etik
    Andersson Dan-Erik, Lennerfors Thomas Taro
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 127 s. :
    ISBN: 978-91-47-09563-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskap
    Benner Mats, Widmalm Sven
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-47-09621-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
    ISBN: 978-91-47-09068-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handbok i kvalitativ analys
    Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
    Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
    ISBN: 91-47-08476-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-08767-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
    Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
    ISBN: 91-40-65070-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Därutöver tillkommer 3-4 vetenskapliga artiklar.