"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskapsfilosofi i pedagogisk forskning, 7,5 hp

Engelskt namn: Philosophy of Science in Educational Research

Denna kursplan gäller: 2012-08-06 och tillsvidare

Kurskod: 2PE116

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-06-14

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen ges en orientering i grundläggande ontologiska och epistemologiska frågeställningar. Dessa frågor relateras till pedagogikens studieobjekt och utgör förutsättningar för att problematisera och diskutera verklighetens och kunskapens beskaffenhet inom pedagogisk forskning. I kursen ingår vidare att producera texter som anknyter till dessa frågeställningar, och presentera dem i kursgruppen som ett underlag för diskussion.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa kvalificerad kunskap om och förståelse för olika ontologiska och epistemologiska ställningstaganden, och hur de påverkar processen i pedagogisk forskning

Färdigheter och förmågor
- formulera och tillämpa ontologiska och epistemologiska ställningstaganden i relation till egen vetenskaplig forskningsverksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ta ställning till och argumentera för val av egna vetenskapsfilosofiska utgångspunkter
- bedöma och kritiskt diskutera vetenskaplig verksamhet utifrån olika vetenskapsfilosofiska utgångspunkter

Behörighetskrav

Magisterkurs i pedagogik 30 hp eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar och seminarier. Den bygger på att kursdeltagarna aktivt bearbetar kurslitteraturen under kursens gång. I kursen skall den studerande självständigt genomföra uppgifter som rapporteras skriftligt och muntligt. Vidare ska den studerande granska och diskutera övriga kursdeltagares skriftliga rapportering.

Examination

Den studerande examineras skriftligt och muntligt i slutet av kursen. Examination sker via tre skriftliga uppgifter, vilka även diskuteras muntligt. Var och en av dessa tre uppgifter examinerar var sitt förväntat studieresultat, med samma turordning som enligt ovan. Prestationen bedöms i en tregradig betygskala, Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Kursen kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Omprov baserad på samma kursplan som ordinarie prov garanteras två år efter att studenten läst kursen för första gången. Efter två underkända examinationstillfällen för kursen har den studerande rätten att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande och obligatoriska uppgifter är godkända.

TILLGODORÄKNANDE
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 32

Bunge Mario Augusto
Finding philosophy in social science
New Haven, Conn. : Yale University Press : cop. 1996 : 432 s. :
ISBN: 0-300-06606-6 (cloth : alk. paper) ; CIP entry
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Butler Judith
Det performativa könet
Res Publica, 35/36, s. 13-35 : 1997 :
Obligatorisk

Hermeneutik och pedagogik
From Jörgen, Holmgren Carina
Nordisk pedagogik, 20(4), s. 219–229 : 2000 :
http://www.pedag.umu.se/digitalAssets/19/19677_hermeneutikochpedagogik.pdf
Obligatorisk

Sociocultural and constructivist theories of learning: Ontology, not just epistemology
Packer Martin J., Goicoechea Jessie
Educational Psychologist, 35(4), pp. 227-241 : 2000 :
Obligatorisk

Sayer Andrew
Realism and social science
London : SAGE : 2000 : 211 s. :
ISBN: 0-7619-6123-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Schwandt Thomas
Three Epistemological Stances for Qualitative Inquiry
In Norman K. Denzin & Yvonna S. Lincoln (red): Handbook of Qualitative Research. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 189-213 : 2000 :
Obligatorisk