Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas olika aspekter av design och metodfrågor i studiet av pedagogiska praktiker. I kursen problematiseras forskningsdesigners styrkor och svagheter för specifika projekt likväl som breda tvärvetenskapliga större projekt. Relationen mellan analys och specifika designer behandlas i relation till det pedagogiska kunskaps- och studieobjektet. I kursen ingår att kunna tillämpa de vunna kunskaperna i en forskningsansökan/forskningsplan med utgångspunkt i det egna forskningsprojektet/intresset, som fördjupar, breddar eller finner nya infallsvinklar på pedagogisk forskning.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse - visa förståelse för relationen mellan design och metodval i studiet av pedagogiska praktiker
Färdigheter och förmågor - problematisera och jämföra alternativa forskningsdesigner i sina delar och som helheter - formulera en forskningsansökan där särskild vikt läggs vid dess forskningsdesign
Värderingsförmåga och förhållningssätt - bedöma och avgöra vilken kunskap som kan konstrueras beroende på vald forskningsdesign
Behörighetskrav
Magisterkurs i pedagogik 30 hp eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar och seminarier. Den bygger på att kursdeltagarna aktivt bearbetar kurslitteraturen under kursens gång. I kursen skall den studerande självständigt genomföra uppgifter som rapporteras skriftligt och muntligt. Vidare ska den studerande granska och diskutera övriga kursdeltagares skriftliga rapportering.
Examination
Den studerande examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker fortlöpande och i slutet av kursen. Examination sker via tre skriftliga uppgifter, vilka även diskuteras muntligt. Uppgifterna examinerar de förväntade studieresultaten. Prestationen bedöms i en tvågradig betygskala, Godkänd eller Underkänd. Kursen kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Omprov baserad på samma kursplan som ordinarie prov garanteras två år efter att studenten läst kursen för första gången. Efter två underkända examinationstillfällen för kursen har den studerande rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande uppgifter är godkända.
TILLGODORÄKNANDE Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 33
Bailey Richard The SAGE handbook of philosophy of education London : SAGE : 2010. : 550 s. : ISBN: 978-1-84787-467-2 (hbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (s. 1-55)
Akker J. J. H. van den Educational design research London : Routledge : 2006 : xi, 163 s. : ISBN: 0-415-39635-2 (hft.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
De Vaus David A. Research design in social research London : SAGE : 2001 : xvii, 279 s. : ISBN: 0-7619-5346-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Designing your first research proposal : a manual for researchers in education and the social sciences Vithal Renuka., Jansen Jonathan D. [Rev ed.] : Claremont [South Africa] : Juta : 2010. : viii, 56 p. : ISBN: 978-0-7021-7784-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Yates Lyn What does good education research look like? Situating a field and its practices Maidenhead : Open University Press : 2004. : x, 232 s. : ISBN: 0-335-21247-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Valfria artiklar omfattande 50-100 sidor tillkommer för examinationsuppgift.
Forskningsansökningar (ca 50-100 sidor) från Pedagogiska institutionen tillkommer.