"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Design och metodval i studiet av pedagogiska praktiker, 7,5 hp

Engelskt namn: Design and Methodology in the Study of Educational Practices

Denna kursplan gäller: 2012-08-13 och tillsvidare

Kurskod: 2PE115

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-06-14

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen behandlas olika aspekter av design och metodfrågor i studiet av pedagogiska praktiker. I kursen problematiseras forskningsdesigners styrkor och svagheter för specifika projekt likväl som breda tvärvetenskapliga större projekt. Relationen mellan analys och specifika designer behandlas i relation till det pedagogiska kunskaps- och studieobjektet. I kursen ingår att kunna tillämpa de vunna kunskaperna i en forskningsansökan/forskningsplan med utgångspunkt i det egna forskningsprojektet/intresset, som fördjupar, breddar eller finner nya infallsvinklar på pedagogisk forskning.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa förståelse för relationen mellan design och metodval i studiet av pedagogiska praktiker

Färdigheter och förmågor
- problematisera och jämföra alternativa forskningsdesigner i sina delar och som helheter
- formulera en forskningsansökan där särskild vikt läggs vid dess forskningsdesign

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma och avgöra vilken kunskap som kan konstrueras beroende på vald forskningsdesign

Behörighetskrav

Magisterkurs i pedagogik 30 hp eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar och seminarier. Den bygger på att kursdeltagarna aktivt bearbetar kurslitteraturen under kursens gång. I kursen skall den studerande självständigt genomföra uppgifter som rapporteras skriftligt och muntligt. Vidare ska den studerande granska och diskutera övriga kursdeltagares skriftliga rapportering.

Examination

Den studerande examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker fortlöpande och i slutet av kursen. Examination sker via tre skriftliga uppgifter, vilka även diskuteras muntligt. Uppgifterna examinerar de förväntade studieresultaten. Prestationen bedöms i en tvågradig betygskala, Godkänd eller Underkänd. Kursen kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Omprov baserad på samma kursplan som ordinarie prov garanteras två år efter att studenten läst kursen för första gången. Efter två underkända examinationstillfällen för kursen har den studerande rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande uppgifter är godkända.

TILLGODORÄKNANDE
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 33

Bailey Richard
The SAGE handbook of philosophy of education
London : SAGE : 2010. : 550 s. :
ISBN: 978-1-84787-467-2 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 1-55)

Akker J. J. H. van den
Educational design research
London : Routledge : 2006 : xi, 163 s. :
ISBN: 0-415-39635-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

De Vaus David A.
Research design in social research
London : SAGE : 2001 : xvii, 279 s. :
ISBN: 0-7619-5346-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Designing your first research proposal : a manual for researchers in education and the social sciences
Vithal Renuka., Jansen Jonathan D.
[Rev ed.] : Claremont [South Africa] : Juta : 2010. : viii, 56 p. :
ISBN: 978-0-7021-7784-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Yates Lyn
What does good education research look like? Situating a field and its practices
Maidenhead : Open University Press : 2004. : x, 232 s. :
ISBN: 0-335-21247-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Valfria artiklar omfattande 50-100 sidor tillkommer för examinationsuppgift. Forskningsansökningar (ca 50-100 sidor) från Pedagogiska institutionen tillkommer.