Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen ges en introduktion till vetenskapen pedagogik och dess problemområde. Disciplinens uppkomst och utveckling presenteras och problematiseras, tillsammans med institutionens definition av pedagogikens uppgift och studieobjekt. I kursen ingår att i en text formulera och argumentera för det egna forskningsprojektet/intresset i relation till studieobjektet för disciplinen pedagogik.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse - visa ett fördjupat kunnande om och förståelse för pedagogik som vetenskap
Färdigheter och förmågor - visa förtrogenhet med pedagogikens uppkomst och problemområde - formulera och argumentera för det egna forskningsprojektet/intresset i relation till studieobjektet för disciplinen pedagogik
Värderingsförmåga och förhållningssätt - värdera och bedöma pedagogisk forskning och det egna forskningsprojektet/intresset i relation till pedagogikens uppgift och studieobjekt
Behörighetskrav
Magisterkurs i pedagogik 30 hp eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar och seminarier. Den bygger på att kursdeltagarna aktivt bearbetar kurslitteraturen under kursens gång. I kursen skall den studerande självständigt genomföra uppgifter som rapporteras skriftligt och muntligt. Vidare ska den studerande granska och diskutera övriga kursdeltagares skriftliga rapportering.
Examination
Den studerande examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker fortlöpande och i slutet av kursen. Examination sker via två skriftliga uppgifter, vilka även diskuteras muntligt. Uppgifterna examinerar de förväntade studieresultaten. Prestationen bedöms i en tvågradig betygskala, Godkänd eller Underkänd. Kursen kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Omprov baserad på samma kursplan som ordinarie prov garanteras två år efter att studenten läst kursen för första gången. Efter två underkända examinationstillfällen för kursen har den studerande rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande uppgifter är godkända.
TILLGODORÄKNANDE Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren.
Pedagogik som examensämne 100 år Wikander Lennart, Gustafsson Christina, Riis Ulla, Larson Lena Uppsala : Uppsala universitet, Pedagogiska institutionen [distributör] : 2009 : 247 s. : ISBN: 978-91-89444-30-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ödman Per-Johan Ödman Pedagogikhistoria och hermeneutik (installationsföreläsning) Pedagogisk Forskning, 2(2), s. 119-134 : 1997 : http://www.ped.gu.se/pedfo/v2/n2.html Obligatorisk
Bailey Richard The SAGE handbook of philosophy of education London : SAGE : 2010. : 550 s. : ISBN: 978-1-84787-467-2 (hbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ca 300 sidor från valda delar av doktorsavhandlingar och artiklar publicerade vid Pedagogiska institutionen tillkommer.