"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp

Engelskt namn: Education as a Science

Denna kursplan gäller: 2012-08-06 och tillsvidare

Kurskod: 2PE114

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-06-14

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen ges en introduktion till vetenskapen pedagogik och dess problemområde. Disciplinens uppkomst och utveckling presenteras och problematiseras, tillsammans med institutionens definition av pedagogikens uppgift och studieobjekt. I kursen ingår att i en text formulera och argumentera för det egna forskningsprojektet/intresset i relation till studieobjektet för disciplinen pedagogik.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa ett fördjupat kunnande om och förståelse för pedagogik som vetenskap

Färdigheter och förmågor
- visa förtrogenhet med pedagogikens uppkomst och problemområde
- formulera och argumentera för det egna forskningsprojektet/intresset i relation till studieobjektet för disciplinen pedagogik

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och bedöma pedagogisk forskning och det egna forskningsprojektet/intresset i relation till pedagogikens uppgift och studieobjekt

Behörighetskrav

Magisterkurs i pedagogik 30 hp eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar och seminarier. Den bygger på att kursdeltagarna aktivt bearbetar kurslitteraturen under kursens gång. I kursen skall den studerande självständigt genomföra uppgifter som rapporteras skriftligt och muntligt. Vidare ska den studerande granska och diskutera övriga kursdeltagares skriftliga rapportering.

Examination

Den studerande examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker fortlöpande och i slutet av kursen. Examination sker via två skriftliga uppgifter, vilka även diskuteras muntligt. Uppgifterna examinerar de förväntade studieresultaten. Prestationen bedöms i en tvågradig betygskala, Godkänd eller Underkänd. Kursen kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Omprov baserad på samma kursplan som ordinarie prov garanteras två år efter att studenten läst kursen för första gången. Efter två underkända examinationstillfällen för kursen har den studerande rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande uppgifter är godkända.

TILLGODORÄKNANDE
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 32

Högskoleverket
Granskning av utbildningar i pedagogik
Rapport 2009:22 R : 2009 :
http://www.hsv.se/download/18.5161b99123700c42b07ffe374/0922R.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: (sid. 1-36)

Pedagogisk Forskning, årg. 4, nr. 1
Tema: På återbesök i ramfaktorteorin : 1999 :
http://www.ped.gu.se/pedfo/v4/n1.html
Obligatorisk

Pedagogisk Forskning, årg. 5, nr. 2
Tema: Vart är pedagogikforskningen på väg? : 2000 :
http://www.ped.gu.se/pedfo/v5/n2.html
Obligatorisk

Pedagogik som examensämne 100 år
Wikander Lennart, Gustafsson Christina, Riis Ulla, Larson Lena
Uppsala : Uppsala universitet, Pedagogiska institutionen [distributör] : 2009 : 247 s. :
ISBN: 978-91-89444-30-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Uljens Michael
Pedagogik i början av det 21:a århundradet
Utbildning & demokrati, 10(1), s. 133-140 : 2001 :
http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2001/Nr%201_2001_pdf/Michael%20Uljens.pdf
Obligatorisk

Ödman Per-Johan Ödman
Pedagogikhistoria och hermeneutik (installationsföreläsning)
Pedagogisk Forskning, 2(2), s. 119-134 : 1997 :
http://www.ped.gu.se/pedfo/v2/n2.html
Obligatorisk

Bailey Richard
The SAGE handbook of philosophy of education
London : SAGE : 2010. : 550 s. :
ISBN: 978-1-84787-467-2 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ca 300 sidor från valda delar av doktorsavhandlingar och artiklar publicerade vid Pedagogiska institutionen tillkommer.