Engelskt namn: Education
Denna kursplan gäller: 2012-10-15 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2012-10-15
Kurskod: 2PE111
Högskolepoäng: 60
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-06-14
Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2012-10-19
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Två av momenten behandlar pedagogisk forskning och vetenskapsteori. Därutöver ingår delkurser som på olika sätt behandlar det pedagogiska problemområdet. För det sista momentet på vårterminen finns två valbara alternativ.
HÖSTTERMINEN:
Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
I momentet ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne utifrån ett historiskt och samtida perspektiv och belyser hur pedagogiska forskningsfrågor kan formuleras. Vetenskapens och den pedagogiska forskningens relation till det omgivande samhället diskuteras och problematiseras. Momentet ger även grundläggande kunskaper om vad som kännetecknar vetenskaplig textproduktion, samt träning i referenshantering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp
I momentet behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och möjliga tillämpningsområden. I momentet ingår dels att få kunskap om teorins roll i pedagogiska forskningsprocesser och dels att få kunskap om hur samhällsteorier kan användas för att förstå olika pedagogiska praktiker. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig metoder för att söka vetenskaplig litteratur och studenten tränas även i att genomföra analyser av pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp
I momentet behandlas relationer mellan lärande och informations- och kommunikationsteknik. Olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT tas upp och diskuteras mot bakgrund av ett etiskt perspektiv. Forskning och teori utgör vidare grunden för planeringen och problematiserandet av en IKT-baserad utbildningsinsats. Ett annat färdighetstränande inslag består av att lära sig tillämpa och problematisera innehållsanalys som vetenskaplig analysmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
I momentet belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika aspekter. Kursen har både ett historiskt och ett samtida perspektiv och betydelsen av genus och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
VÅRTERMINEN:
Moment 5: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp
Momentet innehåller en fördjupning inom pedagogisk forskning, samt ger en introduktion till vetenskapliga traditioner, vetenskapsteori och metodologi. Villkor för samt karaktären av det vetenskapliga skrivandet behandlas. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig formulera forskningsproblem med relevans för det pedagogiska ämnesområdet. I momentet ingår även att kritiskt granska vetenskapliga publikationer med avseende på dess internlogik och att få kännedom om de forskningsetiska principer som ska genomsyra vetenskapligt arbete. I anslutning till detta problematiseras även etiska aspekter i relation till pedagogikämnet i stort. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 6: Lärande och undervisning, 7,5 hp
I momentet behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv och olika forskningsinriktningar presenteras. Såväl individens egna lärandeprocess som förutsättningar och begränsningar för lärande och undervisning belyses. Under momentet behandlas didaktiska frågor om hur lärande och undervisning kan planeras, genomföras och utvecklas och studenten ges träning i att självständigt planera en mindre undervisningsinsats. Ett annat färdighetstränande inslag består av att lära sig tillämpa och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 7: Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp
Momentet ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det special- och socialpedagogiska ämnesområdet. I momentet diskuteras och analyseras normaliseringsprocesser och olika former av special- och socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att öva sig i att kommunicera kunskap till grupper utan specialkunskaper inom det område momentet behandlar och utöver det ingår även att lära sig söka vetenskaplig litteratur. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 8a, valbart moment: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp
I momentet introduceras och problematiseras ledarskap utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Ledarskap diskuteras även utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att studenten lär sig att använda och problematisera enkät som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Moment 8b, valbart moment: Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp
Momentet inriktas mot att träna studentens förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska processer. Vidare inriktas momentet mot forsknings- och skrivprocessen. Studenten skriver självständigt en uppsats och ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med momentansvarig lärare. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett grundläggande och systematiskt sätt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
HÖSTTERMINEN:
Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
Introduction to Education
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika forskningsinriktningar och problemområden inom pedagogikämnet utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv
- diskutera vetenskapens och den pedagogiska forskningens samhällsfunktion på ett grundläggande plan
- uppvisa grundläggande kunskaper om vetenskaplig textproduktion
Färdighet och förmåga
- tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp
Human and Society
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för det pedagogiska kunskapsområdet
- diskutera samhällsvetenskapliga teoriers roll inom pedagogisk forskning på ett grundläggande plan
- diskutera hur samhällsvetenskapliga teorier kan användas för att förstå pedagogiska praktiker
Färdighet och förmåga
- uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller att söka vetenskaplig litteratur
- analysera pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp
Learning and Information Communication Technology
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hur lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik kan förstås med hjälp av olika pedagogiska teorier
- visa grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT
Färdighet och förmåga
- analysera lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik med utgångspunkt i olika pedagogiska teorier
- planera och problematisera en IKT-baserad utbildningsinsats
- använda och problematisera innehållsanalys som vetenskaplig metod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- med utgångspunkt i ett etiskt perspektiv diskutera och problematisera användningen av informations- och kommunikationsteknologi i pedagogiska praktiker
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
Upbringing and Socialisation
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för innebörden i och olika tolkningar av begreppen fostran och socialisation
- beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser i relation till olika samhälleliga sammanhang utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv
- beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser utifrån ett klass- och genusperspektiv
Färdighet och förmåga
- använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod
- analysera och kontextualisera fostrans- och socialisationsprocesser med utgångspunkt i klass- och genusperspektiv samt i relation till olika historiska och samtida sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
VÅRTERMINEN:
Moment 5: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp
Research processes and methods in Education I
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa förståelse för forskningsprocessens olika delar och hur de förhåller sig till varandra
- visa kunskaper om vetenskapsfilosofiska utgångspunkter i relation till forskningsprocessen samt redogöra för centrala vetenskapliga traditioner och vetenskapsteoretiska begrepp
- visa kännedom om forskningsetiska principer samt etiska frågeställningar med relevans för pedagogikämnet
- uppvisa fördjupade kunskaper om vetenskaplig textproduktion
Färdighet och förmåga
- formulera pedagogiska forskningsproblem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
- visa förmåga att kunna värdera vetenskapliga texter med avseende på dess internlogik i relation till forskningsprocessens olika delar samt dess vetenskapsfilosofiska utgångspunkter
Moment 6: Lärande och undervisning, 7,5 hp
Learning and Teaching
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende lärande och undervisning
- uppvisa grundläggande kunskap om observation som datainsamlingsmetod
Färdighet och förmåga
- analysera lärande- och undervisningsprocesser utifrån teorier om lärande och undervisning
- planera en mindre undervisningsinsats med utgångspunkt i centrala didaktiska frågeställningar
- använda och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Moment 7: Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp
Normalization Processes in Educational Practices
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på exkluderings- och normaliseringsprocesser
- visa kännedom om olika forskningsinriktningar med relevans för pedagogikämnet där exkluderings- och normaliseringsprocesser är i fokus.
Färdighet och förmåga
- analysera och diskutera socialpedagogiska och specialpedagogiska praktiker utifrån historiska och teoretiska perspektiv
- uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller att söka vetenskaplig litteratur
- visa förmåga att kommunicera kunskap om kursinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom det område kursen behandlar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Moment 8a, valbart moment: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp
Leadership in Organisations
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende ledarskap
- problematisera ledarskapets funktion och betydelse i organisationer
- problematisera ledarskap utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv
- uppvisa grundläggande kunskap om enkät som datainsamlingsmetod
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att söka, samla, värdera och granska forskning om ledarskap
- visa förmåga att kritiskt diskutera ledarskap med utgångspunkt i olika teorier och perspektiv
- använda och kritiskt värdera enkät som datainsamlingsmetod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
- göra etiska bedömningar av kursens innehåll på såväl samhälls-, organisations- som individnivå
Moment 8b, valbart moment: Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp
Individual Thesis in Education
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om tidigare forskning av relevans för uppsatsarbetets specifika forskningsområde
- beskriva och diskutera relevanta metoder i uppsatsarbetet
Färdighet och förmåga
- självständigt formulera, genomföra och rapportera ett mindre uppsatsarbete med relevans för det pedagogiska forskningsområdet
- självständigt söka, samla och tolka vetenskaplig kunskap med relevans för uppsatsabetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
- göra kritiska jämförelser av vetenskaplig kunskap av relevans för uppsatsarbetet
- uppvisa en etisk medvetenhet i relation till uppsatsarbetets specifika forskningsområde
- diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges både som internetkurs utan fysiska träffar och som campuskurs. Båda studieformerna bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik, men kursen som ges på campus innefattar även fysiska träffar.
Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift.
Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). I en individuell hemtentamen examiniseras färdigheten och förmågan att redogöra för olika forskningsinriktningar och problemområden inom pedagogikämnet utifrån ett historiskt och samtida perspektiv, samt färdigheten och förmågan att tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem (U/G/VG).
Människa och samhälle, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). I en individuell hemtentamen examineras färdigheten och förmågan att analysera pedagogiska forskningsproblem med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier (U/G/VG). I hemtentamen examineras också färdigheten och förmågan att uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller att söka vetenskaplig litteratur.
Lärande och IKT, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT, samt värderingsförmågan att med utgångspunkt i ett etiskt perspektiv diskutera och problematisera användningen av informations- och kommunikationsteknologi i pedagogiska praktiker examineras i seminarieform eller skriftligen(U/G). I en individuell hemtentamen/rapport, som har formen av en utbildningsplanering, examinerar dels kunskapen och förståelsen om hur lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik kan förstås med hjälp av olika pedagogiska teorier och dels färdigheten och förmågan att planera och problematisera en IKT-baserad utbildningsinsats. Därutöver examineras även förmågan att analysera lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik med utgångspunkt i olika pedagogiska teorier (U/G/VG). Färdigheten att tillämpa och problematisera innehållsanalys som vetenskaplig metod på en grundläggande nivå examineras individuellt och skriftligt(U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form(U/G).
Fostran och socialisation, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse samt förmågan att analysera och kontextualisera fostrans- och socialisationsprocesser med utgångspunkt i klass- och genusperspektiv samt i relation till olika historiska och samtida samhälleliga sammanhang examineras dels i seminarieform och dels genom en individuell skriftlig hemtentamen(U/G/VG). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). Färdigheten och förmågan att använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod examineras individuellt skriftligt och i seminarieform (U/G).
Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp
Det förväntade studieresultaten som behandlar forskningsetiska principer examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). Resterande förväntade studieresultat examineras i en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG).
Lärande och undervisning, 7,5 hp
I en individuell skriftlig hemtentamen som har formen av en undervisningsplanering examineras följande förväntade studieresultat: Att kunna redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende lärande och undervisning, att kunna analysera lärande- och undervisningsprocesser utifrån teorier om lärande och undervisning samt att kunna planera en mindre undervisningsinsats med utgångspunkt i centrala didaktiska frågeställningar (U/G/VG). Färdigheten och förmågan att använda och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod examineras individuellt skriftligt (U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).
Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse samt förmågan att analysera och diskutera socialpedagogiska och specialpedagogiska praktiker utifrån historiska och teoretiska perspektiv examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen(U/G/VG). Även förmågan att söka vetenskaplig litteratur examineras genom denna uppgift. Förmågan att kommunicera kunskap om kursinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom området examineras muntligt eller skriftligt individuellt och i seminarieform (U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form(U/G).
Ledarskap i organisationer, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse examineras i form av ett antal tematiska uppgifter som fokuserar på centrala begrepp och teorier liksom på enkät som datainsamlingsmetod(U/G). I en individuell skriftlig uppgift examineras studentens förmåga att tillämpa sina teoretiska kunskaper genom kritisk granskning och värdering av empiriska ledarskapssituationer(U/G/VG). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).
Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse liksom färdigheter och förhållningssätt examineras i form av ett skriftligt individuellt uppsatsarbete(U/G/VG). I uppsatsarbetet examineras även värderingsförmågan att uppvisa en etisk medvetenhet i relation till uppsatsarbetets specifika forskningsområde samt värderingsförmågan att göra kritiska jämförelser av vetenskaplig kunskap av relevans för uppsatsarbetet. Att kunna diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt att granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). I en muntlig eller skriftlig portfoliouppgift examineras värderingsförmågan att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).
Examination för hela kursen Pedagogik A/B, 60 hp
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst sex av de åtta ingående momenten.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs eller moment efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs eller moment som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp Introduction to Education
Kunskap
Benner Mats, Widmalm Sven
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-09621-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Egidius Henry
Pedagogik för 2000-talet
5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 311 s. :
ISBN: 978-91-27-11739-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Englund Thomas
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1. s. 37-49 : 2004 :
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Obligatorisk
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp Human and Society
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
ISBN: 91-44-04118-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.
Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp Learning and Information Communication Technology
Anderson Terry
The theory and practice of online learning
2. ed. : Edmonton : AU Press : c2008. : xii, 472 p. :
ISBN: 978-1-897425-08-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
A purposive approach to content analysis: Designing analytical frameworks
Gerbica Philippa, Stacey Elizabeth
Internet and Higher Education, 8, pp. 45-59 : 2005 :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S109675160400079X
Obligatorisk
Hrastinski Stefan
A theory of online learning as online participation
Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
http://ict.mcast.edu.mt/moodle/data/102/resources/online_learning.pdf
Obligatorisk
Koschmann Timothy
Paradigm Shifts and Instructional Technology: An Introduction
In Timothy Koschmann (Ed.), CSCL: Theory and practice of an emerging paradigm, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, pp. 1-23 : 1996 :
http://dwebct.lanet.lv/doc/koschmanns_paradigm.pdf
Obligatorisk
Liljeström Monica
Learning text talk online : collaborative learning in asynchronous text based discussion forums
Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2010 : 96 s. :
ISBN: 978-91-7264-995-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
An Ethical Perspective on ICT in the Context of the Other
Olofsson Anders D., Lindberg J. Ola
In T. Hansson (Ed.). Handbook of Digital Information Technologies: Innovations, Methods and Ethical Issues. (pp 504-519). London: Information Science Publishing. : 2008 :
http://www.irma-international.org/viewtitle/19862/
Obligatorisk
Gender differences in online learning: Sense of community, perceived learning, and interpersonal interactions
Rovai, P Alfred, Baker Jason D.
Quarterly Review of Distance Education, 6(1), pp. 31-44 : 2005 :
Obligatorisk
Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp Upbringing and Socialisation
Ambjörnsson Fanny
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
ISBN: 91-7037-027-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn, barndom och föräldraskap
Halldén Gunilla, Markström Ann-Marie, Simonsson Maria, Söderlind Ingrid, Änggård Eva
Stockholm : Carlsson : 2009 : 332 s. :
ISBN: 978-91-7331-287-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karp Staffan
Perspectives on the Meaning of Childrens Sport for Adulthood
European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
Obligatorisk
Holmlund, Kerstin (2012) Poor laws and schooling in Stockholm. History of Education Review (fullständing information om referens kommer senare)
Moment 5: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp Research processes and methods in Education I
Etik
Andersson Dan-Erik, Lennerfors Thomas Taro
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 127 s. :
ISBN: 978-91-47-09563-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08767-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet : 2002 :
http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Obligatorisk
Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.
Moment 6: Lärande och undervisning, 7,5 hp Learning and Teaching
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Anders
Lärande bedömning
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66688-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Obligatorisk
Maltén Arne
Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-44-04174-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broady Donald
Det svenska hos ramfaktorteorin
Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1), s. 111-121 : 1999 :
Obligatorisk
Kroksmark Tomas
Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet
Didaktisk Tidskrift, Vol. 17, No. 2-3 : 2007 :
http://www.didaktisktidskrift.se/Fenomenografiskdidaktik%202007.pdf
Obligatorisk
Moment 7: Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp Normalization Processes in Education Practices
Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartholdsson Åsa
Den vänliga maktutövningens regim
Stockholm : Liber : 2008 : 203 :
ISBN: 91-47-08475-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Börjesson Mats
Barn i behov av särskild korrigering : om att ställa barnhälsofrågorna på ett annat sätt
Ingår i:
Att arbeta med särskilt stöd
Stockholm : Statens skolverk : [2002] : 127 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://lektorio.files.wordpress.com/2008/08/pdf923.pdf
Learning to fly : social pedagogy in a contemporary society
Eriksson Lisbeth, Winman Thomas
Göteborg : Daidalos : 2010 : 249 s. :
ISBN: 978-91-7173-315-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gunnartz Kristoffer
Prata som folk, Einstein : att berätta begripligt om vetenskap
Stockholm : Norstedt : 2010 : 204 s. :
ISBN: 978-91-1-302588-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normalisering, autenticitet och reflexivitet - om iscensättandet av det vanliga livet i handikappomsorg
Ineland Jens, Sjöström Stefan
Socialvetenskaplig tidskrift, nr. 4, s. 266-278 : 2007 :
http://svt.forsa.nu/Documents/Forsa/Documents/Socialvetenskaplig%20tidskrift/Artiklar/2007/Normalisering,%20autencitet%20och%20reflexivitet%20-%20om%20iscens%C3%A4ttande%20av%20det%20vanliga%20livet%20i%20handikappomsorg%20av%20Jens%20Ineland%20och%20Stefan%20Sj%C3%B6str%C3%B6m.pdf
Obligatorisk
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Molin Martin, Gustavsson Anders, Hermansson Hans-Erik
Göteborg : Daidalos : 2008 : 264 s. :
ISBN: 978-91-7173-266-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widding Ulrika
Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender
Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38 : 2010 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701
Obligatorisk
Moment 8a, valbart moment: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp Leadership in Organisations
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
Obligatorisk
Northouse Peter Guy
Leadership : theory and practice
6. ed. : Thousand Oaks : SAGE : cop. 2013 : xviii, 485 p. :
ISBN: 978-1-4522-0340-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom tillkommer 3 vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut.
Moment 8b, valbart moment: Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp Individual Thesis in Education
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08767-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst