"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik B, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-14

Engelskt namn: Education

Denna kursplan gäller: 2015-07-06 och tillsvidare

Kurskod: 2PE109

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-03-13

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-11

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Ett första moment, Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, behandlar pedagogik som vetenskaplig disciplin och ger grundläggande kunskaper inför de fortsatta pedagogikstudierna. Därutöver läser studenten tre moment som på olika sätt behandlar det pedagogiska problemområdet. Vilka tre moment som ingår i kursen varierar beroende på om kursen läses under en hösttermin eller en vårtermin.

Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp (inleder Pedagogik B, både höst och vår)
Momentet ger en introduktion till vetenskapliga traditioner. Villkor för samt karaktären av det vetenskapliga skrivandet behandlas. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig formulera forskningsproblem med relevans för det pedagogiska ämnesområdet. I momentet ingår även att kritiskt granska vetenskapliga publikationer med avseende på dess internlogik och att få kännedom om de forskningsetiska principer som ska genomsyra vetenskapligt arbete. I anslutning till detta problematiseras även etiska aspekter i relation till pedagogikämnet i stort. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Människa och samhälle, 7,5 hp (2:a moment höst)
I momentet behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och möjliga tillämpningsområden. I momentet ingår dels att få kunskap om teorins roll i pedagogiska forskningsprocesser och dels att få kunskap om hur samhällsteorier kan användas för att förstå olika pedagogiska praktiker. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig att genomföra analyser av pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Lärande och IKT, 7,5 hp (3:e moment höst)
I momentet behandlas lärande med stöd av informations- och kommunikations-teknik. Med utgångspunkt i teorier och forskning om lärande och IKT planeras, analyseras och presenteras en utbildningsinsats. Studenten övar sig även på att söka, värdera och redovisa olika former av vetenskaplig litteratur samt att orientera sig inom aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT. Vidare läggs vikt vid att studenten reflekterar över den egna lärprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Fostran och socialisation, 7,5 hp (4:e moment höst)
I momentet belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika aspekter. Kursen har både ett historiskt och ett samtida perspektiv. Betydelsen av genus och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Lärande och undervisning, 7,5 hp (2:a moment vår)
I momentet behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv och olika forskningsinriktningar presenteras. Under momentet behandlas didaktiska frågor om hur lärande och undervisning kan planeras, genomföras, bedömas och utvecklas och studenten ges träning i att självständigt planera en mindre undervisningsinsats. Ett annat färdighetstränande inslag består av att lära sig tillämpa och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp (3:e moment vår)
Momentet ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det special- och socialpedagogiska ämnesområdet. I momentet diskuteras och analyseras normaliseringsprocesser och olika former av special- och socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att öva sig i att kommunicera kunskap till grupper utan specialkunskaper inom det område momentet behandlar. Det ingår även i momentet att lära sig söka vetenskaplig litteratur. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (4:e moment vår)
I momentet introduceras och problematiseras ledarskap utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Ledarskap diskuteras även utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att studenten lär sig att använda och problematisera enkät som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp (valbart moment inom Pedagogik B)
Momentet inriktas mot att träna studentens förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska processer. Vidare inriktas momentet mot forsknings- och skrivprocessen. Studenten skriver självständigt en uppsats och ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med momentansvarig lärare. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, undersökas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett grundläggande och systematiskt sätt samt med en etisk medvetenhet om uppsatsarbetets specifika forskningsområde. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Förväntade studieresultat

Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp (inleder Pedagogik B, både höst och vår)
Research Processes and Methods in Education I

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa förståelse för forskningsprocessens olika delar och hur de förhåller sig till varandra
- redogöra för centrala vetenskapliga traditioner
- visa kännedom om forskningsetiska principer samt etiska frågeställningar med relevans för pedagogikämnet
- uppvisa kunskaper om vetenskaplig textproduktion med avseende på vetenskapliga kvalitetsaspekter

Färdighet och förmåga
- formulera pedagogiska forskningsproblem samt välja adekvat vetenskaplig metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
- visa förmåga att värdera vetenskapliga texters internlogik med avseende på forskningsprocessens olika delar samt i relation till vetenskapliga traditioner

Människa och samhälle, 7,5 hp (2:a moment höst)
Human and Society

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för det pedagogiska kunskapsområdet
- diskutera samhällsvetenskapliga teoriers roll inom pedagogisk forskning på ett grundläggande plan

Färdighet och förmåga
- analysera pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier
- diskutera hur samhällsvetenskapliga teorier kan tillämpas för att förstå pedagogiska praktiker

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Lärande och IKT, 7,5 hp (3:e moment höst)
Learning and Information Communication Technology

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- beskriva hur lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik kan förstås med hjälp av olika teorier om
lärande
- visa grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT

Färdighet och förmåga
- analysera lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik med utgångspunkt i olika teorier om lärande
- med utgångspunkt i teorier och forskning om lärande och med stöd av IKT planera, analysera och presentera en IKT-stödd utbildningsinsats.
- uppvisa grundläggande kunskaper i att söka, värdera och redovisa olika former av vetenskaplig litteratur

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Fostran och socialisation, 7,5 hp (4:e moment höst)
Upbringing and Socialisation

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser i relation till olika samhälleliga sammanhang utifrån ett
historiskt och ett samtida perspektiv
- beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser utifrån ett klass- och genusperspektiv
- uppvisa grundläggande kunskap om intervju som datainsamlingsmetod

Färdighet och förmåga
- använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod
- analysera och kontextualisera fostrans- och socialisationsprocesser med utgångspunkt i klass- och genusperspektiv samt
i relation till olika historiska och samtida sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Lärande och undervisning, 7,5 hp (2:a moment vår)
Learning and Teaching

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende lärande, bedömning och undervisning
- uppvisa grundläggande kunskap om observation som datainsamlingsmetod

Färdighet och förmåga
- analysera lärande- och undervisningsprocesser utifrån teorier om lärande och undervisning
- planera en mindre undervisningsinsats med utgångspunkt i centrala didaktiska frågeställningar
- använda och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp (3:e moment vår)
Normalization Processes in Education Practices

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för teoretiska perspektiv på exkluderings- och normaliseringsprocesser
- visa kännedom om olika forskningsinriktningar med relevans för pedagogikämnet där exkluderings- och
normaliseringsprocesser är i fokus

Färdighet och förmåga
- analysera och diskutera socialpedagogiska och specialpedagogiska praktiker utifrån historiska och teoretiska perspektiv
- uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller att söka vetenskaplig litteratur med relevans för kursinnehållet
- visa förmåga att kommunicera kunskap om kursinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom det område
momentet behandlar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (4:e moment vår)
Leadership in Organisations

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende ledarskap
- problematisera ledarskapets funktion och betydelse i organisationer på grundläggande nivå
- problematisera ledarskap utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv
- uppvisa grundläggande kunskap om enkät som datainsamlingsmetod

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att söka, samla, värdera och granska forskning om ledarskap
- visa förmåga att kritiskt diskutera ledarskap med utgångspunkt i olika teorier och perspektiv
- använda och kritiskt värdera enkät som datainsamlingsmetod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp (valbart moment inom Pedagogik B)
Individual Thesis in Education

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa kunskap om tidigare forskning av relevans för uppsatsarbetets specifika forskningsområde
- beskriva och diskutera relevanta metoder i uppsatsarbetet

Färdighet och förmåga
- självständigt formulera, genomföra och rapportera ett mindre uppsatsarbete med relevans för det pedagogiska forskningsområdet
- självständigt söka, samla och tolka vetenskaplig kunskap med relevans för uppsatsabetet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
- göra kritiska jämförelser av vetenskaplig kunskap av relevans för uppsatsarbetet
- uppvisa en etisk medvetenhet i relation till uppsatsarbetets specifika forskningsområde
- diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten

Behörighetskrav

Univ: 22,5 hp på Pedagogik A, varav Pedagogik som vetenskap 7,5 hp alternativt Introduktion till pedagogik 7,5 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon.

Examination

Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). I de fall där examination i seminarieform förekommer vid det ordinarie examinationstillfället ersätts seminariedeltagandet vid kommande examinationstillfällen av en skriftlig individuell uppgift.

För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift.

Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp (inleder Pedagogik B, både höst och vår)
Det förväntade studieresultatet som behandlar forskningsetiska principer examineras i ett skriftbaserat seminarium (U/G). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). Resterande förväntade studieresultat examineras i en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG).

Människa och samhälle, 7,5 hp (2:a moment höst)
I form av ett case som examineras i ett skriftbaserat seminarium examineras studentens förmåga att diskutera hur samhällsvetenskapliga teorier kan tillämpas för att förstå pedagogiska praktiker (U/G). I seminarieform eller skriftligt individuellt examineras att studenten kan diskutera samhällsvetenskapliga teoriers roll inom pedagogisk forskning på ett grundläggande plan. I en skriftlig individuell hemtentamen examineras kunskapen att redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för det pedagogiska kunskapsområdet samt färdigheten att analysera pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier (U/G/VG). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).

Lärande och IKT, 7,5 hp (3:e moment höst)
De förväntade studieresultat som behandlar grundläggande kunskaper om aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT examineras i ett skriftbaserat seminarium (G). I en individuell hemtentamen (U/G/VG) som redovisas genom en muntlig och skriftlig digital presentation examineras kunskaper om hur lärande med stöd av IKT kan förstås med hjälp av teorier och forskning. I denna hemtentamen examineras även förmågan att planera, analysera och presentera en IKT-stödd utbildningsinsats samt förmågan att söka, värdera och redovisa vetenskaplig litteratur. I en individuell skriftlig reflektionsuppgift examineras vidare studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).

Fostran och socialisation, 7,5 hp (4:e moment höst)
De förväntade studieresultaten att beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser i relation till olika samhälleliga sammanhang utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv, att beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser utifrån ett klass- och genusperspektiv samt att analysera och kontextualisera fostrans- och socialisationsprocesser med utgångspunkt i klass- och genusperspektiv samt i relation till olika historiska och samtida samhälleliga sammanhang examineras dels i ett skriftbaserat seminarium och dels genom en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG). Färdigheten att använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod samt att uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller intervju som datainsamlingsmetod examineras individuellt muntligt genom digital inspelning samt i seminarieform (U/G). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).

Lärande och undervisning, 7,5 hp (2:a moment vår)
I en individuell skriftlig hemtentamen som har formen av en undervisningsplanering examineras följande förväntade studieresultat; att kunna redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende lärande och undervisning, att kunna analysera lärande- och undervisningsprocesser utifrån teorier om lärande, bedömning och undervisning samt att kunna planera en mindre undervisningsinsats med utgångspunkt i centrala didaktiska frågeställningar (U/G/VG). Färdigheten och förmågan att använda och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod samt att uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller observation som datainsamlingsmetod examineras individuellt muntligt genom digital inspelning samt i seminarieform (U/G). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).

Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp (3:e moment vår)
Kunskapen att redogöra för teoretiska perspektiv på exkluderings- och normaliseringsprocesser examineras i ett skriftbaserat seminarium. De förväntade studieresultaten att visa kännedom om olika forskningsinriktningar med relevans för pedagogikämnet där exkluderings- och normaliseringsprocesser är i fokus samt att analysera och diskutera socialpedagogiska och specialpedagogiska praktiker utifrån historiska och teoretiska perspektiv examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG). Även förmågan att söka vetenskaplig litteratur med relevans för kursinnehållet examineras genom denna uppgift. Förmågan att kommunicera kunskap om kursinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom området examineras individuellt genom en muntlig digital presentation samt i seminarieform (U/G). I en individuell skriftlig reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).

Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (4:e moment vår)
Förmågan att problematisera ledarskap utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv examineras genom ett individuellt casearbete som examineras i ett skriftbaserat seminarium (U/G). Färdigheten att använda och kritiskt värdera enkät som datainsamlingsmetod samt förmågan att uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller enkät som datainsamlingsmetod examineras individuellt skriftligt (U/G). I en individuell skriftlig reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). Övriga förväntade studieresultat examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG).

Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp (valbart moment inom Pedagogik B)
Att kunna diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt att granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). Resterande förväntade studieresultat examineras genom ett skriftligt individuellt uppsatsarbete (U/G/VG).

Examination för hela kursen Pedagogik B, 30 hp
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd  (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 21

    Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp Research Processes and Methods in Education I (inleder Pedagogik B, både höst och vår)

    Etik
    Andersson Dan-Erik, Lennerfors Thomas Taro
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 127 s. :
    ISBN: 978-91-47-09563-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
    2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
    ISBN: 9789140686121
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
    3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
    ISBN: 9789147111510
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
    Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
    ISBN: 91-40-65070-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.

    Människa och samhälle, 7,5 hp Human and Society (2:a moment höst)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady Donald
    Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
    Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
    http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf
    Obligatorisk

    Connell Raewyn
    Om genus
    2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-7173-296-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
    Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
    ISBN: 91-44-04118-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om betydelsen av skolhabitus i högstadiepraktiken
    Isling Poromaa Pär, Holmlund Kerstin, Hult Agneta
    Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 17, nr 1-2, s. 45-60 : 2012 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:582979
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Silfver Ann-Louise
    Emancipation or neo‐colonisation? Global gender mainstreaming policies, Swedish gender equality politics and local negotiations about putting gender into education reforms in the Lao People’s Democratic Republic
    Compare: A Journal of Comparative and International Education, 40(4), pp. 479-495 : 2010 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:326268
    Obligatorisk

    If sport's the solution then what's the problem? The social significance of sport in the moral governing of ‘good’ and ‘healthy’ citizens in Sweden, 1922–1998
    Österlind Malin, Wright Jan
    Sport, Education and Society, Published 28 Sep 2012 : 2012 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2012.726217#.UcAlWZwmN8E
    Obligatorisk

    Lärande och IKT, 7,5 hp Learning and Information Communication Technology (3:e moment höst)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The flipped classroom: A survey of the research
    Bishop J. L., Verleger M. A.
    ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA : 2013 :
    http://www.asee.org/public/conferences/20/papers/6219/view
    Obligatorisk

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hrastinski Stefan
    A theory of online learning as online participation
    Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
    http://ict.mcast.edu.mt/moodle/data/102/resources/online_learning.pdf
    Obligatorisk

    Hrastinski Stefan
    Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
    ISBN: 978-91-44-06806-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Missing: Evidence of a scholarly approach to teaching and learning with technology in higher education
    Kirkwood A., Price L.
    Teaching in higher education, 18(3), pp. 227-337 : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13562517.2013.773419
    Obligatorisk

    Technology-enhanced learning and teaching in higher education: what is ‘enhanced’and how do we know? A critical literature review
    Kirkwood A., Price L.
    Learning, media and technology, 39(1), 6-36 : 2014 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439884.2013.770404#.VX5yCf77670
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
    Koehler M., Mishra P.
    Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
    http://www.citejournal.org/articles/v9i1general1.pdf
    Obligatorisk

    e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?
    Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K.
    The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135 : 2011 :
    https://www.researchgate.net/publication/233779932_E-Learning_online_learning_and_distance_learning_environments_Are_they_the_same
    Obligatorisk

    A theory of learning for the mobile age
    Sharples M., Taylor J., Vavoula G.
    In Medienbildung in neuen Kulturräumen (pp. 87-99). VS Verlag für Sozialwissenschaften : 2010 :
    Obligatorisk

    Siemens G.
    Connectivism: A learning theory for the digital age
    International journal of instructional technology and distance learning, 2(1), 3-10 : 2005 :
    Obligatorisk

    Fostran och socialisation, 7,5 hp Upbringing and Socialisation (4:e moment höst)

    Ambjörnsson Fanny
    I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
    Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
    ISBN: 91-7037-027-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holmlund Kerstin
    Poor laws and schooling in Stockholm
    History of Education Review, 42(1), pp. 1-16 : 2012 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:609803
    Obligatorisk

    Karp Staffan
    Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
    European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tallberg Broman Ingegerd
    Skola och barndom : normering, demokratisering, individualisering
    Malmö : Gleerups : 2011 : 191 s. :
    ISBN: 91-40-67605-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding Göran
    Practices in home-school cooperation - a gendered story?
    Teaching Education, 24(2), pp. 209-221 : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10476210.2013.786896#.UcA3K5wmN8E
    Obligatorisk

    Widding Ulrika
    Parenting ideals and (un-)troubled parent positions
    In Pedagogy, Culture & Society 23 (1), 45–64 : 2015 :
    Obligatorisk

    Valbar litteratur om intervjuteknik tillkommer

    Lärande och undervisning, 7,5 hp Learning and Teaching (2:a moment vår)

    Bek Anders
    Undervisning och reflektion : om undervisning och förutsättningar för studenters reflektion mot bakgrund av teorier om erfarenhetslärande
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2012 : 218 s. :
    Obligatorisk

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Anders
    Lärande bedömning
    3., [utök.] uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-40-68446-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Linné Agneta
    Curriculum theory and didactics: toward a theoretical rethinking
    In Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1, pp. 31-39 : 2015 :
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundgren Ulf P.
    When curriculum theory came to Sweden
    NordSTEP. Journal of Studies in Educational Policy, 1, pp. 5-13 : 2015 :
    Obligatorisk

    Löfqvist Åsa
    Projekt som strategi för skolutveckling : en fjärils färdväg, men ingen dagslända...
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2015 : 142 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-99496
    ISBN: 9789176012178
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur om observationsmetodik tillkommer

    Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp Normalization Processes in Education Practices (3:e moment vår)

    Ambjörnsson Fanny
    Vad är queer?
    Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
    ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bartholdsson Åsa
    Den vänliga maktutövningens regim
    Stockholm : Liber : 2008 : 203 :
    ISBN: 91-47-08475-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Börjesson Mats
    Barn i behov av särskild korrigering : om att ställa barnhälsofrågorna på ett annat sätt
    Ingår i:
    Att arbeta med särskilt stöd
    Stockholm : Statens skolverk : [2002] : 127 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://lektorio.files.wordpress.com/2008/08/pdf923.pdf

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Normalisering, autenticitet och reflexivitet - om iscensättandet av det vanliga livet i handikappomsorg
    Ineland Jens, Sjöström Stefan
    Socialvetenskaplig tidskrift, nr. 4, s. 266-278 : 2007 :
    http://svt.forsa.nu/Documents/Forsa/Documents/Socialvetenskaplig%20tidskrift/Artiklar/2007/Normalisering,%20autencitet%20och%20reflexivitet%20-%20om%20iscens%C3%A4ttande%20av%20det%20vanliga%20livet%20i%20handikappomsorg%20av%20Jens%20Ineland%20och%20Stefan%20Sj%C3%B6str%C3%B6m.pdf
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
    Molin Martin, Gustavsson Anders, Hermansson Hans-Erik
    Göteborg : Daidalos : 2008 : 264 s. :
    ISBN: 978-91-7173-266-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding Ulrika
    Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender
    Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38 : 2010 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701
    Obligatorisk

    Dessutom tillkommer tre till fyra vetenskapliga artiklar

    Ledarskap i organisationer, 7,5 hp Leadership in Organisations (4:e moment vår)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-00787-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Northouse Peter Guy
    Leadership: Theory and Practice
    7. ed. Sage Publications Ltd, ISBN-13: 978-1483317533 ISBN-10: 1483317536 : 2015 :
    Obligatorisk

    Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
    Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
    International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
    Obligatorisk

    Valbar litteratur om enkätmetodik samt tre vetenskapliga artiklar tillkommer

    Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp Individual Thesis in Education (valbart moment inom Pedagogik B)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
    3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
    ISBN: 9789147111510
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ytterligare litteratur i relation till valt uppsatsämne väljs av studenten

  • Giltig från: 2016 vecka 1

    Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp Research Processes and Methods in Education I (inleder Pedagogik B, både höst och vår)

    Etik
    Andersson Dan-Erik, Lennerfors Thomas Taro
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 127 s. :
    ISBN: 978-91-47-09563-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
    2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
    ISBN: 9789140686121
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
    3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
    ISBN: 9789147111510
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
    Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
    ISBN: 91-40-65070-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.

    Människa och samhälle, 7,5 hp Human and Society (2:a moment höst)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady Donald
    Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
    Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
    http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf
    Obligatorisk

    Connell Raewyn
    Om genus
    2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-7173-296-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
    Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
    ISBN: 91-44-04118-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om betydelsen av skolhabitus i högstadiepraktiken
    Isling Poromaa Pär, Holmlund Kerstin, Hult Agneta
    Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 17, nr 1-2, s. 45-60 : 2012 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:582979
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Silfver Ann-Louise
    Emancipation or neo‐colonisation? Global gender mainstreaming policies, Swedish gender equality politics and local negotiations about putting gender into education reforms in the Lao People’s Democratic Republic
    Compare: A Journal of Comparative and International Education, 40(4), pp. 479-495 : 2010 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:326268
    Obligatorisk

    If sport's the solution then what's the problem? The social significance of sport in the moral governing of ‘good’ and ‘healthy’ citizens in Sweden, 1922–1998
    Österlind Malin, Wright Jan
    Sport, Education and Society, Published 28 Sep 2012 : 2012 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2012.726217#.UcAlWZwmN8E
    Obligatorisk

    Lärande och IKT, 7,5 hp Learning and Information Communication Technology (3:e moment höst)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The flipped classroom: A survey of the research
    Bishop J. L., Verleger M. A.
    ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA : 2013 :
    http://www.asee.org/public/conferences/20/papers/6219/view
    Obligatorisk

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hrastinski Stefan
    A theory of online learning as online participation
    Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
    http://ict.mcast.edu.mt/moodle/data/102/resources/online_learning.pdf
    Obligatorisk

    Hrastinski Stefan
    Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
    ISBN: 978-91-44-06806-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Missing: Evidence of a scholarly approach to teaching and learning with technology in higher education
    Kirkwood A., Price L.
    Teaching in higher education, 18(3), pp. 227-337 : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13562517.2013.773419
    Obligatorisk

    Technology-enhanced learning and teaching in higher education: what is ‘enhanced’and how do we know? A critical literature review
    Kirkwood A., Price L.
    Learning, media and technology, 39(1), 6-36 : 2014 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439884.2013.770404#.VX5yCf77670
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
    Koehler M., Mishra P.
    Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
    http://www.citejournal.org/articles/v9i1general1.pdf
    Obligatorisk

    e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?
    Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K.
    The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135 : 2011 :
    https://www.researchgate.net/publication/233779932_E-Learning_online_learning_and_distance_learning_environments_Are_they_the_same
    Obligatorisk

    A theory of learning for the mobile age
    Sharples M., Taylor J., Vavoula G.
    In Medienbildung in neuen Kulturräumen (pp. 87-99). VS Verlag für Sozialwissenschaften : 2010 :
    Obligatorisk

    Siemens G.
    Connectivism: A learning theory for the digital age
    International journal of instructional technology and distance learning, 2(1), 3-10 : 2005 :
    Obligatorisk

    Fostran och socialisation, 7,5 hp Upbringing and Socialisation (4:e moment höst)

    Ambjörnsson Fanny
    I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
    Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
    ISBN: 91-7037-027-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holmlund Kerstin
    Poor laws and schooling in Stockholm
    History of Education Review, 42(1), pp. 1-16 : 2012 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:609803
    Obligatorisk

    Karp Staffan
    Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
    European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tallberg Broman Ingegerd
    Skola och barndom : normering, demokratisering, individualisering
    Malmö : Gleerups : 2011 : 191 s. :
    ISBN: 91-40-67605-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding Göran
    Practices in home-school cooperation - a gendered story?
    Teaching Education, 24(2), pp. 209-221 : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10476210.2013.786896#.UcA3K5wmN8E
    Obligatorisk

    Widding Ulrika
    Parenting ideals and (un-)troubled parent positions
    In Pedagogy, Culture & Society 23 (1), 45–64 : 2015 :
    Obligatorisk

    Valbar litteratur om intervjuteknik tillkommer

    Lärande och undervisning, 7,5 hp Learning and Teaching (2:a moment vår)

    Bek Anders
    Undervisning och reflektion : om undervisning och förutsättningar för studenters reflektion mot bakgrund av teorier om erfarenhetslärande
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2012 : 218 s. :
    Obligatorisk

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Anders
    Lärande bedömning
    3., [utök.] uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-40-68446-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Linné Agneta
    Curriculum theory and didactics: toward a theoretical rethinking
    In Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1, pp. 31-39 : 2015 :
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundgren Ulf P.
    When curriculum theory came to Sweden
    NordSTEP. Journal of Studies in Educational Policy, 1, pp. 5-13 : 2015 :
    Obligatorisk

    Löfqvist Åsa
    Projekt som strategi för skolutveckling : en fjärils färdväg, men ingen dagslända...
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2015 : 142 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-99496
    ISBN: 9789176012178
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur om observationsmetodik tillkommer

    Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp Normalization Processes in Education Practices (3:e moment vår)

    Ambjörnsson Fanny
    Vad är queer?
    Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
    ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bartholdsson Åsa
    Den vänliga maktutövningens regim
    Stockholm : Liber : 2008 : 203 :
    ISBN: 91-47-08475-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Börjesson Mats
    Barn i behov av särskild korrigering : om att ställa barnhälsofrågorna på ett annat sätt
    Ingår i:
    Att arbeta med särskilt stöd
    Stockholm : Statens skolverk : [2002] : 127 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://lektorio.files.wordpress.com/2008/08/pdf923.pdf

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Normalisering, autenticitet och reflexivitet - om iscensättandet av det vanliga livet i handikappomsorg
    Ineland Jens, Sjöström Stefan
    Socialvetenskaplig tidskrift, nr. 4, s. 266-278 : 2007 :
    http://svt.forsa.nu/Documents/Forsa/Documents/Socialvetenskaplig%20tidskrift/Artiklar/2007/Normalisering,%20autencitet%20och%20reflexivitet%20-%20om%20iscens%C3%A4ttande%20av%20det%20vanliga%20livet%20i%20handikappomsorg%20av%20Jens%20Ineland%20och%20Stefan%20Sj%C3%B6str%C3%B6m.pdf
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
    Molin Martin, Gustavsson Anders, Hermansson Hans-Erik
    Göteborg : Daidalos : 2008 : 264 s. :
    ISBN: 978-91-7173-266-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding Ulrika
    Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender
    Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38 : 2010 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701
    Obligatorisk

    Dessutom tillkommer tre till fyra vetenskapliga artiklar

    Ledarskap i organisationer, 7,5 hp Leadership in Organisations (4:e moment vår)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-00787-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Northouse Peter Guy
    Leadership: Theory and Practice
    7. ed. Sage Publications Ltd, ISBN-13: 978-1483317533 ISBN-10: 1483317536 : 2015 :
    Obligatorisk

    Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
    Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
    International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
    Obligatorisk

    Valbar litteratur om enkätmetodik samt tre vetenskapliga artiklar tillkommer

    Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp Individual Thesis in Education (valbart moment inom Pedagogik B)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
    3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
    ISBN: 9789147111510
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ytterligare litteratur i relation till valt uppsatsämne väljs av studenten

  • Giltig från: 2015 vecka 28

    Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp Research Processes and Methods in Education I (inleder Pedagogik B, både höst och vår)

    Etik
    Andersson Dan-Erik, Lennerfors Thomas Taro
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 127 s. :
    ISBN: 978-91-47-09563-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
    3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
    ISBN: 9789147111510
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
    Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
    ISBN: 91-40-65070-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.

    Människa och samhälle, 7,5 hp Human and Society (2:a moment höst)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady Donald
    Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
    Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
    http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf
    Obligatorisk

    Connell Raewyn
    Om genus
    2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-7173-296-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
    Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
    ISBN: 91-44-04118-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om betydelsen av skolhabitus i högstadiepraktiken
    Isling Poromaa Pär, Holmlund Kerstin, Hult Agneta
    Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 17, nr 1-2, s. 45-60 : 2012 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:582979
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Silfver Ann-Louise
    Emancipation or neo‐colonisation? Global gender mainstreaming policies, Swedish gender equality politics and local negotiations about putting gender into education reforms in the Lao People’s Democratic Republic
    Compare: A Journal of Comparative and International Education, 40(4), pp. 479-495 : 2010 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:326268
    Obligatorisk

    If sport's the solution then what's the problem? The social significance of sport in the moral governing of ‘good’ and ‘healthy’ citizens in Sweden, 1922–1998
    Österlind Malin, Wright Jan
    Sport, Education and Society, Published 28 Sep 2012 : 2012 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2012.726217#.UcAlWZwmN8E
    Obligatorisk

    Lärande och IKT, 7,5 hp Learning and Information Communication Technology (3:e moment höst)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The flipped classroom: A survey of the research
    Bishop J. L., Verleger M. A.
    ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA : 2013 :
    http://www.asee.org/public/conferences/20/papers/6219/view
    Obligatorisk

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hrastinski Stefan
    A theory of online learning as online participation
    Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
    http://ict.mcast.edu.mt/moodle/data/102/resources/online_learning.pdf
    Obligatorisk

    Hrastinski Stefan
    Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
    ISBN: 978-91-44-06806-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Missing: Evidence of a scholarly approach to teaching and learning with technology in higher education
    Kirkwood A., Price L.
    Teaching in higher education, 18(3), pp. 227-337 : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13562517.2013.773419
    Obligatorisk

    Technology-enhanced learning and teaching in higher education: what is ‘enhanced’and how do we know? A critical literature review
    Kirkwood A., Price L.
    Learning, media and technology, 39(1), 6-36 : 2014 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439884.2013.770404#.VX5yCf77670
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
    Koehler M., Mishra P.
    Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
    http://www.citejournal.org/articles/v9i1general1.pdf
    Obligatorisk

    e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?
    Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K.
    The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135 : 2011 :
    https://www.researchgate.net/publication/233779932_E-Learning_online_learning_and_distance_learning_environments_Are_they_the_same
    Obligatorisk

    A theory of learning for the mobile age
    Sharples M., Taylor J., Vavoula G.
    In Medienbildung in neuen Kulturräumen (pp. 87-99). VS Verlag für Sozialwissenschaften : 2010 :
    Obligatorisk

    Siemens G.
    Connectivism: A learning theory for the digital age
    International journal of instructional technology and distance learning, 2(1), 3-10 : 2005 :
    Obligatorisk

    Fostran och socialisation, 7,5 hp Upbringing and Socialisation (4:e moment höst)

    Ambjörnsson Fanny
    I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
    Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
    ISBN: 91-7037-027-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holmlund Kerstin
    Poor laws and schooling in Stockholm
    History of Education Review, 42(1), pp. 1-16 : 2012 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:609803
    Obligatorisk

    Karp Staffan
    Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
    European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tallberg Broman Ingegerd
    Skola och barndom : normering, demokratisering, individualisering
    Malmö : Gleerups : 2011 : 191 s. :
    ISBN: 91-40-67605-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding Göran
    Practices in home-school cooperation - a gendered story?
    Teaching Education, 24(2), pp. 209-221 : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10476210.2013.786896#.UcA3K5wmN8E
    Obligatorisk

    Widding Ulrika
    Parenting ideals and (un-)troubled parent positions
    In Pedagogy, Culture & Society 23 (1), 45–64 : 2015 :
    Obligatorisk

    Valbar litteratur om intervjuteknik tillkommer

    Lärande och undervisning, 7,5 hp Learning and Teaching (2:a moment vår)

    Bek Anders
    Undervisning och reflektion : om undervisning och förutsättningar för studenters reflektion mot bakgrund av teorier om erfarenhetslärande
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2012 : 218 s. :
    Obligatorisk

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Anders
    Lärande bedömning
    3., [utök.] uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-40-68446-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Linné Agneta
    Curriculum theory and didactics: toward a theoretical rethinking
    In Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1, pp. 31-39 : 2015 :
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundgren Ulf P.
    When curriculum theory came to Sweden
    NordSTEP. Journal of Studies in Educational Policy, 1, pp. 5-13 : 2015 :
    Obligatorisk

    Löfqvist Åsa
    Projekt som strategi för skolutveckling : en fjärils färdväg, men ingen dagslända...
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2015 : 142 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-99496
    ISBN: 9789176012178
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur om observationsmetodik tillkommer

    Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp Normalization Processes in Education Practices (3:e moment vår)

    Ambjörnsson Fanny
    Vad är queer?
    Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
    ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bartholdsson Åsa
    Den vänliga maktutövningens regim
    Stockholm : Liber : 2008 : 203 :
    ISBN: 91-47-08475-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Börjesson Mats
    Barn i behov av särskild korrigering : om att ställa barnhälsofrågorna på ett annat sätt
    Ingår i:
    Att arbeta med särskilt stöd
    Stockholm : Statens skolverk : [2002] : 127 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://lektorio.files.wordpress.com/2008/08/pdf923.pdf

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Normalisering, autenticitet och reflexivitet - om iscensättandet av det vanliga livet i handikappomsorg
    Ineland Jens, Sjöström Stefan
    Socialvetenskaplig tidskrift, nr. 4, s. 266-278 : 2007 :
    http://svt.forsa.nu/Documents/Forsa/Documents/Socialvetenskaplig%20tidskrift/Artiklar/2007/Normalisering,%20autencitet%20och%20reflexivitet%20-%20om%20iscens%C3%A4ttande%20av%20det%20vanliga%20livet%20i%20handikappomsorg%20av%20Jens%20Ineland%20och%20Stefan%20Sj%C3%B6str%C3%B6m.pdf
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
    Molin Martin, Gustavsson Anders, Hermansson Hans-Erik
    Göteborg : Daidalos : 2008 : 264 s. :
    ISBN: 978-91-7173-266-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding Ulrika
    Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender
    Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38 : 2010 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701
    Obligatorisk

    Dessutom tillkommer tre till fyra vetenskapliga artiklar

    Ledarskap i organisationer, 7,5 hp Leadership in Organisations (4:e moment vår)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
    ISBN: 978-91-44-00787-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Northouse Peter Guy
    Leadership: Theory and Practice
    7. ed. Sage Publications Ltd, ISBN-13: 978-1483317533 ISBN-10: 1483317536 : 2015 :
    Obligatorisk

    Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
    Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
    International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
    Obligatorisk

    Valbar litteratur om enkätmetodik samt tre vetenskapliga artiklar tillkommer

    Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp Individual Thesis in Education (valbart moment inom Pedagogik B)

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
    3., omarb. uppl. : Lund : Liber : 2014 : 349 s. :
    ISBN: 9789147111510
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ytterligare litteratur i relation till valt uppsatsämne väljs av studenten