Engelskt namn: Basics in the Behavioural Sciences: Education
Denna kursplan gäller: 2013-05-20 och tillsvidare
Kurskod: 2PE108
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2011-09-26
Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2013-05-24
Kursen ger en orientering till pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin samt dess koppling till kunskapsteoretiska skolbildningar och uppdelning i olika forskningsfält. Dessutom ger kursen en introduktion till och viss fördjupning av begrepp, teorier, forskning och perspektiv som återfinns inom fälten vuxenpedagogik och pedagogik i arbetslivet. Intervjun som datainsamlingsteknik introduceras och praktiseras.
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Delar av kursen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik, vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrusning och kompetens. Kursen förutsätter obligatoriskt deltagande i basgruppsarbete. Frånvaro från basgruppsarbete medför individuell, skriftlig komplettering.
Examination sker dels genom en skriftlig hemtentamen, dels genom deltagande i basgruppsarbete. På den skriftliga hemtentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Basgruppsarbetet bedöms i betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
TILLGODORÄKNANDE
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information kontakta programvägledare.
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på avsnitt/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket avsnitt eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellström Per-Erik
Arbetsplatslärandets janusansikte
Pedagogisk forskning i Sverige, nr. 3-4, s. 182-194 : 2005 :
Obligatorisk
Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Ny uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 :
ISBN: 978-91-44-05707-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande
Illeris Knud, Andersson Sten
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 336 s. :
ISBN: 978-91-44-01781-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Ulf P.
Om pedagogikämnet som undran och nytta
I Wikander, L., Gustafsson, C., Riis, U. & Larson, L (Reds). Pedagogik som examensämne 100 år. Uppsala: pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. : 2009 :
Obligatorisk
Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Nilsson Peter
En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid.
Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2003 :
http://www.pedag.umu.se/digitalAssets/19/19767_rap72_peter_pommer_nilsson.pdf
Obligatorisk
Uljens Michael
Pedagogik i början av det 21:a århundradet
Utbildning & demokrati, 10(1), s. 133-140 : 2001 :
http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2001/Nr%201_2001_pdf/Michael%20Uljens.pdf
Obligatorisk
Anvisade artiklar tillkommer.