Engelskt namn: Methods for development in theory and practice
Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare
Kurskod: 2PE107
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2011-03-07
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Kursen syftar till att ge kunskaper om och förståelse för hur individen kan påverka sin professionella roll genom att anpassa sina förmågor och färdigheter till dagens och morgondagens krav och förväntningar på arbetslivet. I kursen utvecklas metoder för konstruktiva möten där kreativitet, mod och företagsamhet är ledstjärnor. Kursen är praktiknära och har ett individperspektiv. Kursen består av tre moment: 1) Att vara synlig inför andra Momentet syftar till att utveckla tydlighet, kunnighet och trygghet i mötet med arbetssökande. Momentet innehåller träning i presentations- och argumentationsteknik samt kunskaper om retorikens betydelse. I momentet fokuseras relationen mellan icke verbal och verbal kommunikation samt kommunikationens betydelse i förhandlingar. 2) Att kommunicera sin kunskap I detta moment får deltagarna kunskaper om metoder för projektarbete samt kunskaper i och om entreprenöriellt förhållningssätt. 3) Att vara medveten om kommunikationens dynamik Detta moment innehåller kunskaper om förändringsarbete, konflikthantering, hur normer och värderingar påverkar samt hur den coachande rollen och samtalet kan bidra till lösningsfokuserat arbete.
Efter avslutad kurs skall kursdeltagarna kunna: - känna till metoder för lösningsfokuserat arbete - vara förtrogen med coachingmetoder - kritiskt granska skriftliga dokument - vara förtrogen med olika argumentationstekniker - ha förståelse för hur kroppsspråk påverkar mötet med andra - arbeta utifrån ett entreprenöriellt förhållningssätt i mötet med andra - färdigställa och redogöra för en projektplan/plan för utvecklingsarbete samt motivera de val som gjorts
Kursen är en uppdragsutbildning och ges som kombination av distans- och campusförlagd utbildning. Sammantaget hålls sex campusförlagda dagar fördelade på fyra tillfällen under de två terminerna, däremellan distanskommunikation med stöd av IKT. Kursorter är Umeå och Karlstad.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tvågradig betygsskala, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Ahrenfelt Bo
Förändring som tillstånd
Lund : Studentlitteratur : 1995 :
Obligatorisk
Professionell vägledning
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 141 :
Obligatorisk
Lindqvist Grinde Janne
Klassisk retorik för vår tid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-04788-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Att leda och arbeta i projekt : en praktisk handbok om att lyckas i projekt
Lööw Monica, Mooij-Lindman Mireille
4. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 185 s. :
ISBN: 978-91-47-08982-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sahlin Nils-Eric
Kreativitetens filosofi
Nora : Nya Doxa : 2001 : 191, [1] s. :
ISBN: 91-578-0382-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tenelius Karin
Arbetsmarknadscoaching
Täby : Tuff Ledarskapsträning : 2007 : 184 s. :
ISBN: 978-91-85699-02-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommmer individuellt vald litteratur samt artiklar.
Ahrenfelt Bo
Förändring som tillstånd
Lund : Studentlitteratur : 1995 :
Obligatorisk
Professionell vägledning
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 141 :
Obligatorisk
Lindqvist Grinde Janne
Klassisk retorik för vår tid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-04788-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Att leda och arbeta i projekt : en praktisk handbok om att lyckas i projekt
Lööw Monica, Mooij-Lindman Mireille
3. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 181, [2] s. :
ISBN: 91-47-07308-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sahlin Nils-Eric
Kreativitetens filosofi
Nora : Nya Doxa : 2001 : 191, [1] s. :
ISBN: 91-578-0382-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tenelius Karin
Arbetsmarknadscoaching
Täby : Tuff Ledarskapsträning : 2007 : 184 s. :
ISBN: 978-91-85699-02-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommmer individuellt vald litteratur samt artiklar.