"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Små barns tal och språkutveckling, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Children`s development of speech and language

Denna kursplan gäller: 2010-09-06 och tillsvidare

Kurskod: 2PE106

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-11-02

Innehåll

I kursen studeras små barns utveckling och lärande med stöd av olika teorier. Speciellt fokus läggs vid teorier om barns tal -och språkutveckling och hur olika uttrycksformer som bild, berättelser, musik och dramalek kan ge stöd för denna utveckling. Vidare bearbetas hur vuxnas förhållningssätt och agerande påverkar små barns lärande och utveckling. I kursen granskas även hur vardagliga situationer kan ta sig uttryck ur ett genusperspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för barns tal- och språkutveckling med stöd av teorier. - redogöra för hur olika uttrycksformer kan stödja barns språkutveckling. - diskutera och problematisera hur vuxnas förhållningssätt påverkar barns lärande och utveckling. - beskriva och diskutera hur vardagliga situationer påverkar barns utveckling och lärande ur ett genusperspektiv.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, enskilda litteraturstudier och datorkommunikation. Utvärdering genomförs efter slutförd kurs.

Examination

Examination sker i form av skriftliga redovisningar. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt för Institutionen för barn och ungdoms¬- pedagogik, specialpedagogik och vägledning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 35

Aktuella artiklar tillkommer

Obligatorisk

Gottberg Jessica
Musiken och rytmiken i praktiken
Stockholm : Sveriges Utbildningsradio i samarbete med Rikskonserter : 2009 : 76 s. :
ISBN: 978-91-25-09016-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Granberg Ann
Småbarns bild- och formskapande : lek med former, färger och linjer
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 151 s. :
ISBN: 91-47-05049-7 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Eva
Gustaf får visst sitta i tjejsoffan : etik och genus i förskolebarns världar
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708471o.jpg
ISBN: 91-47-08471-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Söderbergh Ragnhild
Barnets tidiga språkutveckling
2., [rev. och utök.] uppl. : Malmö : Liber : 1988 : 157 s. :
ISBN: 91-40-60860-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wahlström Kajsa
Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
ISBN: 91-25-04004-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst