"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ledarskap i organisationer, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Leadership in Organisations

Denna kursplan gäller: 2012-08-06 och tillsvidare

Kurskod: 2PE105

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2011-03-09

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2012-06-14

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen introduceras och problematiseras ledarskap utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Ledarskap diskuteras även utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att studenten lär sig att använda och problematisera enkät som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursens innehåll och form.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende ledarskap
- problematisera ledarskapets funktion och betydelse i organisationer
- problematisera ledarskap utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv
- uppvisa grundläggande kunskap om enkät som datainsamlingsmetod

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att söka, samla, värdera och granska forskning om ledarskap
- visa förmåga att kritiskt diskutera ledarskap med utgångspunkt i olika teorier och perspektiv
- använda och kritiskt värdera enkät som datainsamlingsmetod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
- göra etiska bedömningar av kursens innehåll på såväl samhälls-, organisations- som individnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.

Examination

Examinationen på kursen sker löpande under kursen liksom i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig uppgift.
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse examineras i form av ett antal tematiska uppgifter som fokuserar på centrala begrepp och teorier liksom på enkät som datainsamlingsmetod(U/G). I en individuell skriftlig uppgift examineras studentens förmåga att tillämpa sina teoretiska kunskaper genom kritisk granskning och värdering av empiriska ledarskapssituationer(U/G/VG). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till kursens innehåll och form (U/G).

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 32

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Northouse Peter Guy
Leadership : theory and practice
6. ed. : Thousand Oaks : SAGE : cop. 2013 : xviii, 485 p. :
ISBN: 978-1-4522-0340-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
Obligatorisk

Dessutom tillkommer tre (3) vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut.