Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen introduceras och problematiseras ledarskap utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Ledarskap diskuteras även utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att studenten lär sig att använda och problematisera enkät som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursens innehåll och form.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse - redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende ledarskap - problematisera ledarskapets funktion och betydelse i organisationer - problematisera ledarskap utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv - uppvisa grundläggande kunskap om enkät som datainsamlingsmetod
Färdighet och förmåga - visa förmåga att söka, samla, värdera och granska forskning om ledarskap - visa förmåga att kritiskt diskutera ledarskap med utgångspunkt i olika teorier och perspektiv - använda och kritiskt värdera enkät som datainsamlingsmetod
Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form - göra etiska bedömningar av kursens innehåll på såväl samhälls-, organisations- som individnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
Examination
Examinationen på kursen sker löpande under kursen liksom i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig uppgift. De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse examineras i form av ett antal tematiska uppgifter som fokuserar på centrala begrepp och teorier liksom på enkät som datainsamlingsmetod(U/G). I en individuell skriftlig uppgift examineras studentens förmåga att tillämpa sina teoretiska kunskaper genom kritisk granskning och värdering av empiriska ledarskapssituationer(U/G/VG). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till kursens innehåll och form (U/G).
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 32
Reflektionshandboken Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel 1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. : ISBN: 978-91-40-66635-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder Bryman Alan, Nilsson Björn 2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. : ISBN: 978-91-47-09068-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G. Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. : ISBN: 978-91-44-04817-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lahdenperä Pirjo Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. : ISBN: 978-91-44-00787-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Northouse Peter Guy Leadership : theory and practice 6. ed. : Thousand Oaks : SAGE : cop. 2013 : xviii, 485 p. : ISBN: 978-1-4522-0340-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 : Obligatorisk
Dessutom tillkommer tre (3) vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut.