"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Organisatoriskt ledarskapande, 7,5 hp

Engelskt namn: Organisational Leadership Development

Denna kursplan gäller: 2024-05-27 och tillsvidare

Kurskod: 2PE102

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2010-09-10

Reviderad av: Prefekten, 2024-05-20

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Kursen adresserar ledarskap och ledarskapsutveckling som processer inriktade mot organisatoriskt utvecklingsarbete, professionell utveckling, grupputveckling, personlig utveckling och identitetsformering samt hur sådana processer organiseras och understöds. Ledarskapsutveckling analyseras och diskuteras ur olika perspektiv grundade i framstående teorier om ledarskap. Ett särskilt fokus är den roll som Human Resources (HR) spelar när det gäller att bygga upp ledarskapskapacitet i en organisation. Ledarskapsutveckling studeras också utifrån ett mångfaldsperspektiv. Vidare betonas och diskuteras det engelska språkets roll som internationellt affärsspråk.

Förväntade studieresultat

Organisatoriskt ledarskapande, 7.5 hp

Organisational Leadership Development 7.5 credits

Efter kursen ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse 

  • beskriva och förstå begrepp och teorier centrala för ledarskap och ledarskapsutveckling 
  • beskriva och förstå teorier om mångfald i relation till ledarskap och ledarskapsutveckling 
  • uppvisa förståelse av användandet av engelska som affärsspråk i moderna organisationer 

Färdigheter och förmåga

  • problematisera mångfaldsaspekter på ledarskap och ledarskapsutveckling 
  • förstå och problematisera olika ledarroller i organisationer och hur HR-funktionen kan stötta ledarskapsutveckling  
  • tillämpa relevanta teorier och kritiskt undersöka ledarskapsprocesser i ett casearbete och föreslår teoretiskt grundade förändringsstrategier 
  • kommunicera kursens innehåll på engelska både muntligt och skriftligt 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sina egna förståelser och erfarenheter av ledarskap och ledarskapsutveckling 
  • göra etiska bedömningar av aspekter på ledarskap på organisatorisk, grupp- och individuell nivå

Behörighetskrav

30 hp valfria kurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier och gruppbaserat casearbete. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Kursen ges på engelska.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • En skriftlig individuell salstentamen (U/G/VG)
  • Tre individuellt muntliga gruppseminarier (U/G)
  • Ett muntligt presenterat gruppbaserat casearbete (U/G)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den individuella salstentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 22

Creating Leaders or Loyalists? Conflicting identities in a leadership development
Carden Lila L., Callahan Jamie L.
Human Resource Development International (2007), 10(2), pp. 169-186 :
Obligatorisk

Leadership development: An outcome-oriented review based on time and levels of analyses
Day D. V., Dragoni L.
Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav., 2(1), 133-156 : 2015 :
Obligatorisk

Destructive leadership: A theoretical review, integration, and future research agenda
Krasikova D. V., Green S. G., LeBreton J. M.
Journal of Management, 39(5), 1308-1338 : 2013 :
Obligatorisk

Leadership in Teams: A functional approach to understanding leadership structures and processes
Morgeson Frederick P., DeRue D. Scott, Karam Elizabeth P.
Journal of Management (2010), 3(1), pp. 5-39. :
Obligatorisk

Northouse Peter Guy
Leadership : theory and practice
Eighth Edition. : 2018 : pages cm :
ISBN: 9781506362311
Se Umeå UB:s söktjänst

Därutöver tillkommer två artiklar