"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik A, med valbara delkurser, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education A

Denna kursplan gäller: 2011-08-22 och tillsvidare

Kurskod: 2PE100

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2011-06-01

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Obligatorisk delkurs: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp (Education as a Science) I kursen ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne och till grundläggande vetenskapsfilosofiska begrepp. Vetenskapens och den pedagogiska forskningens relation till det omgivande samhället diskuteras och problematiseras. I kursen tas också skillnaden mellan olika vetenskapliga traditioner upp. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. Kursen innehåller även träning i författandet av vetenskapliga texter. Utöver den obligatoriska delkursen ska tre delkurser som behandlar olika aspekter av pedagogikens studieobjekt ingå. Vilka som helst av de nedanstående delkurserna kan ingå i kursen. De ges två och två parallellt över hela året och studenten väljer således mellan två alternativ för varje delkurs. FÖLJANDE DELKURSER ERBJUDS UNDER HÖSTTERMINEN: Delkurs 2a: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation) I kursen belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv. Betydelse av kön och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. Delkurs 2b: Människa och samhälle, 7,5 hp (Human and Society) I kursen behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och aktuella tillämpningsområden. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen ingår även att få kunskap om hur samhällsvetenskapliga teorier används inom pedagogikforskning samt att få förståelse för teorins roll i forskningsprocessen. FÖLJANDE DELKURSER ERBJUDS UNDER VÅRTERMINEN: Delkurs 3a: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education) Kursen ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det socialpedagogiska ämnesområdet. I kursen diskuteras och analyseras sociala processer som genererar exkludering och normalisering. Olika former av socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även diskursanalys som metod. Delkurs 3b: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning) I kursen behandlas vuxenutbildning och vuxnas lärande både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Forskning om vuxnas lärande studeras och utgör grunden för en utbildningsplanering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även observation som datainsamlingsmetod. Delkurs 4a: Lärande och IT, 7,5 hp (Learning and Information Technology) I kursen behandlas relationen mellan lärande och informations- och kommunikationsteknik. Olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IT tas upp. Forskning och teori utgör grunden för planeringen av en IT-baserad utbildningsinsats. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även innehållsanalys som metod. Delkurs 4b: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (Leadership in Organisations) I kursen problematiseras ledarskap utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Även kultur-, mångfalds- och genusperspektiv behandlas under kursen. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även enkät som datainsamlingsmetod.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra för teorier och forskning inom valda problemområden i pedagogik - analysera och föreslå lösningar på praktiska problem inom pedagogikens problemområde med hjälp av teorier och forskning - självständigt söka och värdera kunskap om pedagogikens problemområde - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat - använda och problematisera samhällsvetenskapliga metoder för datainsamling

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. Tillgodoräknande Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 35

Obligatorisk delkurs: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp (Education as a Science)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvärdering av grund- och forskarutbildning inom ämnesområdena pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete vid svenska universitet och högskolor. Del 1, Allmänna avsnitt
Högskoleverket , Jämtsved Lundmark Lisa
Stockholm : Högskoleverket : 2005 : 83 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: *

Liedman Sven-Eric
Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
ISBN: 91-7173-079-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: *

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Englund, Thomas. (2004). Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 1. s. 37-49. * Sundberg, Daniel (2006). Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap: Pågående reformer, institutionella ämnesmiljöer och disciplinformering i Sverige. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2006:2/2007:1. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 2a: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dalen Monica
Intervju som metod
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
ISBN: 978-91-40-65247-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forsberg Lucas
Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-7393-707-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: URL: http://www.tema.liu.se/tema-b/publikationer/avhandlingar?l=sv

Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn, barndom och föräldraskap
Halldén Gunilla, Markström Ann-Marie, Simonsson Maria, Söderlind Ingrid, Änggård Eva
Stockholm : Carlsson : 2009 : 332 s. :
ISBN: 978-91-7331-287-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Karp Staffan
Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
Obligatorisk

Delkurs 2b: Människa och samhälle, 7,5 hp (Human and Society)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
ISBN: 91-44-04118-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Liedman Sven-Eric
Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
ISBN: 91-7173-079-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 203-232)

Delkurs 3a: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education)

Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diskursanalys i praktiken
Börjesson Mats, Palmblad Eva
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-08644-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
ISBN: 91-7139-640-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
Hjörne Eva, Säljö Roger
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Madsen Bent
Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
ISBN: 91-44-00481-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Widding, Ulrika. (2010). Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender, Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38.* * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 3b: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning)

Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet
Abrandt Dahlgren Madeleine, Carlsson Irma
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 173 s. :
ISBN: 978-91-44-04276-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruppobservationer : teori och praktik
Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
ISBN: 91-44-01851-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-03813-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
Johansson Kjell, Salin Sven
Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975302-3-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Utmaning : lära hela livet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
ISBN: 91-85128-34-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Alvesson, Mats. (1999). Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundamentalism. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(3), s. 225-243.* Meddelande från kommissionen (2007) Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig] * Packer Martin, J. & Goicoechea, Jessie (2000). Sociocultural and ConstructivistTheories of Learning: Ontology, Not just Epistemology. Educational Psychologist. 35 (4), 227-241. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 4a: Lärande och IT, 7,5 hp (Learning and Information Technology)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Liljeström Monica
Learning text talk online : collaborative learning in asynchronous text based discussion forums
Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2010 : 96 s. :
ISBN: 978-91-7264-995-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anderson, Terry (Ed.). (2008). Theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press. * Gerbic P., Stacey E. (2005). A purposive approach to content analysis: Designing analytical frameworks. Internet and Higher Education, 8, 45-59. * Hrastinski, Stefan. (2009). A theory of online learning as online participation. Computers & Education 52, 78-82. * Koschmann, Timothy (1996). Paradigm Shifts and Instructional Technology; an introduction. I Timothy Koschmann (Red.) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm, 1-23. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. * Olofsson, A.D., & Lindberg, A.D. (2008). An Ethical Perspective on ICT in the Context of the Other. In T. Hansson (Ed.). Handbook of Digital Information Technologies: Innovations, Methods and Ethical Issues. (pp 504-519). London: Information Science Publishing. Rovai, Alfred P & Baker, Jason D. (2005). Gender differences in online learning: Sense of community, perceived learning, and interpersonal interactions Quarterly Review of Distance Education [1528- 518] Rovai, 6(1). * Woo, Younghee & Reeves, Thomas C. (2007). Meaningful interaction in web-based learning: A social constructivist interpretation. Internet and Higher Education 10, 15-25. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 4b: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (Leadership in Organisations)

Lahdenperä Pirjo
Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
ISBN: 91-44-03669-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
Obligatorisk

Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Yukl Gary A.
Leadership in organizations
7. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education : cop. 2010 [dvs 2009] : 644 s. :
ISBN: 978-0-13-815714-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom tillkommer tre (3) vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut.