"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik inriktad mot grundskollärare, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Special education aiming towards teachers in compulsory school

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 2PE099

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskaplig fakultet, 2010-05-25

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande specialpedagogiska frågor. Olika specialpedagogiska perspektiv studeras samt de konsekvenser de får för elevers lärande. Gällande styrdokument och de olika lärarprofessionernas uppdrag tydliggörs. Sociala samspelets betydelse för elevers utveckling och lärande betonas där genusperspektiv beaktas. Särskild vikt läggs vid samverkan mellan hem, skola och andra professionella yrkesgrupper. Elevers rättigheter fokuseras utifrån gällande internationella, nationella och lokala styrdokument. I kursen problematiseras och tydliggörs hur utformning av samtal, dokumentation, åtgärder, uppföljning och utvärdering, används som redskap i planeringen av den pedagogiska verksamheten. Kursen behandlar alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att få handlingsberedskap att möta barn med skilda behov av AKK.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för olika specialpedagogiska perspektiv och de konsekvenser de får för elevers lärande - reflektera över eget och andra lärares förhållningssätt i mötet med elever - problematisera elevers olika förutsättningar i relation till den omgivande miljön ur ett genusperspektiv - med utgångspunkt i komplicerade lärandesituationer analysera möjligheter och hinder för elevers lärande - beskriva läroplanens innehåll av verksamheten för elevers utveckling - i samverkan med berörda finna pedagogiska strategier för elevers lärande på skol-, grupp- och individnivå

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker via datorkommunikation varför tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en tregradig betygsskala. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänt läggs vid bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll självständigt analysera, kritiskt granska och dra slutsatser om pedagogiska strategier utifrån barns olika förutsättningar och behov. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination inom två år efter förstagångsregistrering till kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt begära att annan betygsättande lärare utses. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av prefekt. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på universitetets hemsida (www.umu.se/blankett/SA/)

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 35

Rum för barn - rum för kunskap: kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar
Aasebö Turid Skarre, Melhuus E. Cathrine
Stockholm : Liber : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08405-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
ISBN: 978-91-85545-38-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
ISBN: 978-91-44-05009-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling. (kap 7)
Dalby Mogens A., Østergaard John R., Trillingsgaard Anegen
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 184 s. :
ISBN: 91-44-00982-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Den individuella utvecklingsplanen : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2005 : 17 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1511
ISBN: 91-85009-93-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Elfström Ingela
Varför individuella utvecklingsplaner? : en studie om ett nytt utvärderingsverktyg i förskolan
Stockholm : Lärarhögsk. : 2005 : 155 s. (valda delar) :
http://www.lhs.se/upload/IOL/Publikationer/IOL-rapporter/IOL.Forskning26.pdf
ISBN: 91-89503-36-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Tidig AKK : stöd för stora och små
Heister Trygg Boel, Mellergård Josef
1. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2008 : 94 s. :
ISBN: 978-91-633-3651-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 103 s. :
ISBN: 91-47-05250-3 (korr.) z 97-47-05250-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Hyltenstam Kenneth
Svenska som andra språk - i forskning, undervisning och samhälle
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 760 sid :

Pedagogisk bedömning- Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap.
Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red)
Stockholm : Högskoleförlaget vid Lärarhögskolan i Stockholm : 2005 : 256 :

Normell Margareta
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad.
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
ISBN: 91-44-03564-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Orlenius Kennert
Värdegrunden - finns den?
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. :
ISBN: 91-88298-53-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Reflektioner kring specialpedagogik : sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna
Nilholm Claes, Björck-Åkesson Eva
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 114 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_05.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-7307-105-5
Se Umeå UB:s söktjänst