I kursen behandlas grundläggande specialpedagogiska frågor. Olika specialpedagogiska perspektiv studeras samt de konsekvenser de får för elevers lärande. Gällande styrdokument och de olika lärarprofessionernas uppdrag tydliggörs. Sociala samspelets betydelse för elevers utveckling och lärande betonas där genusperspektiv beaktas. Särskild vikt läggs vid samverkan mellan hem, skola och andra professionella yrkesgrupper. Elevers rättigheter fokuseras utifrån gällande internationella, nationella och lokala styrdokument. I kursen problematiseras och tydliggörs hur utformning av samtal, dokumentation, åtgärder, uppföljning och utvärdering, används som redskap i planeringen av den pedagogiska verksamheten. Kursen behandlar alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att få handlingsberedskap att möta barn med skilda behov av AKK.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för olika specialpedagogiska perspektiv och de konsekvenser de får för elevers lärande
- reflektera över eget och andra lärares förhållningssätt i mötet med elever
- problematisera elevers olika förutsättningar i relation till den omgivande miljön ur ett genusperspektiv
- med utgångspunkt i komplicerade lärandesituationer analysera möjligheter och hinder för elevers lärande
- beskriva läroplanens innehåll av verksamheten för elevers utveckling
- i samverkan med berörda finna pedagogiska strategier för elevers lärande på skol-, grupp- och individnivå
Behörighetskrav
Univ: Lärarexamen
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker via datorkommunikation varför tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en tregradig betygsskala. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG).
För betyget Väl godkänt läggs vid bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll självständigt analysera, kritiskt granska och dra slutsatser om pedagogiska strategier utifrån barns olika förutsättningar och behov.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination inom två år efter förstagångsregistrering till kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt begära att annan betygsättande lärare utses.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av prefekt. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på universitetets hemsida (www.umu.se/blankett/SA/)
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 35
Rum för barn - rum för kunskap: kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar Aasebö Turid Skarre, Melhuus E. Cathrine Stockholm : Liber : 2007 : ISBN: 978-91-47-08405-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Asp Onsjö Lisa Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. : ISBN: 978-91-44-05009-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling. (kap 7) Dalby Mogens A., Østergaard John R., Trillingsgaard Anegen Lund : Studentlitteratur : 2000 : 184 s. : ISBN: 91-44-00982-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. : ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Tidig AKK : stöd för stora och små Heister Trygg Boel, Mellergård Josef 1. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2008 : 94 s. : ISBN: 978-91-633-3651-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan Hjörne Eva, Säljö Roger 1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. : ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 103 s. : ISBN: 91-47-05250-3 (korr.) z 97-47-05250-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Hyltenstam Kenneth Svenska som andra språk - i forskning, undervisning och samhälle Lund : Studentlitteratur : 2004 : 760 sid :
Pedagogisk bedömning- Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red) Stockholm : Högskoleförlaget vid Lärarhögskolan i Stockholm : 2005 : 256 :
Normell Margareta Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad. Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. : ISBN: 91-44-03564-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Orlenius Kennert Värdegrunden - finns den? 1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. : ISBN: 91-88298-53-1 Se Umeå UB:s söktjänst