Examensarbete i pedagogik, med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor, 15 hp
Kursen är nedlagd
Engelskt namn: Bachelor´s Thesis in Education, with an orientation towards HRM
Denna kursplan gäller: 2012-01-30
och tillsvidare
Kurskod: 2PE096
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2018-04-26
Innehåll
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka
människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det
pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande,
undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa
värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan
generationer, grupper och individer.
Kursen inriktas mot att träna förmågan att, på ett grundläggande sätt, systematiskt formulera,
beskriva, analysera, tolka och diskutera pedagogiska processer inom personalvetarområdet. Vidare
inriktas kursen mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av den
studerande i samråd med handledaren.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten kunna:
- formulera, beskriva, analysera, tolka och diskutera en pedagogisk frågeställning inom
personalvetarområdet på ett grundläggande och systematiskt sätt
- självständigt genomföra och rapportera ett uppsatsarbete inriktat mot någon pedagogisk process
inom personalvetarområdet
- diskutera och försvara sin uppsats
- granska, värdera och diskutera andra studenters uppsatser
Behörighetskrav
Antagen till Personalvetarprogrammet, godkänt på kurserna HRM, organisation och arbetsliv, Beteendevetenskap och Arbetsrätt för personalvetare, samt genomfört kurserna Företagsekonomi, Ledarskap, Organisationsförändring, HRM – innehåll och metoder, HRM i praktiken, Strategisk HRM samt Samhällsvetenskaplig metod och vetenskapsteoretisk orientering.
Undervisningens upplägg
Undervisningen på kursen ges i form av uppsatsseminarier och handledning. Flera studenter kan
samarbeta kring samma uppsatsämne förutsatt att författarnas insatser kan särskiljas.
Forskningsplan ska upprättas och diskuteras med handledaren innan forskningsarbetet får påbörjas.
Examination
Examinationen sker vid ett uppsatsseminarium där opponent-/respondentmodellen tillämpas. Vidare
gäller obligatorisk närvaro vid två uppsatsseminarier förutom de seminarier som man själv aktivt
deltar i som författare eller opponent.
Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att
individuell prövning kan ske. För studeranden vars uppsats inte godkänns ges möjlighet till
komplettering eller omarbetning av uppsatsen. På kursen ges ettdera av betygen Väl godkänd (VG),
Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter
skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs
individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.