Företagsamt lärande och pedagogisk entreprenörskap II, 15 hp
Kursen är nedlagd
Engelskt namn: Enterprise Learning and Leadership in School
Denna kursplan gäller: 2010-08-30
och tillsvidare
Kurskod: 2PE091
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Enheten för undervisning och lärande vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2010-02-15
Innehåll
Kursen behandlar företagsamt lärande utifrån regionala, nationella och internationella perspektiv.
Vidare behandlas några teorier om ledarskap samt ledarskapets olika funktioner i skola och näringsliv utifrån teorier om makt och genus.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna
- kartlägga och jämföra företagsamt lärande regionalt, nationellt och interna-tionellt.
- redogöra för och analytiskt och/eller praktiskt tillämpa olika ledarskapsteorier.
- utveckla och redogöra för möjliga samarbetsformer mellan skola och samhälle.
- planera och genomföra en studie kring ledarskapets olika funktioner i skola och näringsliv där genus beaktas.
- relatera sin studie till olika ledarskapsteorier.
Behörighetskrav
Univ: Företagsamt lärande och pedagogiskt entreprenörskap I eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning i samband med en individuell studie
Fallstudier ingår.
Seminarier, gruppövningar och redovisningar är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen samt muntlig och skriftlig redovis-ning av genomförd studie. På kursen ges betygen underkänd, godkänd och väl godkänd.
För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera det entreprenöriella ledarskapets konsekvenser för skola och samhälle.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande ve-tenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genom-gått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Be-gäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program. Blankett för ansökan om tillgodo finns på http://www.umu.se/blankett/SA .
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 36
Andersson Curt Kunskapssyn och lärande i samhälle och arbetsliv Lund : Studentlitteratur : 2000 : 182 s. : ISBN: 91-44-01416-3 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Företagerskan : om kvinnor och entreprenörskap Holmquist Carin, Sundin Elisabeth 1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 221 s. : ISBN: 91-7150-860-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Kullberg Birgitta Lust- och undervisningsbaserat lärande : ett teoribygge Lund : Studentlitteratur : 2004 : 207 s. : ISBN: 91-44-03364-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Enterprise in Swedish rural schools: Capacity building through learning networks : in Queensland Journal of Educational Research Vol 19, nb 2 (2003):83-99 www.svshv.umu.se/forskning/företagsamt lärande/aktuellt Leffler Eva, Svedberg Gudrun
Utbildningsreformer och politisk styrning Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P. Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. : ISBN: 91-7656-487-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund Etik i princip och praktik? En antologi om lärares yrkesetik
Säljö Roger, Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. : ISBN: 91-518-3728-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Ødegård Inger Karin Røe Læreprosesser i pedagogisk entreprenørskap : å lære i dilemma og kaos Kristiansand : Høyskoleforlaget : 2003 : 160 s. : ISBN: 82-7634-541-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendium (utvalda artiklar). Finns att köpa av lärare vid kursstart