"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsamt lärande och pedagogisk entreprenörskap II, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Enterprise Learning and Leadership in School

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 2PE091

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Enheten för undervisning och lärande vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2010-02-15

Innehåll

Kursen behandlar företagsamt lärande utifrån regionala, nationella och internationella perspektiv. Vidare behandlas några teorier om ledarskap samt ledarskapets olika funktioner i skola och näringsliv utifrån teorier om makt och genus.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - kartlägga och jämföra företagsamt lärande regionalt, nationellt och interna-tionellt. - redogöra för och analytiskt och/eller praktiskt tillämpa olika ledarskapsteorier. - utveckla och redogöra för möjliga samarbetsformer mellan skola och samhälle. - planera och genomföra en studie kring ledarskapets olika funktioner i skola och näringsliv där genus beaktas. - relatera sin studie till olika ledarskapsteorier.

Behörighetskrav

Univ: Företagsamt lärande och pedagogiskt entreprenörskap I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning i samband med en individuell studie Fallstudier ingår. Seminarier, gruppövningar och redovisningar är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen samt muntlig och skriftlig redovis-ning av genomförd studie. På kursen ges betygen underkänd, godkänd och väl godkänd. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera det entreprenöriella ledarskapets konsekvenser för skola och samhälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande ve-tenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genom-gått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Be-gäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02). Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program. Blankett för ansökan om tillgodo finns på http://www.umu.se/blankett/SA .

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Andersson Curt
Kunskapssyn och lärande i samhälle och arbetsliv
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 182 s. :
ISBN: 91-44-01416-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Livslångt lärande
Ellström Per-Erik, Gustavsson Bernt, Larsson Staffan (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 309 s. :
ISBN: 91-44-61751-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Företagerskan : om kvinnor och entreprenörskap
Holmquist Carin, Sundin Elisabeth
1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 221 s. :
ISBN: 91-7150-860-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Kullberg Birgitta
Lust- och undervisningsbaserat lärande : ett teoribygge
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 207 s. :
ISBN: 91-44-03364-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Enterprise in Swedish rural schools: Capacity building through learning networks : in Queensland Journal of Educational Research Vol 19, nb 2 (2003):83-99 www.svshv.umu.se/forskning/företagsamt lärande/aktuellt
Leffler Eva, Svedberg Gudrun

Utbildningsreformer och politisk styrning
Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
ISBN: 91-7656-487-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund
Etik i princip och praktik? En antologi om lärares yrkesetik

Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Ødegård Inger Karin Røe
Læreprosesser i pedagogisk entreprenørskap : å lære i dilemma og kaos
Kristiansand : Høyskoleforlaget : 2003 : 160 s. :
ISBN: 82-7634-541-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompendium (utvalda artiklar). Finns att köpa av lärare vid kursstart