"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsamt lärande och pedagogiskt entreprenörskap I, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Enterprise Learning and Leadership in School

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 2PE090

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Enheten för undervisning och lärande vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2010-02-15

Innehåll

Kursen behandlar forskning om och metoder för företagsamt lärande med fokus på ledarskap. Vidare behandlas olika former för samarbete mellan skola och näringsliv samt några metoder för konflikthantering i förändringsarbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - analysera företagsamt lärande och ledarskap i ett skolsammanhang. - diskutera och analysera arbetssätt och arbetsformer som gynnar/motverkar företagsamt lärande i skolan samt jämställdhet mellan flickor och pojkar. - diskutera och analysera olika samarbetsformer mellan skola och samhälle. - redogöra för olika metoder för konflikthantering i förändringsarbete. - planera och genomföra ett fältstudie/projektarbete där företagsamt lärande fokuseras i relation till relevant forskning.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt handledning i samband med fältstudie/projektarbete. I kursen genomförs fältstudie/projektarbete med fokus på företagsamt lärande och jämställdhet.Seminarier, gruppövningar och redovisningar är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen samt muntlig och skriftlig redovisning av fältstudie/projektarbete. • Studerande har rätt att prövas enligt samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. • För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och kritiskt granska fältstudien/projektarbetet ur olika perspektiv på lärande. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02). Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Blankett för ansökan om tillgodo finns på http://www.umu.se/blankett/ Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 35

Aspelin Jonas
Den mellanmänskliga vägen : Martin Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägvisning
Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2005 : 199, [2] s. :
ISBN: 91-7139-708-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Entreprenörskap & skolan : vad berättar lärare att de gör när de gör entreprenörskap i skolan?
Berglund Karin, Holmgren Carina
Örebro : Forum för småföretagsforskning : [2007] : 72, [19] s. :
ISBN: 91-89301-21-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Blossing Ulf
Skolförbättring i praktiken
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 203 s. :
ISBN: 91-44-02817-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 151 s

Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Ny uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 :
ISBN: 978-91-44-05707-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Etik i pedagogiskt vardagsarbete
Gren Jenny, Nordin Anna
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 240 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708419o.jpg
ISBN: 978-91-47-08419-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 195 s

The me we generation : what business and politics must know about the next generation
Lindgren Mats, Lüthi Bernhard, Fürth Thomas
Stockholm : Bookhouse Publishing : 2005 : 177 s. :
ISBN: 91-89388-25-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Normell Margareta
Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2008 : 133 s. :
ISBN: 978-91-44-05134-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk entreprenørskap. Innovasjon og kreativitet i skoler i Norden
Skogen Kjell, Sjøvoll Jarle
Trondheim : Tapir Akademisk Forlag : 2009 : 200 s :

Strandberg Leif
Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 212 s. :
ISBN: 91-7227-463-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Projektarbete : teori och praktik : med sagan om diamanten som sprängdes
Svensson Lennart, Otter Casten von
2. uppl. : Stockholm : Santérus : 2001 : 256, [2] s. :
ISBN: 91-89449-25-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Könsmönster i förändring? : en kunskapsöversikt om unga i skolan.
Öhrn Elisabet, Skolverket
101 s. :
ISBN: 91-89314-73-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Företagsamt lärande i teori och praktik, Handbok 1 och 4/5 (erhålls vid kursstart) "Hur får vi liv i klassrummet", (erhålls vid kursstart) Ett urval artiklar

Välj en av följande avhandlingar:

Backström-Widjeskog Bettina
Du kan om du vill : lärares tankar om fostran till företagsamhet
Åbo : Åba akademis förlag : 2008 : 356 s. :
ISBN: 978-951-765-423-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Leffler Eva
Företagsamma elever : diskurser kring entreprenörskap och företagsamhet i skolan
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2006 : [4], 256, [9] s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-772
ISBN: 91-7264-041-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Svedberg Gudrun
Entreprenörskapets avtryck i klassrummets praxis : om villkor och lärande i gymnasieskolans entreprenörskapsprojekt
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2007 : 219 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1113
ISBN: 978-91-7264-310-9
Se Umeå UB:s söktjänst