"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik med inriktning mot beteendevetenskap och IT-miljöer, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education with Specialisation in Behavioural Analysis and IT Environments

Denna kursplan gäller: 2013-07-29 och tillsvidare

Kurskod: 2PE078

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-06-14

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2013-06-10

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas ochförändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställasom hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Ett första moment, Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, behandlar pedagogik som vetenskaplig disciplin och ger grundläggande kunskaper inför de fortsatta pedagogikstudierna. Därutöver läser studenten tre moment som på olika sätt behandlar det pedagogiska problemområdet.

Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp
Research Processes and Methods in Education I

Momentet ger en introduktion till vetenskapliga traditioner. Villkor för samt karaktären av det vetenskapliga skrivandet behandlas. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig formulera forskningsproblem med relevans för det pedagogiska ämnesområdet. I momentet ingår även att kritiskt granska vetenskapliga publikationer med avseende på dess internlogik och att få kännedom om de forskningsetiska principer som ska genomsyra vetenskapligt arbete. I anslutning till detta problematiseras även etiska aspekter i relation till pedagogikämnet i stort. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp
Human and Society

I momentet behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och möjliga tillämpningsområden. I momentet ingår dels att få kunskap om teorins roll i pedagogiska forskningsprocesser och dels att få kunskap om hur samhällsteorier kan användas för att förstå olika pedagogiska praktiker. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig att genomföra analyser av pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp
Learning and Information Communication Technology

I momentet behandlas relationer mellan lärande och informations- och kommunikationsteknik. Olika teorier om lärande belyses och utgör grunden för planeringen och problematiserandet av en IKT-baserad utbildningsinsats. Studenten övar sig även på att söka och skilja mellan olika former av vetenskaplig litteratur samt att orientera sig inom aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Moment 4: Sociala medier, design och lärande, 7,5 hp
Social Media, Design and Learning

I momentet ges en introduktion till aktuell forskning inom sociala medier, design och lärande. Särskilt fokus läggs dessutom på sociokulturell teori. Vidare analyseras och diskuteras några populära sociala medier i relation till lärande och design. I momentet ingår även att designa en utbildningssekvens inom till exempel skolans, arbetslivets eller föreningslivets praktik med hjälp av en eller flera sociala medier. I momentet ingår också att självständigt producera en rapport, med utgångspunkt i de teorier som behandlats under momentet.eller flera sociala medier. I momentet ingår också att självständigt producera en rapport, med utgångspunkt i de teorier om lärande som behandlats under momentet. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp
Research Processes and Methods in Education I

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa förståelse för forskningsprocessens olika delar och hur de förhåller sig till varandra
- redogöra för centrala vetenskapliga traditioner
- visa kännedom om forskningsetiska principer samt etiska frågeställningar med relevans för pedagogikämnet
- uppvisa kunskaper om vetenskaplig textproduktion med avseende på vetenskapliga kvalitetsaspekter

Färdighet och förmåga
- formulera pedagogiska forskningsproblem samt välja adekvat vetenskaplig metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
- visa förmåga att värdera vetenskapliga texters internlogik med avseende på forskningsprocessens olika delar samt i relation till vetenskapliga traditioner

Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp (2:a moment höst)
Human and Society

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för det pedagogiska kunskapsområdet
- diskutera samhällsvetenskapliga teoriers roll inom pedagogisk forskning på ett grundläggande plan

Färdighet och förmåga
- analysera pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier
- diskutera hur samhällsvetenskapliga teorier kan tillämpas för att förstå pedagogiska praktiker

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp
Learning and Information Communication Technology

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- beskriva hur lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik kan förstås med hjälp av olika teorier om lärande
- visa grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT

Färdighet och förmåga
- analysera lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik med utgångspunkt i olika teorier om lärande
- planera och problematisera en IKT-baserad utbildningsinsats
- uppvisa grundläggande kunskaper i att söka och skilja mellan olika former av vetenskaplig litteratur

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Moment 4: Sociala medier, design och lärande, 7,5 hp
Social Media, Design and Learning

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa kunskap om hur sociokulturell teori kan användas för att förstå sociala medier och lärande
- på ett grundläggande plan redogöra för hur sociokulturell teori kan användas vid design av lärsituationer som innehåller sociala medier
- visa förtrogenhet med aktuell forskning inom området sociala medier, design och lärande

Färdighet och förmåga
- designa en lärandeaktivitet med hjälp av sociala medier

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Behörighetskrav

Antagen till BIT-programmet och klarat minst 30 hp i Pedagogik varav 15 hp ska utgöras av Beteendevetenskaplig metod.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges både som internetkurs utan fysiska träffar och som campuskurs. Båda studieformerna bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik, men kursen som ges på Campus innefattar även fysiska träffar.

Examination

Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift.

Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp
Research Processes and Methods in Education I
Det förväntade studieresultatet som behandlar forskningsetiska principer examineras i seminarieform eller individuellt skriftligt (U/G). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). Resterande förväntade studieresultat examineras i en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG).

Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp
Human and Society
I form av ett case examineras studentens förmåga att diskutera hur samhällsvetenskapliga teorier kan tillämpas för att förstå pedagogiska praktiker (U/G). I seminarieform eller skriftligt individuellt examineras att studenten kan diskutera samhällsvetenskapliga teoriers roll inom pedagogisk forskning på ett grundläggande plan. I en skriftlig individuell hemtentamen examineras kunskapen att redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för det pedagogiska kunskapsområdet samt färdigheten att analysera pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier (U/G/VG). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).

Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp
Learning and Information Communication Technology
De förväntade studieresultatet som behandlar grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT, examineras i seminarieform eller individuellt skriftligt (U/G). I seminarieform eller individuellt skriftligt examineras även förmågan att uppvisa grundläggande kunskaper i att söka och skilja mellan olika former av vetenskaplig litteratur. I en individuell skriftlig hemtentamen, som har formen av en utbildningsplanering, examineras dels kunskapen om hur lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik kan förstås med hjälp av olika teorier om lärande och dels att planera och problematisera en IKT-baserad utbildningsinsats. Därutöver examineras även förmågan att analysera lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik med utgångspunkt i olika teorier om lärande (U/G/VG). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).

Moment 4: Sociala medier, design och lärande, 7,5 hp
Social Media, Design and Learning
Det förväntade studieresultatet som handlar om kunskapen att visa förtrogenhet med aktuell forskning inom området sociala medier, design och lärande examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt att reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form (U/G). De förväntade studieresultaten att visa kunskap om hur sociokulturell teori kan användas för att förstå sociala medier och lärande, förmågan att på ett grundläggande plan redogöra för hur sociokulturell teori kan användas vid design av lärsituationer som innehåller sociala medier samt färdigheten att designa en lärande aktivitet med hjälp av sociala medier examineras in en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG).

Examination för hela kursen, 30 hp
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 31

Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp Research Processes and Methods in Education I

Etik
Andersson Dan-Erik, Lennerfors Thomas Taro
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 127 s. :
ISBN: 978-91-47-09563-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08767-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet : 2002 :
http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Obligatorisk

Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.

Moment 2: Människa och samhälle, 7,5 hp Human and Society

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Broady Donald
Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf
Obligatorisk

Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
ISBN: 91-44-04118-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 622 s. :
ISBN: 978-91-27-13370-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Exempel på forskning med Foucault som teoretisk utgångspunkt:

If sport's the solution then what's the problem? The social significance of sport in the moral governing of ‘good’ and ‘healthy’ citizens in Sweden, 1922–1998
Österlind Malin, Wright Jan
Sport, Education and Society, 1-18, iFirst Article : 2012 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13573322.2012.726217
Obligatorisk

Exempel på forskning med Bourdieu som teoretisk utgångspunkt:

Om betydelsen av skolhabitus i högstadiepraktiken
Isling Poromaa Pär, Holmlund Kerstin, Hult Agneta
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 17, nr 1-2, s. 45-60 : 2012 :
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:582979
Obligatorisk

Exempel på forskning med genus som teoretisk utgångspunkt:

Silfver Ann-Louise
Emancipation or neo‐colonisation? Global gender mainstreaming policies, Swedish gender equality politics and local negotiations about putting gender into education reforms in the Lao People’s Democratic Republic
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 40(4), pp. 479-495 : 2010 :
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:326268
Obligatorisk

Moment 3: Lärande och IKT, 7,5 hp Learning and Information Communication Technology

Anderson Terry
The theory and practice of online learning
2. ed. : Edmonton : AU Press : c2008. : xii, 472 p. :
ISBN: 978-1-897425-08-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hrastinski Stefan
A theory of online learning as online participation
Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
http://ict.mcast.edu.mt/moodle/data/102/resources/online_learning.pdf
Obligatorisk

Koschmann Timothy
Paradigm Shifts and Instructional Technology: An Introduction
In Timothy Koschmann (Ed.), CSCL: Theory and practice of an emerging paradigm, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, pp. 1-23 : 1996 :
http://dwebct.lanet.lv/doc/koschmanns_paradigm.pdf
Obligatorisk

Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 622 s. :
ISBN: 978-91-27-13370-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4: Sociala medier, design och lärande, 7,5 hp Social Media, Design and Learning

Anderson Terry
The theory and practice of online learning
2. ed. : Edmonton : AU Press : c2008. : xii, 472 p. :
ISBN: 978-1-897425-08-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Writing in multimodal texts: A social semiotic account of designs for learning
Bezemer Jeff, Kress Gunther
Written Communication, 25(2), pp. 166-195 : 2008 :
Obligatorisk

Investigating instructional strategies for using social media in formal and informal learning
Chen Baiyun, Bryer Thomas
The International Review of Research in Open and Distance Learning, 13(1), pp. 87-104 : 2012 :
Obligatorisk

Using Social Media for Collaborative Learning in Higher Education: A Case Study
Li Na, El Helou Sandy, Gillet Denis
pp. 285-290 http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=achi_2012_11_40_20164 : 2012 :
http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=achi_2012_11_40_20164
Obligatorisk

The emerging Web 2.0 social software: an enabling suite of sociable technologies in health and health care education
Kamel Boulos Maged. N., Wheeler Steve
Health Information and Libraries Journal, 24, pp. 2-23 : 2007 :
Obligatorisk

Meredith Farkas
Participatory technologies, pedagogy 2.0 and information literacy
Library Hi Tech, 30(1), pp. 82-94 : 2012 :
http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=17020807
Obligatorisk

Preface
Olofsson Anders D., Lindberg J. Ola
In Anders D. Olofsson and J. Ola Lindberg (eds.), Informed Design of Educational Technologies in Higher Education. Enhanced Learning and Teaching. Hershey, Pennsylvania: IGI Global. : 2011 :
Obligatorisk

Designs for Learning. (2011). Vol 4 nr. 2
http://www.designsforlearning.nu/11/no2/DFL_02_11_totalwebb.pdf :
http://www.designsforlearning.nu/11/no2/DFL_02_11_totalwebb.pdf
Obligatorisk

Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mind in society : the development of higher psychological processes
Vygotskij Lev Semenovic, Cole Michael
Cambridge, Mass. : Harvard U.P. : 1978 : 159 s. :
ISBN: 0-674-57629-2 (hft)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.