"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik B, Distans, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 2PE071

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-10-24

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Obligatorisk delkurs: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp (Building Scientific Knowledge on Education) Kursen innehåller en fördjupning inom pedagogisk forskning, vetenskapsteori och metodologi. Betydande inslag i kursen är att kritiskt granska vetenskapliga publikationer i pedagogik. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även sökning av vetenskaplig litteratur. Utöver den obligatoriska delkursen ska tre delkurser som behandlar olika aspekter av pedagogikens studieobjekt ingå. Vilka som helst av de nedanstående delkurserna kan ingå i kursen. De ges två och två parallellt över hela året och studenten väljer således mellan två alternativ för varje delkurs, utom för den sista delkursen där det tillkommer ytterligare ett valbart alternativ. FÖLJANDE DELKURSER ERBJUDS UNDER HÖSTTERMINEN: Delkurs 2a: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation) I kursen belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv. Betydelse av kön och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. Delkurs 2b: Människan som samhällsvarelse, 7,5 hp (The Human as a Social Being) I kursen behandlas teorier som beskriver och förklarar hur människan formas och förändras av det omgivande samhället. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och aktuella tillämpningsområden. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även textanalys som metod. FÖLJANDE DELKURSER ERBJUDS UNDER VÅRTERMINEN: Delkurs 3a: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education) Kursen ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det socialpedagogiska ämnesområdet. I kursen diskuteras och analyseras sociala processer som genererar exkludering och normalisering. Olika former av socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även diskursanalys som metod. Delkurs 3b: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning) I kursen behandlas vuxenutbildning och vuxnas lärande både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Forskning om vuxnas lärande studeras och utgör grunden för en utbildningsplanering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även observation som datainsamlingsmetod. Delkurs 4a: Lärande och IT, 7,5 hp (Learning and Information Technology) I kursen behandlas relationen mellan lärande och informations- och kommunikationsteknik. Olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IT tas upp. Forskning och teori utgör grunden för planeringen av en IT-baserad utbildningsinsats. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även innehållsanalys som metod. Delkurs 4b: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp (Leadership and Leader Development) I kursen behandlas ledarskap och ledarutveckling som påverkansprocesser utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Såväl vetenskapsteoretiska perspektiv som genusperspektiv belyses. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även enkät som datainsamlingsmetod. Delkurs 4c: Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp (Individual Thesis in Education) Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska processer. Vidare inriktas kursen mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med kursansvarig lärare. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett grundläggande och systematiskt sätt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra för teorier och forskning inom valda problemområden i pedagogik - analysera och föreslå lösningar på praktiska problem inom pedagogikens problemområde med hjälp av teorier och forskning - självständigt söka och värdera kunskap om pedagogikens problemområde - göra kritiska jämförelser av vetenskaplig kunskap i pedagogik - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat - använda och problematisera samhällsvetenskapliga metoder för datainsamling

Behörighetskrav

Univ: 22,5 hp på Pedagogik A, varav 7,5 hp Pedagogik som vetenskap, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 34

Obligatorisk delkurs: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp (Building Scientific Knowledge on Education)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Åsberg, Rodney. (2001). Det finns inga kvalitativa metoder, och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk Forskning i Sverige, 6(4), 270-292. * Därutöver tillkommer ett mindre antal vetenskapliga texter som söks och väljs i samråd med lärare. * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 2a: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Dalen Monica
Intervju som metod
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
ISBN: 978-91-40-65247-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Forsberg Lucas
Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-7393-707-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: URL: http://www.tema.liu.se/tema-b/publikationer/avhandlingar?l=sv

Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Delkurs 2b: Människan som samhällsvarelse, 7,5 hp (The Human as a Social Being)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
ISBN: 91-44-04118-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Fördjupningslitteratur inom någon samhällsinriktad teori och som väljs i samråd med läraren tillkommer.

Delkurs 3a: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education)

Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Börjesson Mats
Diskurser och konstruktioner : en sorts metodbok
1. uppl.,b 7. [tr.] [Elektronisk resurs] : Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b eLib [distributör] : 2010 : 205 s. :
ISBN: 978-91-44-06400-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
ISBN: 91-7139-640-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
Hjörne Eva, Säljö Roger
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Bredström, Anna (2005). Love in Another Country - Race, Gender and Sexuality in Sexual Education Material Targeting Migrants in Sweden. Sexualities. 8(4) s. 517-535. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 3b: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärprocesser i högre utbildning
Bron Agnieszka, Wilhelmson Lena (red.)
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05266-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruppobservationer : teori och praktik
Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
ISBN: 91-44-01851-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-03813-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
Johansson Kjell, Salin Sven
Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975302-3-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Utmaning : lära hela livet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
ISBN: 91-85128-34-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Meddelande från kommissionen (2007). Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig] * Woo, Younghee & Reeves, Thomas C. (2007). Meaningful interaction in web-based learning: A social constructivist interpretation. Internet and Higher Education 10, 15-25. * Packer Martin, J. & Goicoechea, Jessie (2000). Sociocultural and ConstructivistTheories of Learning: Ontology, Not just Epistemology. Educational Psychologist. 35(4), 227-241. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 4a: Lärande och IT, 7,5 hp (Learning and Information Technology)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Liljeström Monica
Learning text talk online : collaborative learning in asynchronous text based discussion forums
Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2010 : 96 s. :
ISBN: 978-91-7264-995-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Anderson, Terry (Ed.). (2008). Theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press. * Gerbic P., Stacey E. (2005). A purposive approach to content analysis: Designing analytical frameworks. Internet and Higher Education, 8, 45-59. * Hrastinski, Stefan. (2009). A theory of online learning as online participation. Computers & Education 52, 78-82. * Koschmann, Timothy (1996). Paradigm Shifts and Instructional Technology; an introduction. I Timothy Koschmann (Red.) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm, 1-23. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. * Olofsson, A.D., & Lindberg, A.D. (2008). An Ethical Perspective on ICT in the Context of the Other. In T. Hansson (Ed.). Handbook of Digital Information Technologies: Innovations, Methods and Ethical Issues. (pp 504-519). London: Information Science Publishing. Rovai, Alfred P & Baker, Jason D. (2005). Gender differences in online learning: Sense of community, perceived learning, and interpersonal interactions Quarterly Review of Distance Education [1528-3518] Rovai, 6(1). * Woo, Younghee & Reeves, Thomas C. (2007). Meaningful interaction in web-based learning: A social constructivist interpretation. Internet and Higher Education 10, 15-25. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 4b: Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp (Leadership and Leader Development)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Lind Rolf (red.)
Ledning av företag och förvaltningar : [förutsättningar, former, förnyelse]
3., rev. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 381 s. :
ISBN: 91-7150-798-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Peter
Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2005 : 285 s. :
ISBN: 91-7305-791-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Ledarskapsforskning : en kunskapsöversikt
Sandberg Sara, Fogelberg Eriksson Anna
Linköping : Univ. Centrum för studier av människa : 2000 : 81 s. :
Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur---nedladdningsbar/

Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Due Billing, Yvonne & Alvesson, Mats (2000). Questioning the Notion of Feminine Leadership: A Critical Perspective on the Gender Labelling of Leadership. Gender, Work and Organization, vol 7, no 3, pp 144-157. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 4c: Självständigt arbete i pedagogik, 7,5 hp (Individual Thesis in Education)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig kurslitteratur väljs i samråd med kursansvarig lärare.