Engelskt namn: Education
Denna kursplan gäller: 2011-08-22 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2011-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2011-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-17 och 2010-08-22
Kurskod: 2PE070
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-10-24
Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2011-06-01
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. En inledande obligatorisk delkurs, Kunskapsbildning i pedagogik, innehåller en fördjupning inom pedagogisk forskning och vetenskapsteori. Fokus ligger på att granska pedagogisk forskning. Därutöver läser studenten tre delkurser som på olika sätt behandlar det pedagogiska problemområdet. Istället för terminens sista delkurs (4a eller 4b) finns möjligheten läsa delkursen Självständigt arbete i pedagogik 7,5 hp (4c). Delkurs 1: Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp (Building Scientific Knowledge on Education) Kursen innehåller en fördjupning inom pedagogisk forskning, vetenskapsteori och metodologi. Betydande inslag i kursen är att kritiskt granska vetenskapliga publikationer i pedagogik. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även sökning av vetenskaplig litteratur. FÖLJANDE TRE DELKURSER ERBJUDS UNDER HÖSTTERMINEN: Delkurs 2a: Människa och samhälle, 7,5 hp (Human and Society) I kursen behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och aktuella tillämpningsområden. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen ingår även att få kunskap om hur samhällsvetenskapliga teorier används inom pedagogikforskning samt att få förståelse för teorins roll i forskningsprocessen. Delkurs 3a: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning) I kursen behandlas vuxenutbildning och vuxnas lärande både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Forskning om vuxnas lärande studeras och utgör grunden för en utbildningsplanering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även observation som datainsamlingsmetod. Delkurs 4a: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation) I kursen belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv. Betydelse av kön och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. FÖLJANDE TRE DELKURSER ERBJUDS UNDER VÅRTERMINEN: Delkurs 2b: Lärande och undervisning, 7,5 hp (Learning and Teaching) I kursen behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv. Såväl individens egen lärandeprocess som förutsättningar och begränsningar för lärande och undervisning belyses. Under kursen behandlas frågor om hur lärande och undervisning kan planeras, genomföras och utvecklas. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen tränas även problemformulering som en del i forskningsprocessen. Delkurs 3b: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education) Kursen ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det socialpedagogiska ämnesområdet. I kursen diskuteras och analyseras sociala processer som genererar exkludering och normalisering. Olika former av socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även diskursanalys som metod. Delkurs 4b: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (Leadership in Organisations) I kursen problematiseras ledarskap utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Även kultur-, mångfalds- och genusperspektiv behandlas under kursen. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även enkät som datainsamlingsmetod. FÖLJANDE DELKURS ERBJUDS BÅDE HÖST- OCH VÅRTERMIN: Delkurs 4c: Självständigt arbete i pedagogik, 7,5hp (Individual Thesis in Education) Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska processer. Vidare inriktas kursen mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med kursansvarig lärare. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett grundläggande och systematiskt sätt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra för teorier och forskning inom valda problemområden i pedagogik - analysera och föreslå lösningar på praktiska problem inom pedagogikens problemområde med hjälp av teorier och forskning - självständigt söka och värdera kunskap om pedagogikens problemområde - göra kritiska jämförelser av vetenskaplig kunskap i pedagogik - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat - använda och problematisera samhällsvetenskapliga metoder för datainsamling
Univ: 22,5 hp på Pedagogik A, varav 7,5 hp Pedagogik som vetenskap, eller motsvarande
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsberg, Rodney. (2001). Det finns inga kvalitativa metoder, och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk Forskning i Sverige, 6(4), 270-292. * Därutöver tillkommer ett antal vetenskapliga texter som söks och väljs i samråd med lärare. * Texten finns tillgänglig i digital form.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
ISBN: 91-44-04118-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Liedman Sven-Eric
Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
ISBN: 91-7173-079-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 203-232)
Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet
Abrandt Dahlgren Madeleine, Carlsson Irma
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 173 s. :
ISBN: 978-91-44-04276-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gruppobservationer : teori och praktik
Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
ISBN: 91-44-01851-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-03813-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
Johansson Kjell, Salin Sven
Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975302-3-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Utmaning : lära hela livet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
ISBN: 91-85128-34-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alvesson, Mats. (1999). Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundamentalism. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(3), s. 225-243.* Meddelande från kommissionen (2007) Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig] * Packer Martin, J. & Goicoechea, Jessie (2000). Sociocultural and ConstructivistTheories of Learning: Ontology, Not just Epistemology. Educational Psychologist. 35 (4), 227-241. * * Texten finns tillgänglig i digital form.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dalen Monica
Intervju som metod
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
ISBN: 978-91-40-65247-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forsberg Lucas
Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-7393-707-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn, barndom och föräldraskap
Halldén Gunilla, Markström Ann-Marie, Simonsson Maria, Söderlind Ingrid, Änggård Eva
Stockholm : Carlsson : 2009 : 332 s. :
ISBN: 978-91-7331-287-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karp Staffan
Perspectives on the Meaning of Childrens Sport for Adulthood
European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
Obligatorisk
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Anders
Lärande bedömning
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66688-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Obligatorisk
Maltén Arne
Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-44-04174-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Om lärande
Marton Ference, Booth Shirley
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
ISBN: 91-44-01027-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Problemformulering
Rienecker Lotte, Nilsson Björn
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 59, [1] s. :
ISBN: 91-47-07264-4 : 121:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broady, Donald. (1999). Det svenska hos ramfaktorteorin. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1), s. 111-121.* Kroksmark, Tomas. (2007). Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet. Didaktisk tidskrift, vol. 17, Nr 2-3. * Texten finns tillgänglig i digital form.
Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskursanalys i praktiken
Börjesson Mats, Palmblad Eva
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-08644-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
ISBN: 91-7139-640-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
Hjörne Eva, Säljö Roger
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Madsen Bent
Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
ISBN: 91-44-00481-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widding, Ulrika. (2010). Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender, Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38.* * Texten finns tillgänglig i digital form.
Lahdenperä Pirjo
Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
ISBN: 91-44-03669-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
Obligatorisk
Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Yukl Gary A.
Leadership in organizations
7. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education : cop. 2010 [dvs 2009] : 644 s. :
ISBN: 978-0-13-815714-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom tillkommer tre (3) vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur väljs i samråd med kursansvarig lärare.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsberg, Rodney. (2001). Det finns inga kvalitativa metoder, och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk Forskning i Sverige, 6(4), 270-292. * Därutöver tillkommer ett antal vetenskapliga texter som söks och väljs i samråd med lärare. * Texten finns tillgänglig i digital form.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
ISBN: 91-44-04118-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Liedman Sven-Eric
Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
ISBN: 91-7173-079-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 203-232)
Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet
Abrandt Dahlgren Madeleine, Carlsson Irma
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 173 s. :
ISBN: 978-91-44-04276-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gruppobservationer : teori och praktik
Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
ISBN: 91-44-01851-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-03813-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
Johansson Kjell, Salin Sven
Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975302-3-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Utmaning : lära hela livet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
ISBN: 91-85128-34-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alvesson, Mats. (1999). Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundamentalism. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(3), s. 225-243.* Meddelande från kommissionen (2007) Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig] * Packer Martin, J. & Goicoechea, Jessie (2000). Sociocultural and ConstructivistTheories of Learning: Ontology, Not just Epistemology. Educational Psychologist. 35 (4), 227-241. * * Texten finns tillgänglig i digital form.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dalen Monica
Intervju som metod
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
ISBN: 978-91-40-65247-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forsberg Lucas
Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-7393-707-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn, barndom och föräldraskap
Halldén Gunilla, Markström Ann-Marie, Simonsson Maria, Söderlind Ingrid, Änggård Eva
Stockholm : Carlsson : 2009 : 332 s. :
ISBN: 978-91-7331-287-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karp Staffan
Perspectives on the Meaning of Childrens Sport for Adulthood
European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
Obligatorisk
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Anders
Lärande bedömning
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66688-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Maltén Arne
Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-44-04174-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Om lärande
Marton Ference, Booth Shirley
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
ISBN: 91-44-01027-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Problemformulering
Rienecker Lotte, Nilsson Björn
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 59, [1] s. :
ISBN: 91-47-07264-4 : 121:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broady, Donald. (1999). Det svenska hos ramfaktorteorin. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1), s. 111-121.* Kroksmark, Tomas. (2007). Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet. Didaktisk tidskrift, vol. 17, Nr 2-3. * Texten finns tillgänglig i digital form.
Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskursanalys i praktiken
Börjesson Mats, Palmblad Eva
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-08644-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
ISBN: 91-7139-640-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
Hjörne Eva, Säljö Roger
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Madsen Bent
Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
ISBN: 91-44-00481-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widding, Ulrika. (2010). Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender, Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38.* * Texten finns tillgänglig i digital form.
Lahdenperä Pirjo
Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
ISBN: 91-44-03669-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
Obligatorisk
Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Yukl Gary A.
Leadership in organizations
7. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education : cop. 2010 [dvs 2009] : 644 s. :
ISBN: 978-0-13-815714-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom tillkommer tre (3) vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur väljs i samråd med kursansvarig lärare.