"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grava läs- och skrivsvårigheter, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Advanced Course in Reading and Writing Disabilities

Denna kursplan gäller: 2007-09-10 och tillsvidare

Kurskod: 2PE067

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2018-04-25

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas grava läs- och skrivsvårigheter och aktuell forskning och praktik på området. Kursen ges som en uppdragsutbildning och omfattar 15 högskolepoäng på nivån 60 – 90 högskolepoäng i anslutning till området specialpedagogik. Kursens målgrupp är specialpedagoger, speciallärare och andra med grundläggande kunskaper om läs- och skrivutveckling, läs- och skrivpedagogik och läs- och skrivsvårigheter. Kursen består av tre moment: Moment 1: Läs- och skrivprocessen och läs- och skrivutveckling, 4,5 hp (Reading and Spelling, Processes and Disabilities) I detta moment behandlas läs- och skrivprocessen samt läs- och skrivutvecklingen ur ett språkpsykologiskt perspektiv. Språkets olika delar och nivåer belyses med särskild tonvikt på de fonologiska aspekterna samt dess betydelse för läs- och skrivförmågan. Moment 2: Läs- och skrivsvårigheter, identifiering och diagnos, 4,5 hp (Reading and Spelling Disabilities, Identification and Diagnostic) I momentet belyses olika former och framträdelser av läs- och skrivsvårigheter ur ett tvärvetenskapligt perspektiv. Dyslexi behandlas teoretiskt och praktiskt och relateras till andra former av inlärningssvårigheter. Vidare ingår den diagnostiska processen på grupp- och individnivå samt testteori och testmetodik. Olika perspektiv på utredningar presenteras och praktisk diagnostik genomförs. Moment 3: Åtgärdsmodeller, 6 hp (Models of Intervention) I momentet belyses pedagogiska implikationer utifrån olika förklaringsmodeller ur ett helhetsperspektiv. Åtgärder på olika nivåer i den pedagogiska verksamheten behandlas. Utredningar granskas och egna fallstudier från moment 2 kopplas till åtgärder. Preventiva åtgärder samt tekniska hjälpmedel och kompensation behandlas.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - redogöra för läs- och skrivutveckling ur ett språkpsykologiskt perspektiv - förklara de fonologiska aspekternas betydelse för läs- och skrivförmågan - redogöra för olika framträdelser av läs- och skrivsvårigheter samt hur dessa kan identifieras - ge förslag på åtgärder för att förebygga läs- och skrivsvårigheter samt möta dessa - planera och i samverkan med annan personal genomföra specialpedagogiska insatser på olika nivåer, för elever som har grava svårigheter med läsning och skrivning

Behörighetskrav

Specialpedagogexamen med examensarbete inom läs- och skrivområdet, alt. motsvarande förkunskaper

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs genom en kombination av distansstudier och schemalagd undervisning. Den schemalagda undervisningen ges på dagtid. Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, diskussions- och erfarenhetsseminarier samt uppgifter i anslutning till den egna praktiken. Mellan schemalagda tillfällena kommer de studerande att enskilt eller i mindre grupper arbeta med uppgifter av olika karaktär. Kursen sträcker sig över två terminer på kvartsfart.

Examination

Varje moment examineras dels genom en muntlig gruppredovisning i seminarieform, dels genom en individuell skriftlig uppgift. Studenternas prestationer bedöms i en tvågradig betygsskala, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att alla tre momenten är godkända. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.