"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kandidatkurs i pedagogik, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Bachelor Course in Education

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 2PE066

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-09-27

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Delkurs 1: Det pedagogiska forskningsfältet 1, 15 hp (Educational Research 1) I kursen behandlas vetenskaplig kunskapsbildning om pedagogikens problemområde. Analys och tolkning av data är ett huvudinslag. Lika vikt läggs vid statistiska analysmetoder som vid andra analysmetoder. Som förberedelse för uppsatsmomentet ingår att upprätta en undersökningsplan. Delkurs 2: Kandidatuppsats, 15 hp (Bachelor Essay) Momentet inriktas mot att träna studentens förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska processer. Vidare inriktas momentet mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med handledaren. I uppsatsen skall ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett grundläggande och systematiskt sätt. En av handledaren godkänd forskningsplan inleder uppsatsarbetet.

Förväntade studieresultat

Delkurs 1: Det pedagogiska forskningsfältet 1, 15 hp (Educational Research 1) Efter avslutad delkurs ska studenten kunna: - genomföra systematiska analyser och tolkningar av data - urskilja och formulera ett vetenskapligt problem - problematisera relationen mellan formulerat problem, ontologisk och epistemologisk utgångspunkt samt metodval Delkurs 2: Kandidatuppsats, 15 hp (Bachelor Essay) Efter avslutad delkurs ska studenten kunna: - självständigt genomföra och rapportera ett uppsatsarbete med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet - diskutera och försvara sin uppsats - granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatser

Behörighetskrav

Univ: Godkända kurser på A/B-nivå motsvarande 45 högskolepoäng (hp) varav 15 hp ska utgöras av kurserna/momenten Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp och Att granska vetenskapliga publikationer, 7,5 hp, alternativt Kunskapsbildning i pedagogik, 7,5 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 34

Delkurs 1: Det pedagogiska forskningsfältet 1, 15 hp (Educational Research 1)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahmström Karin
Från datainsamling till rapport : att göra en statistisk undersökning
4., [utök. och aktualiserade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 411 s. :
ISBN: 91-44-04352-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruppobservationer : teori och praktik
Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
ISBN: 91-44-01851-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Uppsatshandbok : hur du lyckas med din uppsats
Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
ISBN: 91-44-03463-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Att utmana vetandets gränser
Lundqvist Åsa, Davies Karen, Mulinari Diana
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 223 s. :
ISBN: 91-47-07497-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s. :
ISBN: 91-7307-008-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Watt Boolsen Merete
Kvalitativa analyser : forskningsprocess, människa, samhälle
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2007 : 196 s. :
ISBN: 978-91-40-65071-9
Se Umeå UB:s söktjänst

From, Jörgen, & Holmgren, Carina (2000). Hermeneutik och pedagogik. Nordisk Pedagogik, 2000:4, 219-229. Merriam, Sharan (1995). What can you tell from an n of 1? Issues of validity and reliability in qualitative research. PAACE Journal of lifelong journal. Vol 4, 1995, 51-60. Packer, Martin & Goincoechea, Jessie. (2000). Sociocultural and constructivist theories of learning: Ontology, not just epistemology. Educational Psychologist. 35(4) 227-241. * Wolming, Simon (1998). Validitet - ett traditionellt begrepp i modern tillämpning. Pedagogisk forskning i Sverige, 1998:3 årg 3, 81-103. * Åsberg, Rodney (20019: Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk forskning i Sverige, 2001:4 årg 6, 270-292. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

Delkurs 2: Kandidatuppsats, 15 hp (Bachelor Essay)

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.