"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Magisterkurs i pedagogik, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Master Course in Education

Denna kursplan gäller: 2007-09-10 och tillsvidare

Kurskod: 2PE065

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2018-04-25

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Moment 1: Det pedagogiska forskningsfältet 2, 15 högskolepoäng (Educational Research 2) I momentet behandlas vetenskaplig kunskapsbildning om pedagogikens studieobjekt. Vidare inriktas momentet mot en vald del av det pedagogiska problemområdet som student och handledare är överens om. Studenten väljer litteratur för att skapa sig en ökad förståelse för det valda området. I momentet ingår också att upprätta en plan för den vetenskapliga uppsatsen/artikeln. Moment 2: Magisteruppsats, 15 högskolepoäng (Master Essay) Momentet inriktas mot att träna studentens förmåga att beskriva, förklara och förstå pedagogiska processer varvid särskild vikt läggs vid vetenskaplig medvetenhet i genomförande och rapportering. Vidare inriktas momentet mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med handledaren. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett fördjupat och systematiskt sätt. En av handledaren godkänd forskningsplan inleder uppsatsarbetet.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Det pedagogiska forskningsfältet 2 Efter avslutat moment skall studenten kunna: - genomföra fördjupade analyser av insamlad data från pedagogiska processer med hjälp av en eller flera valda metoder - upprätta en plan för det kommande uppsats-/artikelarbetet i vilken en grundlig beskrivning av det valda problemområdet presenteras Moment 2: Magisteruppsats, 15 högskolepoäng Efter avslutat moment skall studenten: - självständigt kunna genomföra och rapportera ett uppsatsarbete om pedagogiska processer. - kunna diskutera och försvara sin uppsats med fördjupad vetenskaplig medvetenhetkunna granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatser med fördjupad vetenskaplig medvetenhet

Behörighetskrav

Univ: För behörighet till den avancerade nivån i pedagogik krävs avlagd kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen. Av dessa 180 poäng ska minst 90 högskolepoäng ha fullgjorts inom ämnet pedagogik eller jämförbart kunskapsområde.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.