"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande och undervisning, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Learning and Teaching

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 2PE061

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv. Såväl individens egen lärandeprocess som förutsättningar och begränsningar för lärande och undervisning belyses. Under kursen behandlas frågor om hur lärande och undervisning kan planeras, genomföras och utvecklas. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen tränas även problemformulering som en del i forskningsprocessen.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - redogöra för olika teorier om lärande och undervisning - planera en mindre undervisningsinsats - genomföra och diskutera enklare analyser av lärande- och undervisningsprocesser utifrån teorier om lärande och undervisning - formulera ett pedagogiskt forskningsproblem med utgångspunkt i kursens innehåll - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 3

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Anders
    Lärande bedömning
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66688-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
    Obligatorisk

    Maltén Arne
    Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
    Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
    ISBN: 91-44-04174-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om lärande
    Marton Ference, Booth Shirley
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
    ISBN: 91-44-01027-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Problemformulering
    Rienecker Lotte, Nilsson Björn
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 59, [1] s. :
    ISBN: 91-47-07264-4 : 121:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady, Donald. (1999). Det svenska hos ramfaktorteorin. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1), s. 111-121.* Kroksmark, Tomas. (2007). Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet. Didaktisk tidskrift, vol. 17, Nr 2-3. * Texten finns tillgänglig i digital form.

  • Giltig från: 2011 vecka 34

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Anders
    Lärande bedömning
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66688-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Maltén Arne
    Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
    Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
    ISBN: 91-44-04174-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om lärande
    Marton Ference, Booth Shirley
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
    ISBN: 91-44-01027-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Problemformulering
    Rienecker Lotte, Nilsson Björn
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 59, [1] s. :
    ISBN: 91-47-07264-4 : 121:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady, Donald. (1999). Det svenska hos ramfaktorteorin. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1), s. 111-121.* Kroksmark, Tomas. (2007). Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet. Didaktisk tidskrift, vol. 17, Nr 2-3. * Texten finns tillgänglig i digital form.

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Anders
    Lärande bedömning
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66688-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Maltén Arne
    Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
    Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
    ISBN: 91-44-04174-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om lärande
    Marton Ference, Booth Shirley
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
    ISBN: 91-44-01027-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Trost Jan
    Kvalitativa intervjuer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 146 s. :
    ISBN: 91-44-03802-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindblad, Sverker, Linde, Göran & Naeslund, Lars. (1999). Ramfaktorteori och praktiskt förnuft. Pedagogisk forskning i Sverige, Nr.1, s 93-109. * Lundgren, Ulf P. (1999). Ramfaktorteori och praktisk utbildningsplanering. Pedagogisk forskning i Sverige, Nr.1, s 31-41. * Kroksmark, Tomas. (2007). Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet. Didaktisk tidskrift, vol. 17, Nr 2-3. * Texten finns tillgänglig i digital form.

  • Giltig från: 2009 vecka 34

    Didaktik för lärare : en bok om lärares yrke i teori och praktik
    Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
    2., omarb. uppl. : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 293 s. :
    ISBN: 91-7656-518-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 1-31)

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Maltén Arne
    Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
    Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
    ISBN: 91-44-04174-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om lärande
    Marton Ference, Booth Shirley
    Lund Studentlitteratur : 2000 : 270 s :

    Trost Jan
    Kvalitativa intervjuer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 146 s. :
    ISBN: 91-44-03802-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindblad, Sverker, Linde, Göran & Naeslund, Lars. (1999). Ramfaktorteori och praktiskt förnuft. Pedagogisk forskning i Sverige, Nr.1, s 93-109. Lundgren, Ulf P. (1999). Ramfaktorteori och praktisk utbildningsplanering. Pedagogisk forskning i Sverige, Nr.1, s 31-41. Kroksmark, Thomas. (2007). Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet. Didaktisk tidskrift, 17, Nr 1-2.