"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Människa och samhälle, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Human and Society

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 2PE060

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och aktuella tillämpningsområden. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen ingår även att få kunskap om hur samhällsvetenskapliga teorier används inom pedagogikforskning samt att få förståelse för teorins roll i forskningsprocessen.

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs kunna: - redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier - använda och problematisera olika samhällsvetenskapliga teorier för att belysa pedagogiska forskningsproblem - diskutera teoriers roll i forskningsprocessen - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Connell Raewyn
    Om genus
    2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-7173-296-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
    Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
    ISBN: 91-44-04118-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liedman Sven-Eric
    Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
    Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
    ISBN: 91-7173-079-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 203-232)

  • Giltig från: 2009 vecka 34

    Klassisk och modern samhällsteori
    Andersen Heine, Kaspersen Lars Bo, Andersson Sten (red.)
    3., [utvidgade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 552 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6433-03/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 9789144046426
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
    ISBN: 91-44-04274-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hirdman Yvonne
    Genus : om det stabilas föränderliga former.
    2., [rev.]uppl. : Malmö : Liber, 2003 (Lund : 216 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-07294-6
    Se Umeå UB:s söktjänst