Engelskt namn: Leadership and Organizational Change
Denna kursplan gäller: 2008-09-01
och tillsvidare
Kurskod: 2PE054
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för programmet för personal- och arbetslivsfrågor, 2007-05-14
Innehåll
Kursens fokuserar och problematiserar ledarskap, ledarutveckling samt organisationsförändring i arbetslivet med utgångspunkt i teorier och modeller utifrån individ-, organisations- samt omvärldsperspektiv. Chefers förhandlingar i arbetslivet är också ett annat tema som berörs. Organisationsförändring studeras utifrån generella modeller av förändringsstrategier och med utgångspunkt i omvärldsfaktorers betydelse. Konsekvenser av samt hinder och barriärer för förändring är teman som berörs. Ledarskapets betydelse i förändringssammanhang och förutsättningar för ledarutveckling i organisationer uppmärksammas särskilt. Personalfunktionens roll för ledarskap och ledarutveckling är här en viktig fråga. Kursens innehåll belyses och problematiseras utifrån olika teoretiska genusperspektiv.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- sammanfatta och dra egna slutsatser om forskning och litteratur inom kursens innehållsliga områden
- analysera och föreslå lösningar på praktiska ledarskaps-, ledarutvecklings- samt organisationsförändringsproblem utifrån teorier och forskning som behandlats på kursen
- genomföra och presentera enklare empiriska undersökningar rörande ledarskap, ledarutveckling och organisationsförändring
- kritiskt analysera föreställningar om ledarskap, ledarutveckling samt organisationsförändring utifrån teorier och forskning
- diskutera vilka konsekvenser forskningen kan tänkas få för det framtida yrkesområdet
Behörighetskrav
Antagen till programmet för personal- och arbetslivsfrågor samt klarat tröskelprövningen
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.
Organisationer, samhälle och globalisering : tröghetens mekanismer och förnyelsens förutsättningar Ahrne Göran, Papakostas Apostolis Lund : Studentlitteratur : 2002 : 223 s. : ISBN: 91-44-02284-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Avotie Leena Chefer ur ett genuskulturellt perspektiv Uppsala : Företagsekonomiska institutionen : 1998 : 204 s.a ([4], xvi, 204, [4] s.) :
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön. Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. : ISBN: 91-44-01336-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Organisationsförändringar och förändringsledarskap Jacobsen Dag Ingvar, Andersson Sten Lund : Studentlitteratur : 2005 : 417 s. : ISBN: 91-44-03638-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Lind Rolf (red.) Ledning av företag och förvaltningar : [förutsättningar, former, förnyelse] 3., rev. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 381 s. : ISBN: 91-7150-798-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2005 : 285 s. : ISBN: 91-7305-791-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Yukl Gary A. Leadership in organizations Upper Saddle River, NJ : Prentice Hall : cop. 2006 : xvi, 560 s. : ISBN: 0-13-149484-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Due Billing, Yvonne, and Alvesson, Mats (2000) Questioning the Notion of Feminine Leadership: A
critical Perspective on the Gender Labelling of Leadership. in, Gender, Work and Organization.
Vol 7, No 33. Blackwell Publishers Edition.
Hamberg, Katarina (2000). Könet i hjärnan: En kritisk granskning av jakten på den biologiska
könsskillnaden. Läkartidningen, 97 (45), 5130-5136.
Anvisade artiklar tillkommer