"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialpedagogik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Social Education

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 2PE043

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Kursen ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det socialpedagogiska ämnesområdet. I kursen diskuteras och analyseras sociala processer som genererar exkludering och normalisering. Olika former av socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även diskursanalys som metod.

Förväntade studieresultat

Studenten skall efter avslutad kurs kunna: - redogöra för teorier och perspektiv inom det socialpedagogiska forskningsfältet med fokus på exkluderings- och normaliseringsprocesser - analysera och diskutera socialpedagogiska praktiker utifrån historiska och teoretiska perspektiv - använda och problematisera diskursanalys som metod - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 34

    Ambjörnsson Fanny
    Vad är queer?
    Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
    ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Diskursanalys i praktiken
    Börjesson Mats, Palmblad Eva
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-08644-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
    Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
    Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
    ISBN: 91-7139-640-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
    ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Madsen Bent
    Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
    ISBN: 91-44-00481-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding, Ulrika. (2010). Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender, Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38.* * Texten finns tillgänglig i digital form.

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Ambjörnsson Fanny
    Vad är queer?
    Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
    ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Börjesson Mats
    Diskurser och konstruktioner : en sorts metodbok
    1. uppl.,b 7. [tr.] [Elektronisk resurs] : Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b eLib [distributör] : 2010 : 205 s. :
    ISBN: 978-91-44-06400-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
    Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
    Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
    ISBN: 91-7139-640-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
    ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bredström, Anna (2005). Love in Another Country - Race, Gender and Sexuality in Sexual Education Material Targeting Migrants in Sweden. Sexualities. 8 (4) s. 517-535. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
    ISBN: 91-44-04274-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Ulla
    Normalitet, kön och klass : liv och lärande i svenska läroverk 1927-1960
    [Tavelsjö] : [U. Johansson] : http://www.books-on-demand.com [distributör] : 2000 : 373 s. :
    ISBN: 91-630-9844-X
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Kap.1, 8-10) Finns att ladda ner: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

    Madsen Bent
    Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
    ISBN: 91-44-00481-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rosenberg Tiina
    Queerfeministisk agenda.
    Stockholm : Atlas : [2002] : 209, [1]s. ; 22 cm :
    ISBN: 91-89044-92-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Se Umeå UB:s söktjänst