Engelskt namn: Social Education
Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2010-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-17 och 2010-08-22
Kurskod: 2PE043
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14
Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Kursen ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det socialpedagogiska ämnesområdet. I kursen diskuteras och analyseras sociala processer som genererar exkludering och normalisering. Olika former av socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även diskursanalys som metod.
Studenten skall efter avslutad kurs kunna: - redogöra för teorier och perspektiv inom det socialpedagogiska forskningsfältet med fokus på exkluderings- och normaliseringsprocesser - analysera och diskutera socialpedagogiska praktiker utifrån historiska och teoretiska perspektiv - använda och problematisera diskursanalys som metod - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskursanalys i praktiken
Börjesson Mats, Palmblad Eva
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-08644-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
ISBN: 91-7139-640-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
Hjörne Eva, Säljö Roger
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Madsen Bent
Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
ISBN: 91-44-00481-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widding, Ulrika. (2010). Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender, Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38.* * Texten finns tillgänglig i digital form.
Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Börjesson Mats
Diskurser och konstruktioner : en sorts metodbok
1. uppl.,b 7. [tr.] [Elektronisk resurs] : Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b eLib [distributör] : 2010 : 205 s. :
ISBN: 978-91-44-06400-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
ISBN: 91-7139-640-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
Hjörne Eva, Säljö Roger
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Bredström, Anna (2005). Love in Another Country - Race, Gender and Sexuality in Sexual Education Material Targeting Migrants in Sweden. Sexualities. 8 (4) s. 517-535. * * Texten finns tillgänglig i digital form.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
ISBN: 91-44-04274-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Ulla
Normalitet, kön och klass : liv och lärande i svenska läroverk 1927-1960
[Tavelsjö] : [U. Johansson] : http://www.books-on-demand.com [distributör] : 2000 : 373 s. :
ISBN: 91-630-9844-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap.1, 8-10)
Finns att ladda ner: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html
Madsen Bent
Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
ISBN: 91-44-00481-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosenberg Tiina
Queerfeministisk agenda.
Stockholm : Atlas : [2002] : 209, [1]s. ; 22 cm :
ISBN: 91-89044-92-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Se Umeå UB:s söktjänst