Kompetensförsörjning och lärande i arbetslivet, 7,5 hp
Kursen är nedlagd
Engelskt namn: Human Resource Development in Working Life
Denna kursplan gäller: 2008-09-01
och tillsvidare
Kurskod: 2PE035
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för programmet för personal- och arbetslivsfrågor, 2008-05-26
Innehåll
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
På ett fördjupat sätt problematiseras hur kompetensförsörjning och lärande diskuteras, organiseras och praktiskt genomförs i arbetslivet från makro- till mikronivå samt utifrån olika teoretiska perspektiv. Ett särskilt fokus ägnas åt utvecklingssamtalets betydelse för en organisations kompetensförsörjning och lärande. Under kursen tränas såväl självständig litteratursökning och källkritik som muntliga och skriftlig färdigheter.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- problematisera hur kompetensförsörjning och lärande diskuteras, organiseras och genomförs i arbetslivet
- självständigt söka, värdera och välja ut vetenskaplig- och facklitteratur inom kunskapsområdet
- muntligt och skriftligt presentera en självständigt individuellt och i grupp genomförd litteraturstudie
Behörighetskrav
Univ: Genomgången kurs 1-8 inom programmet för personal- och arbetslivsfrågor med godkänt resultat eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator
TILLGODORÄKNANDE
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 34
Abrahamsson Kenneth (red.) Utbildning, kompetens och arbete. Kap 8, 11, 15-18, 20 Lund : Studentlitteratur : 2002 : 473 s. : ISBN: 91-44-04136-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Alvesson, Mats (1999). Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundalism. Pedagogisk Forskning i Sverige, nr 3/1999. Berglund, Gun (2007). Adapt or you re toast? Remodelling the individual in lifelong learning. Nordisk Pedagogik, Vol. 27, pp. 119 129. Hägglund, Kerstin & Kihlberg, Sara (2006). Strukturerade samtal - en levande process: En studie av strukturerade samtal inom FöreningsSparbankens kontorsrörelse. D-uppsats. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet. Näringsdepartementet (2002:47). Kompetensförsörjning på arbetsmarknaden. Strategiska utvecklingstendenser. Stockholm: Fritzes offentliga publikationer. Pommer Nilsson, Peter (2003). En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid. Pedagogiska rapporter, nr 72. Umeå Universitet, Pedagogiska institutionen. http://www.pedag.umu.se/utbeildning/kurslitteratur/index.html Scullion, Hugh & Linehan, Margret (2005). International Human Resource Management: a Critical text. Kap 4. Basingstroke: Palgrave Macmillan. Individuellt valda artiklar av vetenskaplig och fackkaraktär tillkommer.