"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 2PE033

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för psykologprogrammet, 2008-11-14

Innehåll

Kursen består av två moment: Observation som klinisk och vetenskaplig metod i pedagogiska sammanhang, 7,5 hp och Fostran och socialisation, 7,5 hp. Innehållet i moment 1 behandlar skiftande observationstekniker som kan användas för att bedöma barns utveckling, utifrån olika utvecklingspsykologiska teorier, inom förskola och förskoleklass. Moment 2 fokuserar främst på hur fostrans- och socialisationsprocesserna är förankrade dels i kulturella och historiska traditioner, dels i pedagogiska och psykologiska traditioner och teoribildningar, samt vilka normer, värderingar, kunskaper och färdigheter som barn och ungdomar av idag förväntas få i vårt samhälle. Båda dessa moment genomsyras av ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Observationer i pedagogiska miljöer, 7,5 hp (Observations in Educational Contexts) Studenten skall efter genomgånget moment: - kunna redogöra för olika forsknings- och utredningsmetoder som kan användas samt praktiskt tillämpa dessa - kunna redogöra för hur förskoleklass- och förskoleverksamhet kan fungera, samt kunna inta ett professionellt förhållningssätt - kunna använda och problematisera samhällsvetenskaplig metod, med fokus på genomförande och analys av observationer, skriftlig rapportering, och kritisk granskning genom oppositionsförfarande Moment 2. Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialization) Studenten skall efter genomgånget moment: - kunna med hjälp av olika teorier om individ, grupp och samhälle förstå, beskriva och analysera samtida sociala fenomen med fokus på pedagogiska processer/praktiker - kunna använda och problematisera samhällsvetenskaplig metod i relation till fostrans- och socialisationsprocesser

Behörighetskrav

Kurs 2 Utvecklings- och personlighetspsykologi – Grundnivå Termin 1, 15 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tvågradig betygsskala, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 36

Moment 1. Observationer i pedagogiska miljöer, 7,5 hp (Observations in Educational Contexts)

Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Observation och intervju i förskolan.
Løkken Gunvor, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur, 1995 : 131 s. :
ISBN: 91-44-60261-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Vasta Ross
Child psychology : the modern science
4. ed. : New York ;a Chichester : Wiley : cop. 2003 :
ISBN: 0-471-44892-3 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan/Lpfö 98. Skolverket, Utbildningsdepartementet. URL: www.skolverket.se Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet/Lpo 94. (1998). Utbildningsdepartementet, Stockholm: Fritzes. URL: www.skolverket.se Metodkompendium. (2006). Umeå Universitet. Psykologprogrammet. Mänskliga rättigheter: Konventionen om barnets rättigheter. (2006). Stockholm: Utrikesdepartementet. Sveriges Psykologförbund (1998). Yrkesetiska principer för psykologer i Norden. www.psykologforbundet.se Viss litteratur till observationsuppgiften väljs individuellt i samråd med lärare.

Moment 2. Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialization)

Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Ungdomsgrupper i teori och praktik
Lalander Philip, Johansson Thomas
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 271 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6959-03/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01474-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Bourdieu, Pierre (1993). Distinktionen. En social kritik av omdömet. I Pierre Bourdieu, Kultursociologiska texter (s. 244-310). I urval av Donald Broady & Mikael Palme. Lidingö: Salamander. Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=5978906&loginpage=log in.a sp &site=ehost&scope=site (Observera att ni måste använda era cas- inloggningsuppgifter för att genom Umeå universitets *datanät komma åt texten) Levengood, Mark & Lindell, Unni (2003). Gud som haver barnen kär har du någon ull (s 23-46). U.o.: Piratförlaget. Magnusson, Eva (2006). Hon, han och hemmet: Genuspsykologiska perspektiv på vardagslivet i nordiska barnfamiljer (kap 7, 11). Stockholm: Natur och Kultur. Miller, Alice (1984). For your own good: Hidden cruelty in child-rearing and the roots of violence. (2 ed.). New York: Farrar, Straus, Giroux. Stacey, Judith (2006). Gay Parenthood and the Decline of Paternity as we Knew It. Sexualities, 9, (1), 27-55. http://sexualities.sagepub.com/cgi/reprint/9/1/27 Wedel-Brandt, Birte (2006). Daniel Sterns teori om utveckling. I E. Jerlang m fl (Red.), Utvecklingspsykologiska teorier (5:e uppl.), (pp. 335-364). Stockholm: Liber. Ytterligare litteratur väljs individuellt i samråd med lärare.