"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildning och IT, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education and IT

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 2PE027

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer, 2007-10-18

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas utbildning i relation till IT. Kursen består av två moment: Perspektiv på vuxnas lärande, 7,5 hp och Praktikfall; vuxnas lärande, utbildning och IT, 7,5 hp. I det första momentet behandlas teoretiska perspektiv på vuxnas lärande och pedagogik i arbetslivet. Vidare behandlas villkoren för vuxnas lärande i olika utbildnings- och bildningsverksamheter samt lärande i arbetslivet. I kursen behandlas begreppet Community i relation till utbildning och IT. I det andra momentet behandlas vetenskaplig metodologi genom praktiska studier av utbildning och IT. Vidare problematiseras vetenskapliga metoder. Under en betydande del av momentet sker undersökningar av utbildning inom olika verksamheter, där frågor om metod, teorier om utbildning och vetenskapliga förhållningssätt sammanvävs.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Perspektiv på vuxnas lärande, 7,5 hp Efter avslutat moment skall studenten kunna: - beskriva och analysera olika teoretiska perspektiv på vuxnas lärande och pedagogik i arbetslivet - beskriva och analysera villkoren för vuxnas lärande i olika utbildnings- och bildningsverksamheter samt lärande i arbetslivet - problematisera begreppet Community i relation till utbildning och IT Moment 2. Praktikfall; vuxnas lärande, utbildning och IT, 7,5 hp Efter avslutat moment skall studenten kunna: - använda och problematisera samhällsvetenskapliga metoder och vetenskaplig metodologi i relation till utbildning inom olika verksamheter

Behörighetskrav

Univ: Godkänt resultat på samtliga kurser under år 1 och 2 på beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Ordförande i programkommittén beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 44

    Moment 1: Perspektiv på vuxnas lärande, 7,5 hp

    Berg Gary A.
    The knowledge medium : designing effective computer-based learning environments
    Hershey, PA : Information Science Pub. : 2002. : p. cm. :
    ISBN: 1-59140-103-8 (cloth)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det ordnar sig : teorier om organisation och kön.
    Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
    Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. :
    ISBN: 91-44-01336-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egidius Henry
    Pedagogik för 2000-talet
    4., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 325, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09809-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ellström Per-Erik
    Kompetens, utbildning och lärande i arbetslivet : problem, begrepp och teoretiska perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Publica : 1992 : 144 s. :
    ISBN: 91-38-92209-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    E-learning in the 21st century : a framework for research and practice
    Garrison D. R. q (D. Randy), Anderson Terry
    London ; a New York : RoutledgeFalmer : 2003 : xiv, 167 s. :
    ISBN: 0-415-26345-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
    Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
    ISBN: 91-44-61881-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pommer Nilsson, Peter (2003). En introduktion till Pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid. Pedagogiska rapporter nr 72. Umeå: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.

    Moment 2: Praktikfall; vuxnas lärande, utbildning och IT, 7,5 hp

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 344 s. :
    ISBN: 91-44-01643-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
    Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
    2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
    ISBN: 91-44-00211-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur och vetenskapliga artiklar inom valt ämnesområde för studien tillkommer. Dessa väljs i samråd med handledare.

  • Giltig från: 2007 vecka 34

    Moment 1: Perspektiv på vuxnas lärande, 7,5 hp

    Berg Gary A.
    The knowledge medium : designing effective computer-based learning environments
    Hershey, PA : Information Science Pub. : 2002. : p. cm. :
    ISBN: 1-59140-103-8 (cloth)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det ordnar sig : teorier om organisation och kön.
    Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
    Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. :
    ISBN: 91-44-01336-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Egidius Henry
    Pedagogik för 2000-talet
    4., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 325, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09809-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ellström Per-Erik
    Kompetens, utbildning och lärande i arbetslivet : problem, begrepp och teoretiska perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Publica : 1992 : 144 s. :
    ISBN: 91-38-92209-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    E-learning in the 21st century : a framework for research and practice
    Garrison D. R. q (D. Randy), Anderson Terry
    London ; a New York : RoutledgeFalmer : 2003 : xiv, 167 s. :
    ISBN: 0-415-26345-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
    Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
    ISBN: 91-44-61881-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pommer Nilsson, Peter (2003). En introduktion till Pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid. Pedagogiska rapporter nr 72. Umeå: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.

    Moment 2: Praktikfall; vuxnas lärande, utbildning och IT, 7,5 hp

    Backman J.
    Rapporter och uppsatser.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-00417-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 344 s. :
    ISBN: 91-44-01643-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
    Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
    2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
    ISBN: 91-44-00211-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05102-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur och vetenskapliga artiklar inom valt ämnesområde för studien tillkommer. Dessa väljs i samråd med handledare.