Engelskt namn: Education and IT
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare
Kurskod: 2PE027
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer, 2007-10-18
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas utbildning i relation till IT. Kursen består av två moment: Perspektiv på vuxnas lärande, 7,5 hp och Praktikfall; vuxnas lärande, utbildning och IT, 7,5 hp. I det första momentet behandlas teoretiska perspektiv på vuxnas lärande och pedagogik i arbetslivet. Vidare behandlas villkoren för vuxnas lärande i olika utbildnings- och bildningsverksamheter samt lärande i arbetslivet. I kursen behandlas begreppet Community i relation till utbildning och IT. I det andra momentet behandlas vetenskaplig metodologi genom praktiska studier av utbildning och IT. Vidare problematiseras vetenskapliga metoder. Under en betydande del av momentet sker undersökningar av utbildning inom olika verksamheter, där frågor om metod, teorier om utbildning och vetenskapliga förhållningssätt sammanvävs.
Moment 1. Perspektiv på vuxnas lärande, 7,5 hp Efter avslutat moment skall studenten kunna: - beskriva och analysera olika teoretiska perspektiv på vuxnas lärande och pedagogik i arbetslivet - beskriva och analysera villkoren för vuxnas lärande i olika utbildnings- och bildningsverksamheter samt lärande i arbetslivet - problematisera begreppet Community i relation till utbildning och IT Moment 2. Praktikfall; vuxnas lärande, utbildning och IT, 7,5 hp Efter avslutat moment skall studenten kunna: - använda och problematisera samhällsvetenskapliga metoder och vetenskaplig metodologi i relation till utbildning inom olika verksamheter
Univ: Godkänt resultat på samtliga kurser under år 1 och 2 på beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Ordförande i programkommittén beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Berg Gary A.
The knowledge medium : designing effective computer-based learning environments
Hershey, PA : Information Science Pub. : 2002. : p. cm. :
ISBN: 1-59140-103-8 (cloth)
Se Umeå UB:s söktjänst
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön.
Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. :
ISBN: 91-44-01336-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Egidius Henry
Pedagogik för 2000-talet
4., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 325, [1] s. :
ISBN: 91-27-09809-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellström Per-Erik
Kompetens, utbildning och lärande i arbetslivet : problem, begrepp och teoretiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Publica : 1992 : 144 s. :
ISBN: 91-38-92209-6
Se Umeå UB:s söktjänst
E-learning in the 21st century : a framework for research and practice
Garrison D. R. q (D. Randy), Anderson Terry
London ; a New York : RoutledgeFalmer : 2003 : xiv, 167 s. :
ISBN: 0-415-26345-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
ISBN: 91-44-61881-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Pommer Nilsson, Peter (2003). En introduktion till Pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid. Pedagogiska rapporter nr 72. Umeå: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 344 s. :
ISBN: 91-44-01643-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
ISBN: 91-44-00211-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur och vetenskapliga artiklar inom valt ämnesområde för studien tillkommer. Dessa väljs i samråd med handledare.
Berg Gary A.
The knowledge medium : designing effective computer-based learning environments
Hershey, PA : Information Science Pub. : 2002. : p. cm. :
ISBN: 1-59140-103-8 (cloth)
Se Umeå UB:s söktjänst
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön.
Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. :
ISBN: 91-44-01336-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Egidius Henry
Pedagogik för 2000-talet
4., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 325, [1] s. :
ISBN: 91-27-09809-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellström Per-Erik
Kompetens, utbildning och lärande i arbetslivet : problem, begrepp och teoretiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Publica : 1992 : 144 s. :
ISBN: 91-38-92209-6
Se Umeå UB:s söktjänst
E-learning in the 21st century : a framework for research and practice
Garrison D. R. q (D. Randy), Anderson Terry
London ; a New York : RoutledgeFalmer : 2003 : xiv, 167 s. :
ISBN: 0-415-26345-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
ISBN: 91-44-61881-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Pommer Nilsson, Peter (2003). En introduktion till Pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid. Pedagogiska rapporter nr 72. Umeå: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 344 s. :
ISBN: 91-44-01643-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
ISBN: 91-44-00211-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur och vetenskapliga artiklar inom valt ämnesområde för studien tillkommer. Dessa väljs i samråd med handledare.