Engelskt namn: Upbringing and Socialisation
Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2010-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-17 och 2010-08-22
Kurskod: 2PE024
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-26
Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv. Betydelse av kön och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även intervju som datainsamlingsmetod.
Studenten skall efter avslutad kurs kunna: - beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser i relation till olika samhälleliga sammanhang utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv - beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser utifrån ett klass- och ett könsperspektiv - använda och problematisera intervju som datainsamlingsmetod - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dalen Monica
Intervju som metod
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
ISBN: 978-91-40-65247-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forsberg Lucas
Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-7393-707-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: URL: http://www.tema.liu.se/tema-b/publikationer/avhandlingar?l=sv
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn, barndom och föräldraskap
Halldén Gunilla, Markström Ann-Marie, Simonsson Maria, Söderlind Ingrid, Änggård Eva
Stockholm : Carlsson : 2009 : 332 s. :
ISBN: 978-91-7331-287-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karp Staffan
Perspectives on the Meaning of Childrens Sport for Adulthood
European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
Obligatorisk
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Dalen Monica
Intervju som metod
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
ISBN: 978-91-40-65247-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Forsberg Lucas
Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-7393-707-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: URL: http://www.tema.liu.se/tema-b/publikationer/avhandlingar?l=sv
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Jerlang Espen (red.)
Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion
5., [utök. och rev.] uppl. / översättning: Marika Hagelthorn ; [faktagranskning: Pia Eresund] : Stockholm : Liber : 2008 : 482 s. :
ISBN: 91-47-09337-4 och 978-91-47-09337-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Thomas
Bilder av självet : vardagslivets förändring i det senmoderna samhället.
Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 216, [1]s. ; 22 cm :
ISBN: 91-27-08535-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Miller Alice.
For your own good : hidden cruelty in child-rearing and the roots of violence
London : Virago : 2001 : 288 s. :
ISBN: 0-86068-899-2 (hft.) och 978-0-86068-899-0 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 146 s. :
ISBN: 91-44-03802-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=5978906&loginpage=login.a sp &site=ehost&scope=site (Observera att ni måste använda era cas-inloggningsuppgifter för att genom Umeå universitets datanät komma åt texten)