"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Fostran och socialisation, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Upbringing and Socialisation

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 2PE024

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-26

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv. Betydelse av kön och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även intervju som datainsamlingsmetod.

Förväntade studieresultat

Studenten skall efter avslutad kurs kunna: ­- beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser i relation till olika samhälleliga sammanhang utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv ­- beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser utifrån ett klass- och ett könsperspektiv -­ använda och problematisera intervju som datainsamlingsmetod ­- reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 34

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dalen Monica
    Intervju som metod
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
    ISBN: 978-91-40-65247-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forsberg Lucas
    Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
    1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-7393-707-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: URL: http://www.tema.liu.se/tema-b/publikationer/avhandlingar?l=sv

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn, barndom och föräldraskap
    Halldén Gunilla, Markström Ann-Marie, Simonsson Maria, Söderlind Ingrid, Änggård Eva
    Stockholm : Carlsson : 2009 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-7331-287-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holm Ann-Sofie
    Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
    http://hdl.handle.net/2077/17220
    ISBN: 978-91-7346-610-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karp Staffan
    Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
    European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dalen Monica
    Intervju som metod
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
    ISBN: 978-91-40-65247-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forsberg Lucas
    Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
    1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-7393-707-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: URL: http://www.tema.liu.se/tema-b/publikationer/avhandlingar?l=sv

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holm Ann-Sofie
    Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
    http://hdl.handle.net/2077/17220
    ISBN: 978-91-7346-610-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holm Ann-Sofie
    Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
    http://hdl.handle.net/2077/17220
    ISBN: 978-91-7346-610-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jerlang Espen (red.)
    Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion
    5., [utök. och rev.] uppl. / översättning: Marika Hagelthorn ; [faktagranskning: Pia Eresund] : Stockholm : Liber : 2008 : 482 s. :
    ISBN: 91-47-09337-4 och 978-91-47-09337-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Thomas
    Bilder av självet : vardagslivets förändring i det senmoderna samhället.
    Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 216, [1]s. ; 22 cm :
    ISBN: 91-27-08535-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miller Alice.
    For your own good : hidden cruelty in child-rearing and the roots of violence
    London : Virago : 2001 : 288 s. :
    ISBN: 0-86068-899-2 (hft.) och 978-0-86068-899-0 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Trost Jan
    Kvalitativa intervjuer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 146 s. :
    ISBN: 91-44-03802-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=5978906&loginpage=login.a sp &site=ehost&scope=site (Observera att ni måste använda era cas-inloggningsuppgifter för att genom Umeå universitets datanät komma åt texten)