Engelskt namn: Human Resource Management in Theory and Practice
Denna kursplan gäller: 2015-07-20 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-07-20
Kursplan för kurser med start mellan 2014-07-21 och 2015-07-19
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-06 och 2014-07-20
Kurskod: 2PE022
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-05-21
Reviderad av: Prefekten, 2015-05-28
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas och problematiseras HR-arbete (Human Resources Management) nationellt och internationellt. Kursen behandlar även personalstrategiska utmaningar för organisationer ur ett förändringsperspektiv. Ett särskilt fokus ligger på strategiskt personalarbete och lärande (i) organisationer. I kursen problematiseras även HR-funktionens arbete med mångfaldsfrågor i vid mening. Innehållet i kursen tillämpas i ett casearbete.
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
- redogöra för relevanta teorier och begrepp avseende HR-arbetets (Human Resources Management and Development) kunskapsområde
- beskriva och redogöra för HR- funktionens roll i förhållande till övriga funktioner och intressen i organisationen och det omgivande samhället
- visa förståelse för HR- funktionens strategiska ställningstaganden i ett förändringsperspektiv
- visa kännedom om hur HR-arbete behandlas nationellt och internationellt
- visa kunskap och förståelse om mångfaldsfrågor i relation till HR-arbete
Färdigheter och förmåga
- genomföra en självständig studie av någon för kursen relevant frågeställning
- tillämpa och problematisera kursens innehåll i ett praktiskt case-arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och analysera teorier och modeller med relevans för HR-arbete
- visa förmåga att göra etiska bedömningar av kursens innehåll på såväl samhälls-, organisations- som individnivå
- kunna sätta sig in i olika intressentperspektiv och värdera HR arbete utifrån dessa
Kursen är organiserad i två teman, 1) HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete samt 2) Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbete i caseform. Kursen ges som distanskurs via internet utan fysiska träffar. Studierna bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Case-uppgiften sker i grupp och förutsätter obligatoriskt deltagande. Frånvaro ersätts med individuell skriftlig komplettering.
Kursens två teman examineras skriftligt. Tema 1 examineras genom en individuell tentamen som ges halvvägs in i kursen och som bedöms i tregradig skala Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG). Tema 2 examineras i slutet av kursen genom en individuellt genomförd studie som bedöms i tregradig skala U, G, VG. Därutöver examineras kursen löpande genom ett casearbete som bedrivs i grupp och som examineras i tvågradig skala, U, G. För att erhålla betyget G på kursen, krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget VG krävs att tema 1 och 2 bedömts som väl godkända och att case-arbetet bedömts som godkänt.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Etik i personalarbetet - Etisk kod för personalvetare
Akademikelförbundet SSR, Stockholm : 2014 :
https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_i_personalarbetet.pdf
Obligatorisk
HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete
Boglind Anders, Hällsten Freddy, Thilander Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 235 s. :
ISBN: 9789144091709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Brunkert Thomas
Personalvetaralumnen mitt i matchningsmatchen: Om forna studenter på Programmet för personal- och arbetslivsfrågor och deras syn på utbildningens relevans
Kandidatuppsats i pedagogik 15 hp. Pedagogiska institutionen, Umeå: Umeå universitet. : 2010 :
http://www.pedag.umu.se/digitalAssets/71/71579_personalvetaralumnen-mitt-i-matchningsmatchen.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles elektroniskt på kursplattformen.
Från lärandets loopar till lärande organisationer
Granberg Otto, Ohlsson Jon
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 141 s. :
ISBN: 9789144101620
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön
Holgersson Charlotte, Wahl Anna, Höök Pia, Linghag Sophie
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-44-07209-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Discursive managerial practices of diversity and homogeneity
Knoppers Annelies, Claringbould Inge, Dortants Marianne
Journal of Gender Studies, 24(3), pp. 259-274 : 2015 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09589236.2013.833086
Obligatorisk
HR-trender i Europa - En internationell jämförelse. Cranet-undersökningen 2008-2010
Lindeberg Tina, Månsson Bo
Uppsala: Institutet för personal- och företagsutveckling : 2012 :
http://www.ipf.se/static/files/10/cranet-rapporten_internationella_2008-2010.pdf
Obligatorisk
Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen?
Widell Gill, Mlekov Katarina
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 283 s. :
ISBN: 9789144087573
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.