Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen innehåller en fördjupning inom pedagogisk forskning, vetenskapsteori och metodologi. Betydande inslag i kursen är att kritiskt granska vetenskapliga publikationer i pedagogik. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även sökning av vetenskaplig litteratur.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- kritiskt granska vetenskapliga publikationer i pedagogik
- diskutera frågor om vetenskapsfilosofiska utgångspunkter i relation till forskningsprocessen
- självständigt söka vetenskapliga publikationer
- reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat
Behörighetskrav
Univ: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp, eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 34
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-04826-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie Stockholm : Liber : 2008 : ISBN: 978-91-47-08954-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Åsberg, Rodney. (2001). Det finns inga kvalitativa metoder, och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk Forskning i Sverige, 6(4), 270-292. *
Därutöver tillkommer ett mindre antal vetenskapliga texter som söks och väljs i samråd med lärare.
* Texten finns tillgänglig i digital form.