"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ledarskap och ledarutveckling, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Leadership and Leader Development

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 2PE017

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas ledarskap och ledarutveckling som påverkansprocesser utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Såväl vetenskapsteoretiska perspektiv som genusperspektiv belyses. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även enkät som datainsamlingsmetod.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna - redogöra för olika teorier och forskningsinriktningar avseende ledarskap och ledarutveckling samt anlägga genusperspektiv på detta - reflektera över empiriska ledarskapsproblem (case) utifrån teoretiska perspektiv - problematisera retoriken kring ledarskap och ledarutvecklingsinsatser - använda och problematisera enkät som datainsamlingsmetod - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 34

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Lind Rolf (red.)
Ledning av företag och förvaltningar : [förutsättningar, former, förnyelse]
3., rev. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 381 s. :
ISBN: 91-7150-798-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Peter
Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2005 : 285 s. :
ISBN: 91-7305-791-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Ledarskapsforskning : en kunskapsöversikt
Sandberg Sara, Fogelberg Eriksson Anna
Linköping : Univ. Centrum för studier av människa : 2000 : 81 s. :
Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur---nedladdningsbar/

Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Due Billing, Yvonne & Alvesson, Mats (2000). Questioning the Notion of Feminine Leadership: A Critical Perspective on the Gender Labelling of Leadership. Gender, Work and Organization, vol 7, no 3, pp 144-157. * * Texten finns tillgänglig i digital form.