"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande och IT, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Learning and Information Technology

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 2PE016

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas relationen mellan lärande och informations- och kommunikationsteknik. Olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IT tas upp. Forskning och teori utgör grunden för planeringen av en it-baserad utbildningsinsats. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även innehållsanalys som metod.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna: -­ beskriva och analysera relationen mellan lärande och informations- och kommunikationsteknik ­- planera och problematisera en IT-baserad utbildningsinsats ­- redogöra för olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IT -­ använda och problematisera innehållsanalys som vetenskaplig metod -­ reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. All undervisning ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Deltagandet i denna kurs bygger på såväl synkron som asynkron kommunikation mellan deltagarna. Detta innebär att teknisk utrustning för att kunna kommunicera i grupp via audio-visuell och textbaserad teknik krävs. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 34

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Liljeström Monica
Learning text talk online : collaborative learning in asynchronous text based discussion forums
Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2010 : 96 s. :
ISBN: 978-91-7264-995-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Anderson, Terry (Ed.). (2008). Theory and practice of online learning (2nd ed). Edmonton: AU Press. * Gerbic P., Stacey E. (2005). A purposive approach to content analysis: Designing analytical frameworks. Internet and Higher Education, 8, 45-59. * Hrastinski, Stefan. (2009) A theory of online learning as online participation. Computers & Education 52, 78-82. * Koschmann, Timothy (1996). Paradigm Shifts and Instructional Technology; an introduction. I Timothy Koschmann (Red.) CSCL: Theory and Practice of an Emerging Paradigm, 1-23. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. * Olofsson, A.D., & Lindberg, A.D. (2008). An Ethical Perspective on ICT in the Context of the Other. In T. Hansson (Ed.). Handbook of Digital Information Technologies: Innovations, Methods and Ethical Issues. (pp 504-519). London: Information Science Publishing. Rovai, Alfred P & Baker, Jason D. (2005) Gender differences in online learning: Sense of community, perceived learning, and interpersonal interactions Quarterly Review of Distance Education [1528-3518] Rovai, 6(1). * Woo, Younghee & Reeves, Thomas C. (2007) Meaningful interaction in web-based learning: A social constructivist interpretation. Internet and Higher Education 10, 15-25. * * Texten finns tillgänglig i digital form.