"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik A, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education

Denna kursplan gäller: 2011-08-22 och tillsvidare

Kurskod: 2PE013

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2011-06-01

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. En obligatorisk första delkurs, Pedagogik som vetenskap, behandlar pedagogik som vetenskaplig disciplin och ger grundläggande kunskaper inför de fortsatta pedagogikstudierna. Därutöver läser studenten tre delkurser som på olika sätt behandlar det pedagogiska problemområdet. Delkurs 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp (Education as a Science) I kursen ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne och till grundläggande vetenskapsfilosofiska begrepp. Vetenskapens och den pedagogiska forskningens relation till det omgivande samhället diskuteras och problematiseras. I kursen tas också skillnaden mellan olika vetenskapliga traditioner upp. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. Kursen innehåller även träning i författandet av vetenskapliga texter. FÖLJANDE TRE DELKURSER ERBJUDS UNDER HÖSTTERMINEN: Delkurs 2a: Människa och samhälle, 7,5 hp (Human and Society) I kursen behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och aktuella tillämpningsområden. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen ingår även att få kunskap om hur samhällsvetenskapliga teorier används inom pedagogikforskning samt att få förståelse för teorins roll i forskningsprocessen. Delkurs 3a: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning) I kursen behandlas vuxenutbildning och vuxnas lärande både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Forskning om vuxnas lärande studeras och utgör grunden för en utbildningsplanering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även observation som datainsamlingsmetod. Delkurs 4a: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation) I kursen belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv. Betydelse av kön och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även intervju som datainsamlingsmetod. FÖLJANDE TRE DELKURSER ERBJUDS UNDER VÅRTERMINEN: Delkurs 2b: Lärande och undervisning, 7,5 hp (Learning and Teaching) I kursen behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv. Såväl individens egen lärandeprocess som förutsättningar och begränsningar för lärande och undervisning belyses. Under kursen behandlas frågor om hur lärande och undervisning kan planeras, genomföras och utvecklas. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen tränas även problemformulering som en del i forskningsprocessen. Delkurs 3b: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education) Kursen ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det socialpedagogiska ämnesområdet. I kursen diskuteras och analyseras sociala processer som genererar exkludering och normalisering. Olika former av socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även diskursanalys som metod. Delkurs 4b: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (Leadership in Organisations) I kursen problematiseras ledarskap utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Även kultur-, mångfalds- och genusperspektiv behandlas under kursen. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även enkät som datainsamlingsmetod.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra för teorier och forskning inom valda problemområden i pedagogik - analysera och föreslå lösningar på praktiska problem inom pedagogikens problemområde med hjälp av teorier och forskning - självständigt söka och värdera kunskap om pedagogikens problemområde - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat - använda och problematisera samhällsvetenskapliga metoder för datainsamling

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 3

    Delkurs 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp (Education as a Science)

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvärdering av grund- och forskarutbildning inom ämnesområdena pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete vid svenska universitet och högskolor. Del 1, Allmänna avsnitt
    Högskoleverket , Jämtsved Lundmark Lisa
    Stockholm : Högskoleverket : 2005 : 83 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: *

    Liedman Sven-Eric
    Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
    Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
    ISBN: 91-7173-079-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: *

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Englund, Thomas. (2004). Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decenierna. Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 1. s. 37-49. * Sundberg, Daniel (2006). Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap: Pågående reformer, institutionella ämnesmiljöer och disciplinformering i Sverige. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2006:2/2007:1. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

    Delkurs 2a: Människa och samhälle, 7,5 hp (Human and Society)

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Connell Raewyn
    Om genus
    2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-7173-296-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
    Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
    ISBN: 91-44-04118-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liedman Sven-Eric
    Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
    Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
    ISBN: 91-7173-079-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 203-232)

    Delkurs 3a: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning)

    Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet
    Abrandt Dahlgren Madeleine, Carlsson Irma
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 173 s. :
    ISBN: 978-91-44-04276-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gruppobservationer : teori och praktik
    Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
    ISBN: 91-44-01851-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
    Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
    2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-03813-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
    Johansson Kjell, Salin Sven
    Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975302-3-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Utmaning : lära hela livet
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
    ISBN: 91-85128-34-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
    ISBN: 91-7227-436-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alvesson, Mats. (1999). Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundamentalism. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(3), s. 225-243.* Meddelande från kommissionen (2007) Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig] * Packer Martin, J. & Goicoechea, Jessie (2000). Sociocultural and Constructivist Theories of Learning: Ontology, Not just Epistemology. Educational Psychologist. 35 (4), 227-241. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

    Delkurs 4a: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation)

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dalen Monica
    Intervju som metod
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
    ISBN: 978-91-40-65247-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forsberg Lucas
    Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
    1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-7393-707-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn, barndom och föräldraskap
    Halldén Gunilla, Markström Ann-Marie, Simonsson Maria, Söderlind Ingrid, Änggård Eva
    Stockholm : Carlsson : 2009 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-7331-287-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holm Ann-Sofie
    Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
    http://hdl.handle.net/2077/17220
    ISBN: 978-91-7346-610-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karp Staffan
    Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
    European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
    Obligatorisk

    Delkurs 2b: Lärande och undervisning, 7,5 hp (Learning and Teaching)

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Anders
    Lärande bedömning
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66688-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
    Obligatorisk

    Maltén Arne
    Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
    Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
    ISBN: 91-44-04174-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om lärande
    Marton Ference, Booth Shirley
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
    ISBN: 91-44-01027-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Problemformulering
    Rienecker Lotte, Nilsson Björn
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 59, [1] s. :
    ISBN: 91-47-07264-4 : 121:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady, Donald. (1999). Det svenska hos ramfaktorteorin. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1), s. 111-121.* Kroksmark, Tomas. (2007). Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet. Didaktisk tidskrift, vol. 17, Nr 2-3. * Texten finns tillgänglig i digital form.

    Delkurs 3b: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education)

    Ambjörnsson Fanny
    Vad är queer?
    Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
    ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Diskursanalys i praktiken
    Börjesson Mats, Palmblad Eva
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-08644-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
    Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
    Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
    ISBN: 91-7139-640-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
    ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Madsen Bent
    Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
    ISBN: 91-44-00481-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding, Ulrika. (2010). Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender, Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38.* * Texten finns tillgänglig i digital form.

    Delkurs 4b: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (Leadership in Organisations)

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
    Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
    ISBN: 91-44-03669-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
    Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
    International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
    Obligatorisk

    Trost Jan
    Enkätboken
    3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-04046-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Yukl Gary A.
    Leadership in organizations
    7. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education : cop. 2010 [dvs 2009] : 644 s. :
    ISBN: 978-0-13-815714-2 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dessutom tillkommer tre (3) vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut.

  • Giltig från: 2011 vecka 35

    Delkurs 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp (Education as a Science)

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvärdering av grund- och forskarutbildning inom ämnesområdena pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete vid svenska universitet och högskolor. Del 1, Allmänna avsnitt
    Högskoleverket , Jämtsved Lundmark Lisa
    Stockholm : Högskoleverket : 2005 : 83 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: *

    Liedman Sven-Eric
    Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
    Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
    ISBN: 91-7173-079-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: *

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Englund, Thomas. (2004). Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decenierna. Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 1. s. 37-49. * Sundberg, Daniel (2006). Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap: Pågående reformer, institutionella ämnesmiljöer och disciplinformering i Sverige. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2006:2/2007:1. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

    Delkurs 2a: Människa och samhälle, 7,5 hp (Human and Society)

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Connell Raewyn
    Om genus
    2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-7173-296-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
    Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
    ISBN: 91-44-04118-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liedman Sven-Eric
    Mellan det triviala och det outsägliga : blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
    Göteborg : Daidalos : 1998 : 164 s. :
    ISBN: 91-7173-079-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Stockholm : Liber : 2008 :
    ISBN: 978-91-47-08954-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 203-232)

    Delkurs 3a: Vuxnas lärande, 7,5 hp (Adult Learning)

    Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet
    Abrandt Dahlgren Madeleine, Carlsson Irma
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 173 s. :
    ISBN: 978-91-44-04276-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gruppobservationer : teori och praktik
    Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
    ISBN: 91-44-01851-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
    Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
    2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-03813-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
    Johansson Kjell, Salin Sven
    Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975302-3-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Utmaning : lära hela livet
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
    ISBN: 91-85128-34-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
    ISBN: 91-7227-436-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alvesson, Mats. (1999). Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundamentalism. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(3), s. 225-243.* Meddelande från kommissionen (2007) Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig] * Packer Martin, J. & Goicoechea, Jessie (2000). Sociocultural and Constructivist Theories of Learning: Ontology, Not just Epistemology. Educational Psychologist. 35 (4), 227-241. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

    Delkurs 4a: Fostran och socialisation, 7,5 hp (Upbringing and Socialisation)

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dalen Monica
    Intervju som metod
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
    ISBN: 978-91-40-65247-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forsberg Lucas
    Involved parenthood : everyday lives of Swedish middle-class families
    1. ed. : Linköping : Department of Child Studies : 2009 : 199 s. :
    ISBN: 978-91-7393-707-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn, barndom och föräldraskap
    Halldén Gunilla, Markström Ann-Marie, Simonsson Maria, Söderlind Ingrid, Änggård Eva
    Stockholm : Carlsson : 2009 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-7331-287-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holm Ann-Sofie
    Relationer i skolan : en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2008 : 230 s., 4 bil. :
    http://hdl.handle.net/2077/17220
    ISBN: 978-91-7346-610-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karp Staffan
    Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
    European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
    Obligatorisk

    Delkurs 2b: Lärande och undervisning, 7,5 hp (Learning and Teaching)

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Anders
    Lärande bedömning
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66688-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Maltén Arne
    Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
    Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
    ISBN: 91-44-04174-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om lärande
    Marton Ference, Booth Shirley
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s :
    ISBN: 91-44-01027-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Problemformulering
    Rienecker Lotte, Nilsson Björn
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 59, [1] s. :
    ISBN: 91-47-07264-4 : 121:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady, Donald. (1999). Det svenska hos ramfaktorteorin. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1), s. 111-121.* Kroksmark, Tomas. (2007). Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet. Didaktisk tidskrift, vol. 17, Nr 2-3. * Texten finns tillgänglig i digital form.

    Delkurs 3b: Socialpedagogik, 7,5 hp (Social Education)

    Ambjörnsson Fanny
    Vad är queer?
    Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
    ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Diskursanalys i praktiken
    Börjesson Mats, Palmblad Eva
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-08644-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Socialpedagogik och samhällsförståelse : teori och praktik i socialpedagogisk forskning
    Eriksson Lisbeth, Hermansson Hans-Erik, Münger Ann-Charlotte (red.)
    Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2004 : 216, [1] s. :
    ISBN: 91-7139-640-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan : [med samtalsguide]
    Hjörne Eva, Säljö Roger
    2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2009 : 182 s. :
    ISBN: 978-91-7227-629-1(inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Madsen Bent
    Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
    ISBN: 91-44-00481-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding, Ulrika. (2010). Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender, Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38.* * Texten finns tillgänglig i digital form.

    Delkurs 4b: Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (Leadership in Organisations)

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
    Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
    ISBN: 91-44-03669-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
    Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
    International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
    Obligatorisk

    Trost Jan
    Enkätboken
    3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-04046-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Yukl Gary A.
    Leadership in organizations
    7. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education : cop. 2010 [dvs 2009] : 644 s. :
    ISBN: 978-0-13-815714-2 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dessutom tillkommer tre (3) vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut.